Lords of the Underground - Here Come the Lords (1993)

Label: Pendulum

1. Here Come the Lords (4:18)
  2. From da Bricks (4:20)

met Jam C.

3. Funky Child (4:31)
  4. Keep It Underground (4:08)
  5. Check It [Remix] (4:24)
  6. Grave Digga (4:06)
  7. Lord's Prayer (4:30)
  8. Flow On (New Symphony) (4:25)

met Sah B. en Kid Deleon

9. Madd Skillz (5:03)
  10. Psycho (4:08)
  11. Chief Rocka (4:07)
  12. Sleep for Dinner [Remix] (5:16)
  13. L.O.T.U.G. (Lords of the Underground) (4:26)
  14. Lord Jazz Hit Me One Time (Make It Funky) (2:46)
  15. What's Goin' On (3:38)
Kos
Marley Marl, samen met DJ Premier de ongekroonde Kings of the Beat.

Inderdaad wel een hele vette plaat. Alleen l.o.t.u.g. zijn wel een stel druktemakers bij mekaar. Aan Marley Marl lag het in ieder geval niet

Kos
haha, druktemakers is wel een goed gekozen omschrijving ja.

avatar van BoordAppel
Potverdikkie wat is dit lekker dikke vette old school zeg . Doet me wat aan Onyx denken af en toe.

Kos
Ja, het blijft wel erg lekker inderdaad, heel wat beter dan Onyx imo.

avatar van luc011190

avatar van P Jay
Een album met een paar absolute hoogtepunten. Vooral dan de singles: Here Come the Lords, Funky Child en natuurlijke het ongenaakbare Chief Rocka!

Maar zoals ook al in vorige commentaren vermeld, nogal een druk album. Ze hebben beide ook nogal een hoge stem vind ik. De rhymes zijn goed, vintage begin jaren '90. Marley Marl en zijn discipel K-Def doen een uitstekende zaak.

Toch heb ik wat minder voeling met dit album, zonder eigenlijke reden. Het moet nog wat op me groeien, denk ik, heb het maar enkele maanden en nog niet superveel naar geluisterd.

Voorlopig 3,5 sterren

Pauper
P Jay schreef:

Toch wel de hoogtepunten van deze plaat, maar verder zijn er ook nog een aantal leuke tracks te bespeuren. De vergelijking met Oynx is na mijn inzien ver te zoeken maar komen hier en daar wel overheen.

Producties zijn lekker, Marley Marl's en zijn protégé K-Def. Daarnaast nog twee Remixen waar Pete Rock de handen aan heeft gelegd. Genoeg om een pure Hip-Hop plaat neer te zetten. Toch een beetje vergeten project, 4*

avatar van BoordAppel

Dus is die vergelijking zo gek nog niet.

Harco
Heerlijk album van dit stel herrieschoppers, wel wat te vergelijken met het werk van KMD. K-Def en Marley Marl leveren heerlijke producties af.

Heerlijk saxofoontje op Keep It Underground. Notorious B.I.G. gebruikte "I live for the funk, I'll die for the funk" uit Chief Rocka nog als refrein in Machine Gun Funk.

Harco
Had 'm verhoogd, maar heb het halfje er toch weer afgehaald, omdat hij nog niet de impact heeft die Black Moon en GZA hadden op mij.

Pauper
BoordAppel schreef:
Dus is die vergelijking zo gek nog niet.

Alle artiesten zijn zo "hier en daar" wel te vergelijken, in grote lijnen zie ik niet echt wat LotU te maken heeft met Onyx? Als ik aan Onyx denk, denk ik aan velle aggressieve rappers die geen blad voor de mond nemen en erg rauwe Hip-Hop maken, producties zijn vaak erg donker en grauw. Dit zie ik absoluut niet terug in de Lords of the Underground.

avatar van FunkyMonk
Funky Child en Madd skillz zijn ook héél vet! Moet dringend deze plaat eens aanschaffen denkik.

avatar van Dielie
goeie plaat, maar check eens deze http://www.musicmeter.nl/album/37498

Nu met clips.

Chief Rocka Funky Child .

avatar van T.O.
Kos schreef:
Nu met clips.

Chief Rocka

Met de Rock Steady Crew, Marley Marl en zelfs Redman denk ik?

avatar van Statiegeld
FunkyMonk schreef:
luc011190 schreef:

avatar van herbertwest
Ik krijg vandaag Funky Child maar niet van de repeatmodus af. Iedere keer als hij is afgelopen moet ik hem nog een keer horen...

avatar van FunkyMonk
Kan ik inkomen

raffael77
lol

Excuse me, Mr. Funke Man
Yes, do it all
Can I take the stand and slam like Bam Bam?
Like who?
Like Bam Bam, that kid from Bedrock, and don't turn around 'cause you might get popped

Social_Mask
Chief Rocka is geniaal. Here Come the Lords en Funky Child ook. Heerlijke, gekke nummers. Moet dit album echt gaan beluisteren.

