The Rolling Stones - From the Vault: No Security. San Jose '99 (2018)

Label: Eagle

13. Route 66
  14. Get Off of My Cloud
  15. Midnight Rambler
  16. Tumbling Dice
  17. It's Only Rock 'N Roll (But I Like It)
  18. Start Me Up
  19. Brown Sugar
  20. Sympathy for the Devil
  21. Moonlight Mile *
  22. Gimme Shelter *
Weer een mooie release uit the Vault series.

Deze maal van de No Security tour uit 99.
Op de standaard songs na (die ze nu nog steeds live spelen) staan hier een paar leuke tracks op die je niet veel vaker tegenkomt op live albums zoals some girls, saint of me en out of control.

You got the silver is ook het vermelden waard.

De opname heeft prachtig geluid, helder.

Voor het eerst zit er geen dvd bij de 3lp release. Jammer. Die moet je nu dus los kopen.. maar dat vind ik wel goed, die pak ik n keer mee in de sales ofzo

avatar van henk01
Zijn wel altijd dezelfde nummers he.

henk01 schreef:
Zijn wel altijd dezelfde nummers he.

Deels wel, deels niet: lees lennon boven je maar.

avatar van Zwaagje
Geluidskwaliteit is idd dik in orde en de mannen hebben er hoorbaar zin in. Kopen ga ik het niet, maar af en toe Spotifyen.

Deze periode vind ik weinig interessant meer.
Tuurlijk zetten de veteranen best nog een goede show neer, maar ik hoor geen rafeligheid meer en is mij te weinig rauw voor de rock dat de groep ooit zo kenmerkte.
De setlist met Bitch, Respectable, I Got The Blues en het ook niet heel veel gespeelde I Got The Silver, vind ik wel ok, maar niet dat het mij omver blaast.

avatar van Thunderball
Eindelijk eens een Vault release, die je (in deze soundboard kwaliteit) nog niet op een boot had. Het mooie is dat het andere concert van San jose wel op soundboard destijds te verkrijgen was, dus nu heb je ze allebei.

Dit was de korte Amerikaase tournee, begin '99, die ze hielden om even de tijd te dichten tussen de Bridges to Babylon tour, die net was geeindigd en de concerten die in de zomer in Engeland moesten worden ingehaald (het jaar ervoor wegens belastingtechnische redenen afgelast).

Voor hun doen een korte, kleinschalige tournee, voornamelijk indoor optredens en eindeljk eens een keer niet alle verplichte hits, want let op: geen Miss you, You can't Always get..., slechts 1x Gimme Shelter en zelfs helemaal nooit Satisfaction! Aanvankelijk trouwens ook geen Tumbling Dice, maar die werd na een paar concerten toch weer er aan toegevoegd.

Verder veel nummers, die ze, of al in geen jaren meer hadden gedaan (Respectable, Undercover of the night, Route 66, Get off of my cloud), of zelfs nog nooit (I got the blues, Moonlight Mile, Some Girls, You got the sliver).

Kortom: dit was niet zo maar een doorsnee tour, maar één van de laatste bijzondere, die er echt uit springt, met een Richards, die hier nog echt excelleert en de concerten domineert.

Een must voor de fans!

PS: ga voor de cd met blu ray (of dvd) voor de Japanse versie, alleen daar krijg je er op cd twee bonustracks bij van het andere concert (Moonlight Mile en Gimme Shelter) plus een gratis poster.

Van de LP moet je dan weer de Amerikaanse versie hebben, want alleen dan krijg je drie kleuren vinyl (geel, zwart, rood).

avatar van Zwaagje
Thunderball schreef:

Een must voor de fans!

Bedankt voor de extra info; plaatst alles.in verhouding. Ik vind dit stones in topvorm. Prima gitaarwerk en gedreven.

Thunderball schreef:

Daar kwam ik net op tijd achter: hij is onderweg voor een redelijke prijs.

Nou mijn limited color vinyl is eindelijk binnen. Maar het is het wachten meer dan waard geweest. Natuurlijk heb ik het dan ook over de mooi uitgevoerde gekleurde lp's (meer oranje, zwart, roze/rood), maar vooral over het concert. En dan helemaal over al die nummers die ze weinig tot nooit spelen, zoals Thunderball hierboven mooi beschreef. Zoals Bitch, Respectable, I Got the Blues, Saint of Me, Some Girls, Out of Control, Route 66 & Get Off Of My Cloud. Een verrassend goede en bijzondere live release is dit, dringt steeds beter tot mij door. Inderdaad een must voor de fans.

avatar van Maartenn
Daar waar eerdere Vault releases altijd wel een interessante invalshoek hadden, vind ik dit de eerste echt matige in deze serie.

Vanaf het eerste moment is al te horen dat dit geen topoptreden gaat zijn. Mick Jagger haalt de 'But it's all right' uit Jumpin' Jack Flash al niet en laat de hoge tonen aan het achtergrondkoortje over. Daarnaast speelt de band sleets, vlak, waardoor het geheel nogal plichtmatig overkomt. Dieptepunt is het uiterst inspiratieloos gespeelde Sympathy for the Devil; toch een van mijn favoriete Stones nummers. Pijnlijk om te horen hoe futloos het hier ten gehore wordt gebracht. Alsof ze blij waren dat het concert bijna klaar was.

Natuurlijk blijft het The Stones en is het al met al zeker kwaliteit, maar zo memorabel als de vorige Vaultreleases bij vlagen waren, zo matig is deze concertregistratie.