Opeth - Garden of the Titans (2018)

Alternatieve titel: Live at Red Rocks Amphitheatre

Zweden
Metal / Rock
Label: Moderbolaget

1. Sorceress (7:09)
  2. Ghost of Perdition (12:08)
  3. Demon of the Fall (9:55)
  4. The Wilde Flowers (8:42)
  5. In My Time of Need (5:44)
  6. The Devil's Orchard (7:10)
  7. Cusp of Eternity (5:14)
  8. Heir Apparent (10:21)
  9. Era (7:30)
  10. Deliverance (14:13)

avatar van Apieknar
Werd weer eens tijd voor een nieuwe live plaat van Opeth. Prachtig artwork in ieder geval.

avatar van THEMARSVOLTA
Wel een erg korte setlist, 70 minuten aan muziek? Wel fijn dat ze eindelijk een concert in blu-ray uit gaan brengen.

avatar van gigage
De rode rotswaar die avond ook Devin Townsend en Gojira optraden. Dat kan de reden zijn van de slechts 70 minuten durende setlist. De tweede song die is vrijgegeven blijkt ook nog 2 minuten gesprekje met publiek te bevatten. Dacht dat ie op Fortarock (5 songs ) al zoveel stond te zwetsen maar dat is in Denver dus ook.

avatar van crosskip
gigage schreef:

Dat ie de helft van de tijd een stand-up comedy act uitvoert is een gegeven natuurlijk. Kan er zelf altijd wel om lachen, deel van de charme van een Opeth-show! De tracklist hier is volgens de overlevering op setlist.fm inderdaad wel het volledige concert.

avatar van Peterx
Krijg hem net binnen op vinyl, kan niet wachten om hem te beluisteren, artwork ziet er inleider geval weer erg mooi uit.

avatar van Sir Spamalot
Krap anderhalf lijkt weinig voor een optreden van Opeth gezien hun discografie en zeker gezien hun vaak lange nummers maar uiteindelijk duurde het livealbum The Roundhouse Tapes uit 2007 niet veel langer. De bill bevatte trouwens ook Gojira en Devin Townsend, ik denk dat er die avond op 11 mei 2017 genoeg muziek te horen was.

Drie nummers uit Sorceress op een totaal van vijf nummers uit hun Progrock Periode, vijf nummers uit hun Death Metal Periode maar geen enkel nummer van hun bekendste album Blackwater Park, misschien raar maar ja, begin maar eens die setlist samen te stellen en je krijgt anderhalf uur. Trouwens werd Blackwater Park al eens volledig live uitgevoerd op In Concert at the Royal Albert Hall uit 2010.

Ingrediënten van een Opeth optreden zijn weinig verrassend geworden: quasi perfecte uitvoering van de nummers, de kurkdroge humor van frontman Mikalel Åkerfeldt, hoewel ik meer en meer hoor dat het grunten hem niet zo meer legendarisch hoogstaand afgaat op dit album, nog altijd een maatstaf maar niet meer zo overdonderend als vroeger. Begrijpelijk is dit want ieder mens verandert.

avatar van Kronos
De grunt van Åkerfeldt is echt niet meer wat het geweest is. De meeste nummers hier met grunt staan ook op oudere livealbums. Era en Cusp of Eternity vind ik dan weer mindere nummers. Er blijven slechts twee, hooguit drie nummers over die mijn interesse hebben. De hoes is ook wel mooi maar ik ga deze toch niet kopen.

avatar van Leptop
Gisteren overdonderd met de BR van dit superstrakke concert in the US. Minimaal 4*. Wellicht heb ik minder vergelijkingsmateriaal met oude concerten van ze, maar ik vind dit toch wel heel vet. Dat geluid is echt top geproduceerd.

avatar van Kronos
De verleiding was toch te groot. Inmiddels de dubbel lp gekocht. Op de stereo klinkt de grunt zeker oké. En hoewel de setlist voor mij beter had gekund is het mooi te horen hoe ouder en nieuwer werk bij elkaar past.

avatar van Edwynn
De aarzeling was er even. Wat zou nog een liveplaat van Opeth nu toevoegen aan mijn verzameling. Toch ben ik blij dat ik hem heb meegenomen. Het is net weer even anders dan The Roundhouse Tapes bijvoorbeeld.

Omdat ik toevallig wel veel kan met Sorceress is get vooral genieten van sprankelende uirvoeringen van The Wilde Flowers en her openende Sorceress. Ook het enthousiast uitgevoerde nummers van de andere 'nieuwe' Opethalbums mogen er zijn.

Uiteraard is het goed om het vergezeld te horen gaan met dingen als Demon Of The Fall en Deliverance. Akerfeldt klinkt nogal vermoeid met grunten maar echt storen doet het me nooit.

Edwynn schreef:
Toch ben ik blij dat ik hem heb meegenomen.

Welke heb je meegenomen? Tot hiertoe zag ik enkel Blu-ray liggen maar er is blijkbaar ook dvd met cd's. Echter geen losse cd versie. Omdat ik de hoes zo mooi vind en de helft al op YouTube kan zien koos ik dan maar voor het vinyl.

avatar van Edwynn
De losse cd heb ik ook niet gezien. Ik heb de Blu ray+ cd bij Velvet vandaan. 30 euro. Vandaar ook even de aarzeling.

Een dvd plus cd heb ik ook gezien. Die was iets van 25 euro als ik me niet vergis. De LP is nog mooier maar ik heb al een tijdje geen platenspeler meer.

avatar van Kronos
En nu is er dan toch een dubbele cd versie verschenen (met andere hoes). Heb ik er maar bijgekocht.

klik

avatar van crosskip
Opvallend eigenlijk hoe goed zo'n oud nummer als Demon Of The Fall de retro-progish sound van de latere albums past. Helemaal met die onheilspellende keyboards erbij. Niet dat het origineel slecht is, maar dit klinkt toch ook wel erg goed! Sowieso klinkt het hele album als een klok. En dan mag Akerfeldt's grunt inderdaad niet meer zo overweldigend zijn als vroeger, maar als hij begint te brullen zoals tijdens de welbekende break in Demon Of The Fall ben ik gewoon weer om hoor.