Cedric Burnside - Benton County Relic (2018)

Blues
Label: Single Lock

1. We Made It (3:34)
  2. Get Your Groove On (2:23)
  3. Please Tell Me Baby (3:37)
  4. Typical Day (3:20)
  5. Give It to You (4:31)
  6. Hard to Stay Cool (5:34)
  7. Don't Leave Me Girl (3:42)
  8. Death Bell Blues (4:36)
  9. There Is So Much (4:03)
  10. Call on Me (3:53)
  11. I'm Hurtin (2:49)
  12. Ain't Gonna Take No Mess (3:34)
avatar van Lura
Een paar dagen terug werd Cedric Burnside, de zoon van drummer Calvin Jackson en kleinzoon van de legendarische R.L. Burnside, veertig. Op muzikaal vlak stapte hij op jonge leeftijd in de voetsporen van zijn vader en werd drummer. Hij speelde in zijn tienerjaren al samen met mensen als Junior Kimbrough, T-Model Ford en Paul “Wine” Jones.

Het succes is hem overigens niet komen aanwaaien, bovendien groeide hij op in povere omstandigheden, zoals blijkt uit de eerste single van zijn nieuwe album Benton County Relic, We Made it. Zijn familie beschikte niet over stromend water, laat staan over radio en tv. Regels als "I come from nothin'/I done been lower than low/I keep my head straight/No matter how low I go", waren dus harde werkelijkheid.

De laatste jaren heeft de bescheiden Burnside weinig te klagen, hij kreeg in 2015 een Grammy nominatie voor Descendants of Hill Country met zijn Cedric Burnside Project. Tegenwoordig speelt hij elektrisch en akoestisch gitaar en laat hij het drumwerk over aan collega Brian Jay (tevens slide gitarist). De twee namen Benton County Relic is slechts twee dagen tijd op in de studio van Jay.

Burnside probeert met zijn liedjes de ruige, ritmische Mississippi Hill Country Blues onder de aandacht te brengen van jongere generaties, die opgegroeid zijn met bands als The White Stripes en The Black Keys. Twee bands, die in een vergelijkbare opstelling spelen.

Het zoeken naar vernieuwing heeft hij duidelijk meegekregen van zijn opa, die daar ook altijd naar op zoek was. Niet zo vreemd, dat Burnside regelmatig met vernieuwers als The Jon Spencer Blues Explosion en North Mississippi Allstars samenwerkt. Laatstgenoemde groep houdt trouwens op hun laatste twee fantastische albums regelmatig het muzikale erfgoed van R.L. Burnside in ere.

Op Benton County Relic weet Burnside met krachtige, puntige songs zeer te snel te overtuigen. Hopelijk hoeft hij niet zo lang te wachten totdat hij bij het grote publiek dezelfde erkenning krijgt als zijn opa.

September is traditiegetrouw een maand met een enorme stapel aan nieuwe platen. Daarom heb ik alvast een rotatie-lijst gemaakt met nieuwe muziek die ik de komende maand zeker niet wil missen. Een soort voorpret, onstuitbare nieuwsgierigheid. Probeer van deze platen ook al zoveel als mogelijk informatie te krijgen en her en der muziekflarden ervan te ontdekken. De letterlijke zomer nadert zijn einde, de muzikale barst in alle hevigheid los en voorzie een heleboel fantastische nummers.

Het openingsnummer We Made It is alvast erg indringend, beklijvend mooi.

avatar van Edgar18
Ik had hier iets meer van gehoopt. Het luistert lekker weg maar heeft net te weinig smoel om echt te boeien.

Het enige commentaar wat ik hier op heb is: waarom zou ik dit plaatje op zetten als ik ook Junior Kimbrough of oom (toch?) R.L. kan draaien. Maar verder, top uitvoering en erg lekker traditioneel.

Hendrik68
Ben het er wel mee eens en ook met Edgar. Ik dacht ook aan 3,5, maar vooralsnog geef ik 4, omdat die Noord-Mississippi sound wel erg lekker blijft. Maar ook ík had wel wat meer verwacht.

avatar van spinout
[quote]ThirdEyedCitizen schreef:
Volgens mij was RL zijn opa; hij introduceerde Cedric in ieder geval als "my grandson".

avatar van Rudi S
spinout schreef:

Dat is helemaal juist.

Edit, zie ook de openingspost van Lura die zijn mooie recensie uit de tuin van Johnny hier geplaatst heeft.

avatar van philtuper
Het maakt mij eerlijk gezegd allemaal niet zo uit wat er hierboven gezegd wordt. Verdraaid lekker plaatje en gelukkig krijg ik hier wél de kans om het live te aanschouwen. Dat is me bij Kimbrough en opa Burnside helaas niet gelukt...