Knowledge the Pirate - Flintlock (2018)

Label: FXCK RXP

1. Roots of a Thug (3:52)
  2. Eyes (3:00)
  3. I Knew (2:55)
  4. Headshots (3:14)
  5. Wrinkled Feathers (3:23)
  6. More Than Money (3:28)
  7. Stay Almighty 7 (3:37)
  8. Love or Lust (3:24)
  9. Toast (3:17)
  10. Can't Get Enough (4:40)

met Roc Marciano

11. None Left Standing (3:18)
  12. Long Gaze (2:45)
  13. Ma-at Pray (3:13)
  14. Beers, Bullets & Bloodshed (3:21)
  15. Born Pimp (4:05)
avatar van GarnalenPeller
De allersmoothste soul samples met een fly ass gangster storyteller. That's about it. De drums zijn zeer low-key à la KA en Roc Marciano, maar anders dan die twee lyrical miracles ligt de focus hier op Knowledge's delivery, zijn stem is hier interresant genoeg voor. Het hele pakket zorgt voor een sterke Harlem vibe, doet een beetje denken aan Cam'Ron. Af en toe komt Knowledge ook met quotables:

This ain't no laffy taffy for no daffy or doofy
n*ggaz this is shots at ya kufi

^I'm done.

avatar van Elohim
Over het geheel gezien ben ik het geheel eens met GarnalenPeller hierboven. Pirate heeft een stemgeluid dat doet denken aan Freddie Gibbs en ik denk dat die vergelijking meer naar boven haalt kwa rapper dan met Ka en Roc Marciano, die toch ook bekend staan om hun technische rijmwerk.

Hier en daar vind ik de instrumentaties minder geslaagd dan bij het vaak geweldig geproduceerde werk van Ka. Eyes bijvoorbeeld slaat de plank erg mis met een een vocale loop die net iets té minimalistisch is om de kalme, zware toon van Pirate te complementeren met sfeer, en dat wat er wel is, stoort eerder.

Toch is het best verdienstelijke muziek. De sfeer is over het algemeen goed gecreëerd en er staan inderdaad een paar aardige quotables op. Als we niet zo verschrikkelijk overspoeld waren met degelijke muziek, zou ik hier vast vaker naar luisteren.