Lonnie Donegan - Lonnie Rides Again (1959)

Folk

10. John Hardy
  11. The House of the Rising Sun
  12. San Miguel
avatar van BoyOnHeavenHill
Hoewel dit album volgens de hoes nog wordt toegeschreven aan Lonnie Donegan and his Skiffle Group, lijkt het kwartet hiermee toch meer te mikken op de Amerikaanse countrymarkt, getuige ook de titel en de hoesfoto met hun western-folklore-associaties. Bij de muziek zelf hoor ik af en toe zo'n Johnny Cash-achtige "twangy" gitaar, de tempi en de ritmes hebben vaker wat country-invloeden, en het boekje bij mijn CD noemt expliciet de invloed van mensen als Hank Snow, Burl Ives en de Carter Family. You pass me by is zelfs een ouderwetse country-tranentrekker, in San Miguel komt er nog zo'n Spaanse gitaar bij om wat zuidelijke passie te suggereren, en zelfs Miss Otis regrets van Cole Porter krijgt een onderkoeld en bijna landelijk arrangement. Allemaal niets mis mee, maar de folk en de blues die Donegans eerdere muziek kenmerkten raakt zo een beetje verdund, en dat levert niet altijd spannende muziek op. Belangrijkste uitzondering is Donegans versie van The house of the rising sun, dat hij schijnbaar van een plaat van Josh White leerde kennen; alle uitvoeringen van dit nummer moeten natuurlijk opboksen tegen de lange schaduw van de Animals, maar Donegan weet zijn eigen versie een mooie onderhuidse spanning mee te geven, met dank aan het sterke gitaarspel vol reverb van Les Bennetts. Al met al een aardig album, gevarieerd opgezet en met zorg gearrangeerd en uitgevoerd, maar het mist een beetje het eigenzinnige en onvoorspelbare van Donegans allervroegste opnames.
        Beluisterd in de Lonnie 2000-rerelease-reeks van Sequel Records (een sublabel van Castle Music), met daarop de twaalf nummers van de oorspronkelijke elpee, aangevuld met drie alternatieve versies, de vier nummers van de EP Yankee doodle Donegan (opgenomen in maart 1960 met Jerry Leiber en Mike Stoller in New York), en zes "losse" nummers van tussen 1959 en 1961, een mooie verzameling bonustracks waarop al te horen is hoe Donegan langzaam maar zeker richting MOR-pop gaat. Prima geluid, zeer goed geannoteerd en met een uitgebreid informatief essay.
        Het enige merkwaardige van die Sequel-uitgave is dat de volgorde van de nummers van het oorspronkelijke album om onnaspeurbare redenen is omgegooid, met eerst de zes nummers van kant 2 door elkaar gehusseld en daarna de zes nummers van kant 1 idem. Misschien is daarbij de volgorde van een Amerikaanse release aangehouden, hetgeen ook zou verklaren waarom bij die eerste twaalf tracks de Amerikaanse versie staat van Talking guitar blues (waarin de verteller uit Missouri komt), terwijl de Engelse versie (met een verteller uit Woodford nabij Londen) tot de bonustracks is veroordeeld. Ik kan op internet echter nergens een vermelding van een Amerikaanse release met een afwijkende tracklisting vinden, terwijl de Engelse hoes gewoon bovenstaande (juiste) tracklisting heeft.