Dan Hartman - Relight My Fire (1979)

Label: Blue Sky

1. Hands Down (4:08)
  2. Love Strong (4:06)
  3. Vertigo / Relight My Fire (9:44)
  4. Just for Fun (5:40)
  5. I Love Makin' Music (3:53)
  6. Free Ride (7:02)
avatar van rudiger
RELIGT MY FIRE was 1 van mijn favoriete disco nummers , helemaal in een bomvol hollywood in eindhoven

avatar van RogerV
Die Dan Hartman kan voor geen meter zingen maar wat is Relight my fire toch een geweldig nummer. Gelukkig wordt hij goed overeind gehouden door de achtergrondzangeressen.

RogerV schreef:

Achtergrondzangeressen.....?! Dat is Loleatta Holloway, één van de beste soulzangeressen ooit. DE zangeres van het Salsoul label. Check this out:
Loleatta Holloway - Greatest Hits (1996)

Hoe kom je er trouwens bij dat Dan Hartman niet kan zingen? Klinkt toch gewoon prima?

avatar van Jumperjack
Vertigo/Relight my fire is een absolute topper in het Disco Genre, misschien zelfs wel de best Disco plaat van allemaal. Na 30 jaar klinkt het nog steeds heel erg lekker!

avatar van Pinsnider
De langspeelplaatversie op de kop getikt en ik had al wel de single liggen, maar deze bijna-10-minuten relight my fire is echt GE!WEL!DIG!

avatar van Kos
Kos
De 12 inch versie is natuurlijk de essentiele.

avatar van Pinsnider
Haha dat vond ik juist een tegenvaller. Maar wat heerlijk om het na een drukke dag lekker over relight my fire te hebben

avatar van gaucho
Is de 12 inch versie niet gewoon hetzelfde als de albumversie van bijna tien minuten, inclusief de ruim drie minuten durende instrumental Vertigo? Dat heb ik tenminste altijd gedacht.

Het titelnummer is natuurlijk overbekend (hoewel dat internationaal gezien wellicht anders ligt, want het nummer werd alleen in Nederland en Belgie een grote hit). Maar ik heb na enig proefluisteren de recente Japanse CD-editie aangeschaft, die deel uitmaakt van de reissue-serie Disco Fever. En die bevestigt wat ik al dacht: niet alleen die ene hit is de moeite waard, maar de hele LP is best goed als je van dit soort feestelijke blanke disco houdt. Niks geen ballads, hier staat alleen maar uptempo werk op waarmee je in de zomer van 1980 gemakkelijk nog hele dansvloeren kon vullen.

Het klinkt allemaal heel 'wit', dat wel, en dat is een klein nadeel ten opzichte van 'zwarte' disco, die toch vaak een wat natuurlijker swing heeft. Maar deze plaat bruist als goede champagne en elk nummer heeft zijn bekoringen. Instrumentaal is het allemaal hoorbaar live ingespeeld, met de nadruk op echte drums en percussie en natuurlijk het toetsenspel van Dan Hartman.
De afsluiter is een remake van de hit die Hartman schreef in de tijd dat hij nog deel uitmaakte van de Edgar Winter Group. Een disco-versie van een rocknummer is niet altijd een succes, maar hier werkt het prima.

Mijn CD-versie heeft ook nog enkele single- en 12 inch versies van sommige nummers, alsmede de 'Historical 1979 remix' van Relight my fire. Dat lijkt me zo op het eerste gehoor gewoon de bekende versie, maar dan zonder het Vertigo-intro. Er staat ook nog een ruim elf (!) minuten durende 'Progressive instrumental remix' op, die - zoals de naam al doet vermoeden - de nadruk legt op de instrumentale breaks in het nummer en dus echt een wezenlijk andere versie is.
In tegenstelling tot het voorgaande album Instant replay - die op dezelfde leest geschoeid is, maar ook een paar missers kent - is dit een over de hele linie zeer geslaagd feestplaatje. Keep the fire burning!

avatar van Angelo
Ben echt verbaasd dat 'Relight My Fire' alleen succesvol was in Nederland en België. Ik was altijd in de veronderstelling dat dit een wereldwijde hit was, of althans, in de VS en Europa. Wist ook niet dat hij in 1994 al is overleden aan de gevolgen van aids. Wel sneu dat juist na zijn overlijden zijn werk aan populariteit toenam. Het titelnummer is fantastisch, werd ook talloze keren gesampeled. Enorme discokraker. De rest van het album doet mij wat minder. Mooi vol geluid qua productie, maar de nummers zijn niet zo pakkend.

