Winne - ODZ (2018)

5. Drive By's (5:01)

met Raw Roets, Josylvio en Vic9

6. Brand New Day (3:33)

met Jayh

7. Porto Cervo [Interlude] (1:36)
  8. RCL (3:49)
  9. Alleen Maar Love (3:21)

met Melissa Lopes

13. Weinig Real (3:50)

met Feis en Kevin

14. Blond & Blauw (4:32)

met Fresku en Derek Otte

15. Blond & Blauw [Outro] (1:11)
  16. Help (3:44)

met Glen Faria

17. Horizon (3:56)

met Bekir Kolic

avatar van YCya'll
Na vijf jaar stilte (Great Minds) en negen jaar na zijn debuutalbum weet je haast niet wat je moet verwachten, want Winne heeft als mens - en daarmee met name als tekstschrijver - niet stilgezeten, maar hij heeft voor mij alles zo waargemaakt. Zijn teksten zijn inspirerend. Zijn delivery is beheerst, maar energiek, strak en je voelt dat het iemand is met levenservaring die hier spreekt. Productioneel is het dik in orde. Hele fijne beats die goed samengaan met Winne. Een plaat met een ziel. Een parel voor Nederlandstalige hiphop-muziek. Een plaat zo uniek dat het niet kan worden overtroffen, omdat dit iets is waar Winne zijn hart en nieren heeft ingestopt.

Ik heb er pas één luisterbeurt opzitten en ja, ik prijs het nu al de hemel in. Wie weet kom ik daar later op terug, maar dat dit iets bijzonders is, staat voor mij vast.

Ik was ietwat bang dat de vele samenwerkingen Winne zouden laten ondersneeuwen, maar dat is niet gebeurd. Dit is duidelijk zijn plaat en de rest vervult gastrollen. Het knappe is zelfs dat Winne, vind ik, andere rappers beter laat klinken. Individueel ben ik niet van iedereen even fan, maar hier kan ik ervan genieten. Dat is een enorme kwaliteit.

Ook een leuke touch is het Surinaams op Winti. Om dat bij één nummer te doen geeft deze plaat des te meer dynamiek en maakt het ook unieker. Op Porto Cervo (Interlude) rapt hij een aantal bars in het Engels, zelfs dat klinkt goed.

De teksten zijn bijzonder, inspirerend, spiritueel van aard. Winne gaat verder dan rap; hij is een poëet. Deze teksten vereisen nog meer aandacht en overdenking dan ik in een luisterbeurt kan geven, maar dat maakt deze plaat juist zo rijk.

Winne hoeft niet vergeleken te worden met anderen. Hij concurreert niet met anderen. Winne speelt op een ander veld. Zijn eigen veld. En iedereen kan op dat veld spelen, maar niemand kan het creëeren.

Ik moet benadrukken hoe goed de beats op deze plaat zijn. Daar ben ik erg van onder de indruk. Ze brengen veel dynamiek met zich mee, hebben vaak meerdere lagen, maar overheersen Winne nooit. Ik verwacht dat, dankzij deze beats en Winne zijn soms ietwat cryptische teksten, de plaat gelukkig niet snel gaat vervelen. Het valt me op dat er veel gezongen refreintjes op staan, daar moet je van houden. Ik ben er normaal geen fan van, maar het werkt wel en klinkt goed. In de tweede helft van de plaat neemt het (gelukkig) af.

Track met Kempi is heerlijk. Kempi is weer zoals vanouds, lang niet zo gehoord. Winne brengt hier hele mooie verses. Wake Up Call is puur vuur en adrenaline. Ongelooflijk. Geen gezongen refrein. Doet qua type track en tekst (brag 'n broast) meer denken aan het Onoverwinnelijk-tijdperk. Winne als in zijn begindagen. Eerwraak is vooral duister en eng. De beat is een van de mooiste hiphop-beats die ik heb gehoord. Hier draait het om verhaalvertelling en daarmee doet het denken aan Crime Passionel (Winne Zonder Strijd). Erg intens, o zo goed. Heerlijk om Feis te horen, Kevin komt ook sterk, maar voor mij nog leuker: Fresku. Eindelijk weer een track met hem na de klassieker Nieuwe Dag (blijf het jammer vinden dat hij niet op Great Minds stond). Mooiste track van de plaat is voor mij Help, niet enkel door Winne zijn gevoelige delivery en tekst, maar ook door de beat en de bijdrage van Glen Faria; heel mooi refrein. Deze track overstijgt hiphop - en zo doet de plaat in haar geheel dat ook.

