Mitski - Be the Cowboy (2018)

Rock / Pop
Label: Dead Oceans

1. Geyser (2:23)
  2. Why Didn't You Stop Me? (2:21)
  3. Old Friend (1:52)
  4. A Pearl (2:36)
  5. Lonesome Love (1:50)
  6. Remember My Name (2:15)
  7. Me and My Husband (2:17)
  8. Come Into the Water (1:32)
  9. Nobody (3:13)
  10. Pink in the Night (2:16)
  11. A Horse Named Cold Air (2:03)
  12. Washing Machine Heart (2:08)
  13. Blue Light (1:43)
  14. Two Slow Dancers (3:59)
Op de tweede single Nobody gaat Mitski op de 70s Funk / Soft Rock tour

Duidelijk dat ze op dit album voor een meer toegankelijker geluid gaat, afgaand op de twee singles, Geyser ligt nog wel iets dichter bij het geluid van het vorige album.

avatar van coldwarkids
E-Clect-Eddy schreef:
Op de tweede single Nobody gaat Mitski op de 70s Funk / Soft Rock tour

Geyser is van hoog niveau. Geluid leunt inderdaad tegen het vorig album aan. Nobody begint subliem maar eindigt al snel in een poppy jasje. Jammer aan de ene kant want Geyser had nog lekker dat rauwe randje. Hopelijk vind ze een mix van beide op het album.

avatar van E-Clect-Eddy
Het begin van Nobody heeft iets in de zang dat sterk doet denken aan St. Vincent.

Terwijl de zang op Geyser, en de bombast dan weer doet denken aan Weyes Blood - Front Row Seat to Earth (2016)

avatar van E-Clect-Eddy
Ook de ingetogen afsluiter Two Slow Dancers is als single uitgebracht.

Mitski - Two Slow Dancers (Official Lyric Video) - YouTube

avatar van nico1616
Op basis van de 3 totaal verschillende maar even sublieme singles moet dit album wel een bom worden. Nog 1 weekje geduld...

avatar van coldwarkids
Hij is gelekt!!

avatar van Gewoon Pim
Be the Cowboy voelt als een komen en gaan van vluchtige gedachten en het is dan ook pas in de context van de thematiek dat de nummers hun grootste waarden dragen. Wat in eerste instantie voelt als een haastig bij elkaar gespeeld geheel van een half uur, krijgt daarmee opeens een heel andere lading. Mitski heeft gegraven in haar gevoelens en presenteert ons nu een ijlend en geïsoleerd brein dat naarstig op zoek is naar iets of iemand om mee te delen. Het luisterend oor zijn is daarbij alles behalve een straf.

Van mijn recensie op Nieuweplaat:
Mitski - Be the Cowboy - nieuweplaat.nl

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Mitski - Be The Cowboy - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Mitski (Miyawaki) oogstte twee jaar geleden verrassend veel lof met Puberty 2, overigens al haar vierde plaat.

De in Japan geboren, op meerdere plekken op de wereld opgegroeide en uiteindelijk in Brooklyn neergestreken muzikante, maakte op Puberty 2 indruk met van de hak op de tak springende popliedjes, die afwisselend raakten aan de muziek van onder andere P.J. Harvey, St. Vincent, Lera Lynn, Siouxsie & The Banshees en Liz Phair.

Dit bonte gezelschap illustreert waarschijnlijk voldoende dat de muziek van Mitski maar moeilijk was te vangen in bestaande hokjes en dat geldt in nog wat sterkere mate voor haar nieuwe plaat.

Ook op Be The Cowboy grossiert Mitski in geweldige popliedjes, maar het zijn zeker geen alledaagse popliedjes. De nieuwe plaat van Mitski bevat 14 tracks en hiervoor heeft de muzikante uit Brooklyn maar net iets meer dan een half uur nodig. Het roept direct associaties op met de platen die in de hoogtijdagen van de lo-fi werden gemaakt, maar met lo-fi heeft de muziek van Mitski niets te maken.

Vergeleken met Puberty 2 klinkt Be The Cowboy iets luchtiger en lichtvoetiger en lijken invloeden uit de pop aan terrein te hebben gewonnen ten koste van het gruizige gitaargeluid dat op de vorige plaat nog zo nadrukkelijk aanwezig was. Ook op haar nieuwe plaat schudt Mitski je af en toe ruw wakker met een rauwe gitaartrack die herinnert aan de jonge jaren van P.J. Harvey, maar veel vaker schuift de plaat op richting zwoele maar eigenzinnige elektronische popsongs zoals St. Vincent ze de afgelopen jaren met zoveel succes maakt.