Angelo schreef:

Ik kwam daar ook pas jaren later achter; ik had destijds ook hetzelfde idee. Maar nee, het nummer haalde kennelijk nergens anders de reguliere hitparades. Gek genoeg stond het wel zes weken op één in de Amerikaanse dance/club charts, maar het nummer wist desondanks nooit door te dringen tot de Billboard Hot 100. Dat gebeurde niet zo vaak, ik kan me alleen iets soortgelijke herinneren met Tom Browne's Funkin' for Jamaica (N.Y.). Die kwam destijds op 1 in de R&B-lijst van Billboard, maar haalde evenmin de 'echte' hitparade aldaar. En werd bij ons dan weer wel een enorme hit in de reguliere Top-40.

Het duurde trouwens wel bijna een jaar voordat het bij ons een hit werd. Het nummer werd uitgebracht in de nazomer van '79 en was sindsdien al veel in de discotheken te horen. Maar een echte hit werd het pas in de zomer van 1980.

avatar van gaucho
Nog even over het verschil tussen de 12 inch-versie en de albumversie: de originele 12 inch uit 1979 had de albumversie zonder de voorafgaande instrumental Vertigo, maar is verder hetzelfde als de albumversie. Er bestaat nog enkele andere versies, zoals de mixen van John Luongo en een latere remix van Ben Liebrand. Wikepedia noemt deze versies:

- 7" vinyl single version, 3:42, US release: Blue Sky, CBS ZS9 2784, 1979
- 12" vinyl The Historical 1979 Re-Mix, 6:52, UK release: Blue Sky, SKY 12 8104, 1979 (met Vertigo en de 'progressive instrumental version' op de B-kant)
- Vertigo/Relight My Fire, album version, 9:44, US release: Blue Sky, JZ 36302, 1979
12" vinyl Vertigo/Relight My Fire (Progressive Instrumental Remix), 11:22, US release: Blue Sky, 4Z8-2790, 1979
- Vertigo/Relight My Fire (Full-length version), 11:55, mixed By John Luongo, edited by Ben Liebrand (appears on Cd compilation Grand 12 inches volume 2, Sony Music Media 5198852000, 2005). This version features the full "Vertigo" intro of the "progressive instrumental mix", the entire 4-bar break and full vocal part of the album version and ends with the full outro of the "progressive instrumental mix".

Ik heb zelf, afgezien van de CD, de gewone 1979 single en een reissue van de 12 inch single uit 1986. Die heeft de originele 12 inch mix van bijna zeven minuten en op de andere kant de ruim elf minuten durende 'progressive mix' van die twee nummers. Wat mij betreft de 'best of both worlds'.

avatar van Jumperjack
Voor mij een absolute klassieker binnen het genre en buiten dat gewoon een erg goede plaat, Ik had eind jaren 70 begin jaren 80 een drive in disco waarmee wij op scholen en sportverenigingen draaiden en het nummer Vertigo/Relight my fire stond altijd garant voor een volle dansvloer en vrolijke gezichten. Ik denk er vaak met weemoed aan terug.

avatar van ArnoldusK
Sow, die ontzettend dikke baslijn van Vertigo terug horen komen in Disco Train van Dance Reaction.....
Fantastisch dat dat stuk nog vóór het overbekende Relight my Fire zit. Leuke ontdekking!

avatar van martintenhoove
Lekkere disco en funky album .
zeker een klassieker in het gerne.
relight my fire is het beste nummer.
en daarna free ride.