Mijn complimenten en felicitaties aan Winne voor het neerzetten van zo'n bijzonder muzikale en spirituele trip - en vooral heel erg bedankt hiervoor. Ik had er geen verwachtingen voor, maar als ik ze had, waren ze overtroffen. Het label woordkunstenaar is niet op veel rappers van toepassing, maar bij Winne zeker wel. Zoals ik zei: een poëet.

avatar van LaFlamee
Drive by’s is ook echt genieten trouwens! Had niet zoveel vertrouwen in een track met die “Joost” maar het tegendeel is bewezen.

YCya'll schreef:

avatar van Delars
Fantastisch album.

avatar van Rene1979
Alleen vanwege sommige auto-tune zangers 0,5 aftrek.. Verder een legendarisch album! 9 jaar wachten meer dan waard..

avatar van Timo710
Winne komt, ziet, en overWINt.

TOP 3 Certified.

Arena anthem raps.

kk hard album.

Dit was mijn niet inhoudelijke recensie.

avatar van Nr.4
Damn, positieve reacties zeg. Heb misschien het verkeerde album aangeklikt of het is de zoveelste bevestiging dat NL hiphop me niets meer doet. Stoorde me tijdens de eerste luisterbeurt bij de meeste tracks aan de beats, gastrappers en hooks. Uitzonderingen daargelaten. Enige wat ik wel constant goed vind zijn de raps van Winne. Ga zeker vaker luisteren, wie weet ga ik het nog wel waarderen of was ik gisteren niet in de mood.

avatar van Appels123
Winne kan zeker goed rappen maar het album voelt ongeïnspireerd en kleurloos. Als daarbovenop nog matige features komen haak ik snel af. Toch jammer want Winne heeft zeker talent.

Kleurloos omschrijft het album het beste. Klinkt precies hetzelfde als de rest van die generieke bullshit die op Nederlandse bodem geproduceerd wordt. Echter, in dit geval gefundeerd door het pure talent dat Winne heet. Jammer dat hij zich zo conformeert.

avatar van Timo710
Lyrical_Lunatics schreef:
Het is vrij duidelijk dat je deze wave muziek van buitenaf bekijkt, en daardoor alles met een bepaalde sound generaliseert. Ik, en meerdere met me, vinden dat Winne aan deze nieuwe sound zijn eigen draai heeft gegeven en absoluut geen kwaliteits consessies gedaan heeft hierin.

Nr.4 schreef:

Ik heb precies hetzelfde, vind het nog helemaal niks. Ga hem nog een paar keer aanslingeren.

Wat zijn veel hooks en features hier vreselijk slecht op zeg. Commercieel gezien zijn ze beide misschien wat aantrekkelijker maar het verpest mijn luisterplezier in dit album wat verder echt wel goed is.

avatar van party
Ik snap de negativiteit niet echt omtrent de sound van dit album. Producties klinken echt dik in orde in mijn oren. Oke sommige hooks zijn wel iets te catchy maar verder is alles dik in orde. Ik vind dit album dan ook beter dan zijn debuut.

avatar van Kos
Kos
Prima album, zou veel meer aandacht moeten krijgen dan al die rommel van Boef, Ronnie Flex en JvT, maar helaas.

avatar van Willemsb
We zijn wat luisterbeurten verder. Op de corny refreintjes na, begint dit wel heel lekker te klinken. Dus die blijft nog wel even aan staan. Openingstrack is goud.

avatar van Razoreater
Had wel meer berichten en stemmen verwacht. Toch een grote NL rapper die hier altijd goed gewaardeerd werd. Aantal missers op dit album, maar een hoop sterke tracks. Ik heb aardig wat nieuwe nederhop uitgechecked, maar tekstueel is dit dan al snel een verademing, en ook qua flow is dit zoveel beter.

avatar van Kos
Kos
Drive By's is echt top.

