Daxuva & Nina Miranda - Le Jardin (2018)

1 stem

Braziliƫ
Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. The Scent (3:52)
  2. Make You Happy (Meu Amor) (3:22)
  3. Bicycle (3:18)
  4. Hummingbird (2:40)
  5. Gonna Make the World Better (3:52)
  6. Exist (3:34)
  7. Masanari Garden (0:58)
  8. Hamboorger (3:08)
  9. Sonho Alto (4:28)
  10. Rainbow Bridge (3:16)
  11. Balloon (3:26)
avatar van E-Clect-Eddy
Discogs beperkt het tot Downtempo en Trip Hop.

Nina Miranda is de Braziliaanse singer-songwriter die vooral bekend is van haar medewerking aan Smoke City - Flying Away (1997) met daarop het prachtige Underwater Love.

Daxuva is volgens Discogs een creatieveling die mensen de wereld rond bij elkaar wil brengen. Iemand die zich vooral in mysterie hult maar kan niet aan de indruk ontsnappen dat er mogelijk een Japanse connectie is. Als ik naar de Electronic Jazz op dit album luister doen doet me dan herinneren aan het werk van Japanse acts uit de 80s. Ook wordt er wat Japans gesproken op intermezzo Masanari Garden

Downtempo en Trip Hop zijn zeker van toepassing op dit album, aangevuld met subtiele Latin (Jazz) invloeden. De Trip Hop is hier wel vaak van subtielere beats voorzien zodat Downtempo dan meer recht doet. Gonna Make the World Better is een energieker uitzondering samen met Hamboorger.

Meestal klaag ik dat de zang vaak net iets te diep in de mix zit, hier vind ik het soms juist net iets te veel op de voorgrond en dan is er het risico dat het klinkt als een laagje over de muziek heen. Nina's stem past goed bij deze muziek, maar een knaller zoals die bij Smoke City staat hier niet op. Een prima album voor op de vroege avond wat mij betreft. Door het licht experimentele karakter en de energieke nummers tussendoor net geen album om vlak voor het slapen op te zetten. Maar misschien wel één om de dag mee te beginnen... want er zit wel een positieve vibe op.

De singles waren: Exist is licht experimenteel en hier lijkt het net of Jenny Hval op de achtergrond hoor. Hummingbird was de tweede single, ingetogen en representatief voor het album.