Astrid Seriese & Erwin van Ligten - Blues & Poetry (2018)

Blues / Jazz
Label: Silvox

1. Stranger in Paradise (4:14)
  2. God Bless the Child (3:19)
  3. I'm on My Way (3:22)
  4. Rocks in My Bed (5:22)
  5. Empty Bed Blues (3:12)
  6. Good Times (3:45)
  7. Calling You (4:35)
  8. Rockin' a Man, Stone Blind (6:11)
  9. Aint Got No - I Got Life (3:33)
  10. Y Después (2:58)
  11. Lovely Little Boy (3:01)
  12. Alone (4:15)
  13. River (3:18)
avatar van Paulus_2
Er is een bijzonder album verschenen van Astrid Seriese en Erwin van Ligten.
Dit album is een resumé van de tientallen theatershows die zij sinds 2013 onder de titel “Blues & Poetry" op veel podia hebben gegeven.
Op dit album kun je horen dat zij niet zomaar een duo zijn. Dankzij het vele spelen van hun theatershows spat de muziek van het album af. Overal klinkt de gitaar van Erwin van Ligten als een inspirerende bron voor de zang van Astrid Seriese.
Ik ben niet voor niets zo onder de indruk van dit album, omdat ik verrast ben door het niveau wat zij al lieten horen en zien in hun optredens en nu weer op deze studio-opname. Ze zijn zo goed op elkaar ingespeeld, dat je vergeet dat er maar twee mensen bezig zijn deze muziek maken.
Dit album bevat bekende en minder bekende liedjes van iconen uit de blues en jazz. Dat is gewaagd, omdat veel mensen wellicht de originele versies kennen, maar met hun muzikaliteit en ervaring maken ze die nummers moeiteloos eigen.
Ook de op muziek gezette gedichten en poëzie zijn juweeltjes van muzikaliteit.
Erwin van Ligten speelt op akoestische- en elektrische gitaren. Er staat één nummer op dat zij zelf hebben gecomponeerd: Good Times, hier klinkt ook een banjo. Een uptime grassroot song en in het refrein zingt Erwin van Ligten een tweede stem.

De opener is Stranger In Paradise uit een musical Kismet van Robert Wright and George Forest, die op hun beurt de melodie leenden van Alexander Borodin’s opera Prince Igor. Door veel Amerikaanse artiesten gezongen.
God Bless The Child  van Billie Holiday wordt intiem gebracht, Astrid zingt dit overtuigend en je hoort alleen de ingetogen klanken van de akoestische gitaar van Erwin.
I’m On My Way pakt uit met een fijne blues van Mahalia Jackson en swingt als een trein. Met stuwende akoestische en elektrische gitaar.
Rocks In My Bed een walking blues van Duke Ellington. Zuivere blues, zowel gitaar als zang.
Empty Bed Blues een ondeugend bluesje van Bessie Smith. Mooie slide solo.
Calling You een gedicht van Bob Telson, roept een heel andere sfeer op.
Rocking’ a Man, Stone Blind, een gedicht van Carolyn Beard Whitlow krijgt een country benadering. Mooi gezongen met subtiele gitaarakkoorden en weer met een fraaie slide solo.
Aint Got No - I got Life kent iedereen van Nina Simone; hier uptempo gebracht.
Met Y Después komen er Spaanse klanken uit de luidspreker. Een gedicht van Fredrico García Lorca, een Spaanse dichter, die het regiem van Franco niet overleefde. Astrid zong dit eerder bij Louis Andriessen, die dit gedicht gebruikte voor een door hem gecomponeerd muziekstuk.
Lovely Little Boy, een ingetogen lied, waar naast een gitaar ook een ukelele klinkt
Alone is een gedicht van Maya Angelou, een Amerikaanse dichteres, activiste en hoogleraar. fraai op muziek gezet. Dit lied houdt een duidelijke boodschap in. Hier staat de tekst: Alone.
Het laatste nummer River staat niet op de CD hoes vermeld, maar is een schat van Joni Mitchell.

Een aantal keren gedraaid nu, maar kan niet goed bepalen wat ik nu de ‘beste’ nummers vind. Dat zijn er nl veel meer dan 3.