Ik ben dit album nu al zat, om eerlijk te zijn. Waar ik nummers als 40 Bars dagelijks kan luisteren, zit er op dit album geen één echte banger tussen.

Porto Cervo en Weinig Real zijn de enige nummers die me wat doen. De rest is opvulmateriaal. Ook vind ik zijn BLM-mindset heel irritant.

"Wij kunnen alles net als zwarte moeders"
"Witte leugens houden je dromen in stand. Ik ben wakker nu, wil ik die koffie, bestel ik 'm zwart"

Als ik beide zinnen omdraai (zwart wordt wit en vice versa) ben ik een smerige racist. Maar omdat een zwarte het zegt, mag het wel?! Belachelijk!

thrm
Wat is witte koffie?

avatar van Arrie
En wat zijn zwarte leugens?

Wat is een witte leugen dan? En wat probeert Winne nou te zeggen met "Wij kunnen alles net als zwarte moeders"? Dat witte moeders niet alles kunnen?

Reverse racism = racism.

"Reverse racism is a classic example of hypocrisy. When a black-skinned person screams "Black Power!", he/she is standing up for his rights. When a white-skinned person yells "White Power!", he/she is a racist..."

avatar van Slowgaze
Die gast boven mij, echt, not sure if or
#bozewitmangalert

avatar van Rudi S
remco112 schreef:

Niet doen, krijg jij eerst Sylvana , Sunny Bergman en Gloria Wekker achter jou aan, doe jij het toch zie ik jou wel terug bij Pauw op TV.

avatar van trebremmit
remco112 schreef:
Wat is een witte leugen dan?

Dat is een uitspraak, een soort liegen om een ander niet te kwetsen, heeft niks met kleur te maken denk ik.

Er is zelfs een band die zo heet. White Lies

avatar van Arrie
Ik weet niet of de term officieel bestaat in het Nederlands, maar in hiphop worden veel Engelse termen en uitspraken vernederlandst. Het kan wel dat Winne het met een dubbele lading gebruikt, zowel verwijzend naar de Engelse term ‘white lie’ als naar huidskleur. Al zou ik niet weten hoe leugens van witte mensen zijn dromen in stand houden, terwijl ik me wel kan voorstellen dat hij voelt dat als hij altijd de waarheid zou zeggen, dat tegen hem zou kunnen werken. Maar zonder de context is het moeilijk in te schatten (ik heb het lied verder niet gehoord), het wordt anders als er een specifieke jij-persoon is waar hij in die track tegen praat.

avatar van Rudi S
thrm schreef:
Wat is witte koffie?

Amazon.com : Kopi Luwak White Koffie 3 in 1 Instant Coffee (Premium Low Acid Coffee Luwak / 20-ct) - 13.5oz (pack of 3) : Grocery & Gourmet Food

Overigens wordt in de UK koffie met melk ook wel witte koffie genoemd, koffie zonder melk noemen ze dan...

avatar van Arrie
Ik voel trouwens wel wat je bedoelt met die zwarte moeders-line, en ik kan me wel vinden in je kritiek. Maar ik snap ook wel waar die line vandaan komt. Heeft er denk ik mee te maken dat veel mannen (en daarmee ook vaders) in achterstandswijken op het criminele pad terechtkomen of in de drugs terechtkomen, waardoor ze niet voor hun kind kunnen zorgen, en de moeder in haar eentje het hele huishouden moet zien te regelen. En in die achterstandswijken wonen veel zwarte mensen. Natuurlijk zijn er ook veel witte ‘single moms’, wat die line ook problematisch maakt, maar Winne rapt allicht vanuit zijn eigen perspectief en ervaring, en het is ook een beetje zo’n cliché dat je in Amerikaanse ghetto’s (in ieder geval de verhalen erover) vaak tegenkomt.

