Underworld & Iggy Pop - Teatime Dub Encounters (2018)

Electronic
Label: Caroline

1. Bells & Circles (7:29)
  2. Trapped (7:43)
  3. I'll See Big (4:46)
  4. Get Your Shirt (7:30)
avatar van E-Clect-Eddy
Een EP met 4 nummers van de samenwerking tussen Underworld en Iggy Pop.

Al eerder was Bells & Circles uitgebracht waarin Iggy herinneringen ophaalt aan het roken in het vliegtuig en het versieren van stewardesses. Dit kan nog als een echt nummer beschouwd worden maar zit wel op het randje daarvan door de grote Spoken Word bijdragen van Iggy. Er zit opbouw en structuur in het nummer, dat valt haast niet te zeggen over de tweede single.

Op I'll See Big mijmert Iggy nog meer als een oude man over veeleisende vriendschappen en het bereiken van doelen in zijn leven. De muziek van Underworld is hier eigenlijk een soort achtergrond behang / muzak voor Iggy's verhaal.

Het lijkt een muzikaal dagboek met 4 pagina's / momentopnamen. Als Bells & Circles het beste van de EP is om op single uit te brengen en dan I'll See Big dan vermoed ik dat ik deze EP een paar keer zal luisteren voor de aardige verhaaltjes van Iggy en dan een 'echt' album erbij pak van Underworld.

avatar van E-Clect-Eddy
Ook Get Your Shirt is uitgebracht als single in twee versie's: origineel en Radio edit die 90 seconden korter is.

Dit is waarschijnlijk het meest poppy nummer van de EP en gemakkelijker / geschikter is voor mainstream radio.

avatar van peterjames777
Oef Bells & Circles en Get Your Shirt zijn echt flinke knallers. Een goede combinatie, Underworld en Iggy.

avatar van iggy
Iggy is op zijn oude dag nog flink bezig met allerlei band uitstapjes en aan het experimenteren.
Ben bang dat ik dit ga overslaan.
I’ll See Big is overgens ook al op YT te vinden.

Underworld & Iggy Pop - I'll See Big - YouTube

avatar van E-Clect-Eddy
Trapped was het enige nummer dat nog niet bekend was voor vandaag... klinkt als beïnvloed door EBM!

avatar van iggy
Trapped klinkt best geinig.

avatar van vigil
Grappige samenwerking die redelijk werkt, Get Your Shirt vind ik het leukst

avatar van Voorprogramma!
Zat er niet echt op te wachten daarom ook niet echt te moeite genomen om te luisteren, maar hoorde zojuist op Pinguïn Radio het nummer Get Your Shirt.. wat een knaller is dat zeg.. ga meteen ff het hele Ep checken!

avatar van frolunda
Best een leuk en zelfs goed EP'tje.Elk nummer heeft wel iets aantrekkelijks,of een grappig verhaal van Iggy Pop,een sterke beat en het laatste nummer (waar Iggy vocaal best aardig voor de dag komt) Get Your Shirt heeft zelfs hitpotentie.
Had er niet al te veel van verwacht maar dit valt zeker niet tegen en is zelfs (al dan niet met Iggy Pop,met een andere zanger zou ook best kunnen) voor herhaling vatbaar.
Hij deed zoiets overigens al eerder niet onverdienstelijk op Death in Vegas - The Contino Sessions (1999).

avatar van Gewoon Pim
Een samenwerking tussen rock- en punklegende Iggy Pop en het invloedrijke technoduo Underworld lijkt er op het eerste gezicht niet snel in te zitten. Toch moet het Underworld op een dag gelukt zijn Iggy Pop direct uit een vliegtuig de studio in te bewegen, zonder dat deze dat gepland had. Want dat is het verhaal van deze samenwerking. Karl Hyde en Rick Smith hadden een ep klaarstaan, Iggy hoefde alleen maar 'zijn gedachten te laten werken'. Uitkomst: Teatime Dub Encounters.

Wat bevat deze ep dan precies? Het zijn de beats zoals we die van Underworld gewend zijn aangevuld met Iggy die vier verhalen vertelt. Niet zingt. Vertelt. Het zijn levensverhalen van een individu dat veel heeft meegemaakt in het leven. Zo vertelt Iggy over tijden dat er nog gerookt mocht worden in het vliegtuig; dat hij cocaïne nam en probeerde de stewardess te versieren; over vriendschappen die sneuvelden in de loop van zijn carrière; of reflecties op zijn persoonlijkheid zoals in het nummer Trapped: 'I really wanted to be special / I really wanted to live in heaven / I thought that I could be so free / But all of this is coming back on me'. Wie de persoon en de geschiedenis van Iggy kent staat op deze ep in dat opzicht wel iets interessants te wachten.

Het zijn dan ook verhalen van Iggy waar het om draait op deze ep. De muziek van Underworld is er voor de ondersteuning. En dat doen ze meer dan verdienstelijk. De beats zijn stuwend, dan weer melancholisch, dan weer een beetje olijk. Ieder liedje weet Underworld de teksten extra lading mee te geven. De techno werkt zelfs goed om het excentrieke karakter van Iggy te onderschrijven en uit te vergroten. Het enige gemis is de zang van Hyde, die de gehele ep zijn mond niet opentrekt.

Teatime Dub Encounters kan zo als een leuk en interessant uitstapje van Iggy Pop gezien worden, die het experiment nooit heeft geschuwd. Meer dan deze samenwerking zal er echter naar alle waarschijnlijkheid niet in zitten. Daarvoor weet het geheel net niet genoeg boven het korenveld uit te steken en leunt het te zwaar op de rol van Iggy. Wel mag deze ep in het rijtje van 'bijzondere samenwerkingen met een bijzonder resultaat' geplaatst worden. Verplichte kost voor de zelfverklaarde kenners van Underworld en Iggy Pop dus!

Van mijn recensie op Nieuweplaat:
Underworld & Iggy Pop - Teatime Dub Encounters - nieuweplaat.nl

avatar van Castle
Inderdaad best lekker stukkie beat met luistervoer tekst vanIggy

Door vakantie nog niet aan toe gekomen en ik werd een beetje benauwd door de lauwe respons hier, maar ik vind dit toch een behoorlijk fijne EP.

Zijn er meer mensen die bij Trapped een beetje moeten denken aan Sigue Sigue Sputnik?

RichardKoning
Een erg grappige combinatie. Iggy en Underworld.

Van de week even in de tuin beluisterd terwijl ik bruin lag te bakken tijdens een zonovergoten middag. Drie keer achter elkaar op repeat gestaan. "Get Your Shirt" is gewoon zeer toffe track!

Ponty Mython
Best een fijn plaatje dit, al vind ik het openingsnummer Bells & Circles verreweg de minste van het kwartet. De laatste twee nummers bevallen me het beste. Get Your Shirt grijpt duidelijk terug naar het enigszins trancey Barking-geluid, terwijl het rustige I'll See Big meer doet denken aan Motorhome en Eventually But.

avatar van funforremi
Apart plaatje met het weergaloze Get your shirt. Hier had toch een vette video bij gemaakt moeten worden, Iggy die al lazarus en stoned door een gruizige discotheek struint, lol trapt met discogangers, aan het spacen is, wazig om zich heen kijkt, lomp dansend op de vloer, mensen van zich af duwt, ruzie maakt. En uiteraard op zoek naar dat ene t-shirtje..........