Ilse DeLange - Ilse DeLange (2018)

Label: Universal

1. OK (3:31)
  2. Heartbeat (3:07)
  3. Runaway (3:45)
  4. Lay Your Weapons Down (3:39)
  5. Right with You (3:55)
  6. Half the Love (3:21)
  7. Around Again (4:08)
  8. Sun & Shadow (3:19)
  9. Still (3:12)
  10. Violet & Blue (3:35)
  11. You Are the Reason * (3:12)

met Calum Scott

12. Ok [Acoustic] (3:25)
  13. Runaway [Acoustic] (3:44)
  14. Violet & Blue [Acoustic] (3:29)
avatar van E-Clect-Eddy
Op de singles lijkt Ilse veel meer hoge (zoete) noten proberen te pakken... vraag me af of het ook haar stem is die de achtergrondzang doet. Verder zijn de nummers zeer toegankelijk en duidelijk voor Pop liefhebbers bedoelt.

Around Again en Lay Your Weapons Down bevallen het meest van de singles. OK is duidelijk bedoelt voor de radio en Sun & Shadow is vandaag uitgebracht als 4e single.

avatar van E-Clect-Eddy
Prima Pop album alhoewel ik na de eerste beluistering wel wat kritiek heb. Zo klinkt Heartbeat als een soort generiek nummer dat samengesteld is uit bekende regels uit hits. Ook hoor ik op het album hier en daar de limieten van Ilse's stem wanneer die afvlakt. Ze lijkt meer moeite te hebben met het pakken van die noten. Maar heb NIET de indruk dat auto-tune meeloopt dus dat is wel zo eerlijk om dit te horen.

Half the Love heeft meer pit en is ook het nummer dat nog de meeste Country invloeden heeft en prima geschikt als single. Het nummer dat nog het meest doet denken aan Kacey Musgraves' nieuwe album.

Het wat ingetogen Around Again met een hoofdrol voor de piano (met effect op de galm) en mooi gelaagde stemmen is het prijsnummer van dit album. Ook Still met afwijkende percussie in de intro gecombineerd met een mooi spel op de akoestische gitaar is prachtig. Spelen met hard en zacht wanneer in de refreinen een stevige synth en gitaar doet denken aan Toto's 70s werk. Waarschijnlijk het meest afwijkende nummer in Ilse's oeuvre (van het beperkte deel dat ik ken)?

De 3 mooie akoestische versie's van OK, Runaway en Violet & Blue zullen degenen die niet zo van Pop houden en meer van Country / Folk gaan aanspreken. Runaway is daarvan wat mij betreft de mooiste.

Iets te veel Pop aan het begin van het album daarna wordt het interessanter.