Eigenlijk impliceert ie niet zozeer dat witte moeders niks kunnen, maar juist dat zwarte vaders waardeloos zijn. Maar dat maakt die line er niet beter op. Het is inderdaad een stereotyp beeld dat onjuist is.

trebremmit schreef:

Er is zelfs een band die zo heet. White Lies

There Goes Our Love Again! Prachtig nummer.

avatar van thgryda
Hmmm ik stoor me toch ook wat aan de overdreven BML content. Racisme is absoluut een probleem, dat besproken mag/moet worden maar je moet het ook niet overdreven gaan doortrekken en oppassen dat je niet vervalt in preken en polariseren. In mijn ogen gebeurt dat tegenwoordig al te vaak in onze drang naar overdreven politiek correct denken waardoor je net het omgekeerde gaat bereiken en je naar een verzuurde, gepolariseerde maatschappij gaat. Het omgekeerde van wat je wilt bereiken... Nu goed, ik ben een witte man zal het argument dan wel zijn en ik heb de waarheid ook niet in pacht maar als je hier diep op wilt ingaan dan moet het wel een stuk concreter dan hier het geval is.

En dat is Winne... In principe houdt hij het altijd simpel maar door zijn hagelfijne flow, aangenaam stemgeluid en manier van verwoorden, vind ik het toch altijd weer lekker om te horen. Een beetje de Nederlandse 2pac wat dat betreft (iets lager niveau uiteraard). Het helpt ook dat hij zijn tijd neemt waardoor je, net als bij pakweg Typhoon, altijd weer het gevoel hebt van "ja, lang geleden, leuk". En dat is ook hier weer het geval, heel wat fijne nummers en ondanks dat de content me wel wat verveelt bij momenten toch weer fijne raps.

Maar in vergelijking met zijn debuut mis ik die straightforward aanpak naast in de lyrics ook in de beats. Dat album stond vol met bangers met hier en daar een poppy refreintje waardoor het imo wel klopte als geheel en je meteen werd meegesleurd in een muzikale trap. Hier mis ik die absolute bangers die het geheel meesleuren naar een hoger niveau, een paar nummers voelen aan als fillers (wel leuk maar niet echt spannend) en naar mijn mening zijn ook de autotune en poppy refreintjes iets te nadrukkelijk aanwezig. Hierdoor is het geheel een stuk minder harmonieus...

Ondanks de kritiek waardoor ik dit album echt stukken minder vind dan "Zonder Strijd", is er wel nog genoeg om van te genieten waardoor ik nog wel op een 3.5 uit kom.

Wat een album. Elke track is goed maar ODZ, Drive By en Blond en Blauw zijn toch wel de uitschieters.

avatar van Rene1979
Vandaag de box met alle albums op vinyl gekocht

avatar van Silky & Smooth
Na de aanschaf van de vinyl boxset heb ik dit album voor het eerst geluisterd. Lekker album met een paar heel sterke tracks, maar helaas ook wat fillers. Hierdoor is het net wat minder knallend dat Winne Zonder Strijd. Zoals hij rapt op Eerwraak hoor ik hem het liefst.

avatar van Glaciers of Ice
Komt niet in de buurt van wat hij eerder heeft gemaakt. Wel hoor je dat het muziek is wat zoals gewoonlijk dicht bij de persoon Winne staat. Ik vind Winne zelf niet per se slechter rappen dan voorheen, maar het totale plaatje ontbreekt hier voor mij. Van de beats tot aan de gastbijdrages komt het niet in de buurt van zijn EP of debuutplaat. Je hoort zeker leuke teksten voorbij komen, al is het wat minder in je face dan eerdergenoemde werken. De autotune refreinen en merendeel van de beats klinken nergens naar. Wat is er gebeurd met Concrete?

avatar van Willemsb
Ik kom 100% volledig terug op mijn eerste reactie ('vind het helemaal niks'). Tweede reactie: 'Dit begint heel lekker te klinken.' Bij deze reactie drie: geweldige plaat die ik met grote regelmaat op zet. Ook na live-bezoekjes (Hall of Fame in Tilburg en niet veel later Paaspop in Schijndel): wat een geweldige rapper is dit. En deze plaat blijft me boeien. En als je het wilt weten: ik ben verliefd op Melissa Lopez. Daagggg.