The Brian Jonestown Massacre - Something Else (2018)

Label: A

1. Hold That Thought (4:47)
  2. Animal Wisdom (3:34)
  3. Psychic Lips (3:49)
  4. Skin and Bones (3:18)
  5. My Poor Heart (3:49)
  6. My Love (5:40)
  7. Who Dreams of Cats? (3:34)
  8. Fragmentation (3:08)
  9. Silent Stream (8:16)
avatar van Jonestown
Eerste van twee nieuwe album van Anton Newcombe en zijn BJM. De single Hold That Thought (10") beloofde al veel goeds en worden de verwachtingen in elk geval met dit album waargemaakt. Back to the 90's in 9 nummers vol rammelende psychedelische shoegaze lo-fi. Zo horen we Newcombe c.s. het liefst. Als Drained (b-kant Hold That Thought) representatief is voor het gelijknamige album (release in september) dan kan het jaar niet meer stuk.

avatar van Gewoon Pim
The Brian Jonestown Massacre kent een turbulente geschiedenis. In het inmiddels 28-jarig bestaan van de band is een flink aantal leden de revue gepasseerd. Achttien om precies te zijn. Tot 2004 hopten verschillende leden de band in en uit. De meesten verlieten de groep gedesillusioneerd. Alleen de eigenzinnige Anton Newcombe is een vaste waarde. Hij schrijft, produceert en mixt de muziek en doet dat de laatste jaren aan de lopende band. Vanaf 2014 werd er ieder jaar een album uitgegeven en in dit jaar verschijnen er zelfs twee. Something Else is daarvan de eerste.

The Brian Jonestown Massacre maakt psychedelische (garage)rock met vleugjes shoegaze en anti-folk. Something Else vormt daarop geen uitzondering, al doet de titel wellicht anders vermoeden. In een band die zichzelf steeds opnieuw uitvindt moeten we het echter ook niet zoeken, daarvoor is Newcombe te tegendraads en doet hij teveel waar hij zelf zin in heeft. Wat voor conventies er in de muziekindustrie ook mogen zijn over bands die telkens moeten veranderen om relevant te kunnen blijven, hij laat zich er niet door leiden. En wellicht juist daardoor klinkt ook niets als een vermoeiende herhaling.

De rest van mijn recensie op Nieuweplaat:
The Brian Jonestown Massacre - Something Else - nieuweplaat.nl

Lekker album. Doet eerder denken aan een album als Methodrone. Zet 'm graag op, wat niet meer vaak gebeurde met de nieuwste BJMs.