MaYaN - Dhyana (2018)

Label: Nuclear Blast

1. The Rhythm of Freedom (7:13)
  2. Tornado of Thoughts (I Don't Think Therefore I Am) (4:39)
  3. Saints Don't Die (6:59)
  4. Dhyana (2:55)
  5. Rebirth from Despair (7:49)
  6. The Power Process (5:07)
  7. The Illusory Self (9:13)
  8. Satori (3:05)
  9. Maya (The Veil of Delusion) (6:06)
  10. The Flaming Rage of God (5:04)
  11. Set Me Free (6:32)
avatar van namsaap
Mijn review op Zware Metalen

MaYaN lijkt kosten noch moeite te hebben gespaard om met het derde album Dhyana haar eerdere werk te overtreffen. Voor dit album werd een succesvolle crowdfundingcampagne opgezet om alle orkestraties op het album door een echt orkest te laten inspelen. Met het vrijgekomen budget hieruit werd het City Of Prague Philharmonic Orchestra ingeschakeld, een wereldwijd bekend orkest dat filmmuziek opnam voor diverse grote films. Ook werd de bandbezetting verder versterkt. Marcela Bovio – als gastzangeres te horen op Antagonise – is als permanent bandlid toegetreden. Ook Adam Denlinger (cleane zang) en George Oosthoek (grunts) zijn tot de band toegetreden.

Tijdens recentere optredens lichtte de band met de nummers The Power Process en Tornado Of Thoughts al een veelbelovend tipje van de sluier op, waarbij opviel dat deze nummers meer vocaal gericht waren. Bij het beluisteren van het eindresultaat is de conclusie gerechtvaardigd dat de band zichzelf heeft overtroffen.

Na de aanvang met het orkest in de intro van de opener The Rythm Of Freedom, neemt de band het initiatief knalhard over en volgt het orkest gedwee. De wisselwerking tussen orkest en band op dit nummer is werkelijk geweldig. Waar nodig blijft het orkest op de achtergrond en waar mogelijk zet het orkest vol in voor maximaal effect. Ook de wisselwerking tussen de diverse vocalisten zorgt voor een heerlijke dynamiek in dit nummer, waarbij de gedachte aan Ayreon niet ver weg is en vaker op dit album zal terugkomen. Ook het navolgende Tornado Of Souls blinkt uit dankzij de sterke zang van met name de dames uit het gezelschap. De voortdurende afwisseling tussen grunts en cleane zang zorgt dat de luisteraar continu geboeid blijft. Afwisseling is sowieso een sleutelwoord voor dit album en het lukt MaYaN dan ook moeiteloos om de luisteraar geboeid te houden. Tussen alle symfonische deathmetalgeweld door vindt de luisteraar ook nog even wat welkome rustmomenten tijdens Satori en het sprookjesachtige titelnummer, waar Marcela Bovio en Laura Macri op zang schitteren. Ook het sterke The Power Process verdient dankzij deze dames een aparte vermelding dankzij hun krachtige bijdrage. Maar zo verdienen eigenlijk alle nummers wel een vermelding aangezien Dhyana geen zwakke momenten kent.

Duidelijk is dat de toevoeging van een echt orkest een absolute meerwaarde is ten opzichte van de eerste twee albums. Een meerwaarde die dan ook volop wordt ingezet op dit album. Ook de uitbereiding van de vocale bezetting zorgt er voor dat dit album zijn voorgangers met gemak overtreft. Ten slotte verdient Joost van den Broeke een groot compliment. Het is knap dat, ondanks alle bombast, de productie van dit album nergens uit zijn voegen barst. Van den Broeke heeft in dat opzicht als producer een knappe prestatie geleverd door alles in goede banen te leiden. MaYaN gaat met Dhyana ongetwijfeld hoge ogen gooien.

avatar van gigage
Mooi met die orchestratie erbij. Recording Orchestra For DHYANABenieuwd hoe ze dit live gaan brengen. Pas in februari zie ik op de band's website.

avatar van gigage
namsaap schreef:

MaYaN lijkt kosten noch moeite te hebben gespaard om ...
... MaYaN gaat met Dhyana ongetwijfeld hoge ogen gooien.

Even gecheckt op het www. De band wordt alom geprezen voor hun enorme inzet maar ik heb niet het idee dat het al storm loopt (ook hier niet)
Het is dan ook een hele kluif met al die verschillende vocale stijlen van growls tot opera en alles daartussen bij de progdeathmelodicsymphometal van Mayan

avatar van namsaap
gigage schreef:

Viel mij ook op. Alom geprezen, goede reviews, maar heb ook het idee dat het publiek de plaat nog niet oppikt. Jammer...

avatar van Rudi S
namsaap schreef:

Viel mij ook op. Alom geprezen, goede reviews,

Ja, veel review sites / blogs hebben dit verse album al besproken.
Ik vind dat bv deze knaap een behoorlijk verhaal heeft.
MaYaN - Dhyana (Album Review) - YouTube

avatar van james_cameron
Uitstekend derde album van deze nederlandse symfonische death metal-band. Wie niet van bombast houdt kan dit beter links laten liggen, maar voor de liefhebber is dit een absolute topper binnen het genre. De razend knappe produktie houdt alles fraai in balans, zonder dat de mengeling van band en orkest in een brei van geluid verzandt. De vrouwelijke zangpartijen spreken me wat minder aan en neigen meer dan eens naar opera-achtige toestanden, maar gelukkig overheersen de grunts. Die dik in orde zijn.