Het is altijd verleidelijk om nieuwe muziek te vergelijken met alles dat er al is, maar met vergelijken doe je Be The Cowboy van Mitski te kort. De nieuwe plaat van Mitski doet misschien af en toe denken aan P.J. Harvey en St. Vincent, maar schiet ook nog 1001 andere kanten op. Mitski heeft hierbij lak aan genres en conventies en maakt nog eens muziek die qua invloeden kris kras door de geschiedenis van de popmuziek schiet.

Het gaat af en toe de kant op van lekker in het gehoor liggende popmuziek, maar de popliedjes van Mitski zijn popliedjes met een dubbele bodem. De zoete klanken en aanstekelijke melodieën worden gecombineerd met persoonlijke teksten, waarin melancholie domineert.

Platen met 14 songs in net een half uur klinken vaak fragmentarisch of onaf, maar bij de songs van Mitski heb ik nergens het idee dat me ruwe schetsen of delen van songs worden voorgeschoteld. Be The Cowboy is een frisse popplaat die aangenaam vermaakt, maar het is ook een plaat vol spanning, avontuur en melancholie.

Het is een plaat die laat horen dat Mitski een geweldige singer-songwriter plaat zo kunnen maken, maar ook een rauwe en tegendraadse rockplaat of een aanstekelijke synthpop plaat vol flirts met de dansvloer. Ik ben normaal gesproken wel een voorstander van duidelijke keuzes, maar ik ben blij dat Mitski ze niet heeft gemaakt. Het levert een plaat op die alle kanten op schiet, maar alles dat Mitski op Be The Cowboy doet is raak. Erwin Zijleman

Nobody is het slechtste lied van heel dit album, naar mijn mening. Ik vind het een behoorlijk gedrocht, waar de rest van erg hoog niveau is. Hoe dat komt? Geen idee.

avatar van Slowgaze
'Nobody' vind ik juist een leuk nummer. Daar doet ze tenminste haar best om een heel nummer te maken; vooralsnog heb ik het idee dat Mitski voor een groot deel nogal blijft hangen in halfafgemaakte ideeën, terwijl ik hoor dat er een aantal (al dan niet in potentie) echt toffe, bijna Torres-achtige tracks op staan. 'A Pearl' is vooralsnog m'n favoriet, maar dat nummer had gerust dubbel zo lang mogen zijn.

avatar van Bongo Fury
Plaat van het jaar bij Pitchfork....

Valt me niet mee, plaat van het jaar bij Pitchfork inderdaad maar waarom?
Best aardig, misschien snap ik het niet.
Echoes van Liz Phair, PJ, Edith Frost etc. artiesten die ik veel hoger aansla dan Mitski.
Exile on guyville als ik het daarmee vergelijk.
Nobody vind ik wel weer een leuk liedje, lijkt meer op de Carpenters....

avatar van Alicia
Mitski is een zangeres met een mooi geluid. Ik luister nu naar dit album en positief verrast blijf ik de plaat tot het einde volgen. De liedjes zijn wellicht wat aan de korte kant, maar ze hebben wel een bepaalde charme.

Heel sterk, maar tegelijkertijd voelt het te veel als nummers die nog niet af zijn en soms wel erg aan de korte kant (waarschijnlijk ook de reden dat dit zo voelt), waardoor het vluchtig overkomt.
Is het de bedoeling hiervan? Wie weet, maar het maakt de beleving toch wat lastiger en dat terwijl ik de nummers wel goed vind.

avatar van nico1616
Dit album is nog experimenteler dan haar vorige, en het verdraagt vele vele luisterbeurten waar je telkens nieuwe details in kunt ontdekken.
Ze schreef ook de beste lyrics van het jaar, zoals:
Does it smell like a school gymnasium in here? (Two Slow Dancers) /
I've been big and small and big and small and big and small again and still nobody wants me /
Though I'm a geyser, feel it bubbling from below, hear it call, hear it call, hear it call to me, constantly

avatar van Slowgaze
nico1616, wat mij betreft staan er ook een paar heel slechte regels op. Ik cring bijvoorbeeld echt hard op 'Walk up in my high heels / All high and mighty'. Maar ik vind dat sowieso een matige track. De beste teksten van het jaar vind je wat mij betreft op Dessa - Chime (2018).