Barbara - L'aigle Noir (1970)

Frankrijk
Label: Philips

1. A Peine (3:26)
  2. Quand Ceux Qui Vont (4:16)
  3. Hop La (3:19)
  4. Je Serai Douce (2:19)
  5. Amoureuse (1:58)
  6. L'aigle Noir "Dédié à Laurence" (4:58)
  7. Drouot (3:20)
  8. La Colère (2:33)
  9. Au Revoir (3:05)
  10. Le Zinzin (2:12)
  11. L'aigle Noir * (4:48)
Barbara heb ik leren kennen door een schitterende vertolking van het nummer Dis, quand reviendras-tu? door Martha Wainwright toen zij het voorprogramma vormde van haar broer Rufus in Paradiso (2005).

Hierdoor dook ik in het werk van Barbara en leerde zo het schitterende titelnummer van dit album kennen.
Een nummer dat diep gaat blijkt. Barbara had het niet makkelijk in haar leven. Ze moest als Joods meisje onderduiken in de tweede wereldoorlog en ze heeft meer ellende te verwerken gehad: ze is seksueel misbruikt door haar vader blijkt uit haar onvoltooide, postume biografie.

Fans pakten het nummer L'Aigle Noir er weer bij en gingen het ineens anders interpreteren. Barbara zelf zei er tijdens haar leven over dat het niemand wat aanging waar het echt over ging. Een prachtige tekst kreeg zo uiteindelijk een wrange toon.

Wrange toon of niet: het is voor mij een zeer favoriet nummer geworden van deze zangeres. Het album zelf bevat een paar schitterende nummers met zeer mooie muzikale omlijsting, alsmede wat luchtiger typische Franse pop-chansons die zo kenmerkend zijn voor het land. Een beetje zoals Edith Piaf of Jacques Brel, waar je dit ook hoort op hun albums.

avatar van muziekobsessie
goeie tip eric, heb me ooit goed verdiept in de franse eind jaren 60 muziek maar deze had ik nog niet. Hou hier wel van. koren en strijkers vliegen zo om je oren. Tis wel even wennen aan haar stem.
ken je deze ook al Eric? 1 van de mooiste hoezen allertijden. Jean-Pierre Ferland - Jaune (1970)