Kos schreef:
Marley Marl, samen met DJ Premier de ongekroonde Kings of the Beat.

Toch heeft K-Def hier het meest memorabele werk geleverd (wel in naam van Marley Marl Productions maar toch)
K-Def heeft Here Come The Lords, Chief Rocka, L.O.T.U.G. en From Da Bricks alleen geproduceerd en tracks als Funky Child en Mad Skillz zijn door Marley Mar en K-Def samen gedaan. (zie ik net in het boekje staan, dacht zelf ook altijd dat Marley Marl alles geproduceerd heeft.)
Uiteraard is Marley Marl wel 1 van hiphop's grootste producers ooit.

avatar van Osiris Apis
Ik luister nu dit album voor de 2e keer. Laatste keer was wel een tijdje terug. Maar ik vind de mc's iets te druk en schreeuwerig. Beetje vermoeiend om naar te luisteren, maar de productie maakt veel goed.
Ik hoor nu ook dat in het nummer van Talib Kweli - Say Somethin' hetzelfde trompet sampletje zit als in Funky Child.

Social_Mask
Tja, de beats zijn geweldig, en ik vind die raps juist heerlijk. Lekker veel energie. 3 echt heel heel erg goede nummers. Zeker wel bij de beste 100 nummers uit de jaren '90:
Here Come the Lords
en Funky Child

Ik vind het ook erg leuk. Bij elk nr verschijnt er wel een glimlach op mijn gezicht. En dat is goed. Als je plezier hebt bij het beluisteren van een album, is dat een goed album (logisch...) Ik geef hier dikke 4,5* voor.

Máár soms idd wat té druk.

avatar van herbertwest
Het is inderdaad erg druk, maar toch klopt het complete plaatje bij dit album een stuk beter dan bij Onyx. Dit album is door K-Def en Marley Marl samen geproduceerd en ik vind het toch wel een sterk geheel met hier en daar een letterlijke en figuurlijke uitspatting.
Je hoofd moet er misschien naar staan, maar als dat het geval is heb je de hyperactieve 64 minuten van je leven.

avatar van Korhymes
Ik kende Marley Marl alleen maar van old-school produce werk zoals MC Shan's The Bridge en wat nummers van Kool G Rap. Dat was allemaal behoorlijk kaal dus ik vond hem niet zo geweldig, ik begreep de hele hype rond hem ook niet. Maar toen ik dit album beluisterde veranderde mijn beeld van hem.

Op dit album staan echt een van de gruwelijkste jazzy beats ooit. Doitall en Mr. Funke schreeuwen er op los en zorgen dat op elke track de nodige energie-lading op je af wordt gestuurd. Het begin van het eerste nummer is ook lekker om mee wakker te worden!

DoItAll] Hey yo Funke wake up!
[Mr. Funke] Huh?
[DoItAll] Turn your radio up!
[Mr. Funke] What?!
[DoItAll] It's us!
[Mr. Funke] It's US?!
[DoItAll] Yeah listen to the cut!

Er staan drie uitschieters voor mij op die hier meerdere malen genoemd zijn, namelijk Chief Rocka, Here Come the Lords en Funky Child. Maar eigenlijk is dit album in zijn geheel ook een pareltje. Hun teksten zitten vol met harde, slimme maar ook erg grappige teksten; Zie Sleep For Dinner.
Ik ben blij dat ik dit album gevonden heb, het krijgt een dikke 4,5

avatar van J.M.
Na de eerste luisterbeurt vond ik dit eigenlijk niet echt een goed album, ik vond het veel te schreeuwerig allemaal. Maar na de 2de luisterbeurt veranderde dat al snel. Het was dus gewoon een kwestie van wennen.
Het begint ook al meteen zo lekker met Here Come the Lords wat een geweldig nummer is. Een tijdje later komt het beste nummer van het album met Funky Child, wat een geweldig nummer is dat toch. Heerlijke flow en dope lyrics, maar die beat is toch wel pure perfectie, echt genieten elke keer weer .
Ik vind de beats op dit album echt geweldig, elke beat is heerlijk om naar te luisteren en dan zo'n fanatieke rapstijl erbij maakt dit album compleet.
4* maar kan zeker nog stijgen

avatar van DaRealBerovci
Hold up i thaught you caught him with the lamp money??
the pizza fell and i went to bed hungry!!...
echt een lollige nummer man..
alles is echt goed aan dit album,, elke nummer,, rhyme en beat is gewoon perfect!!

now heres a shuffle just dig like a digger, but dont shoot ya japs cause i might pull the trigger!!