Bazart - 2 (2018)

Belgiƫ
Label: [PIAS]

1. Intro (3:54)
  2. Grip (Omarm Me) (3:39)
  3. Onder Ons (3:49)

met Eefje de Visser

4. Ademnood (4:26)
  5. Zonde (3:28)
  6. Niets Is Zeker (3:42)
  7. Het Doet Me Toch Iets (4:49)
  8. Vijf Dagen (3:09)
  9. Niet Te Dichtbij (Côte à Côte) (3:34)

met Baloji

10. Nodig (3:33)
  11. Maanlicht * (3:14)
  12. Grip (Omarm Me) [Akoestisch] * (3:59)
  13. Ademnood [Daft Sessie] * (4:31)
  14. Zonde [Daft Sessie] * (4:40)
  15. Niets Is Zeker [Daft Sessie] * (4:21)
  16. Het Doet Me Toch Iets [Daft Sessie] * (6:29)
  17. Vijf Dagen [Daft Sessie] * (4:41)
  18. Onder Ons [Live & Akoestisch - Radio 1] * (4:18)

met Eefje de Visser

19. Het Doet Me Toch Iets [Live & Akoestisch - Radio 1] * (4:23)
avatar van AstroStart
Dat duet met Eefje de Visser... Geweldig!

avatar van Roscovitsch
AstroStart schreef:
Dat duet met Eefje de Visser... Geweldig!

Mooi nummer inderdaad! Klonk gelijk al goed toen ze hem samen deden op Lowlands.

avatar van esteban
Ik voel het niet. Waar ik in 2015 instant fan was van oa. Goud alvorens dat richting hitparade ging, blijf ik nu wat op mijn honger zitten. Bazart klinkt meer dan ooit wat als een Vlaamstalige Oscar and the Wolf, maar niets blijft mij bij. 'k Heb ook niet echt de neiging meerdere keren te luisteren. Grip is nu weer een dikke hit, maar ik was het na slechts enkele keren al beu. Als de overige nummers ook geen effect hebben in de komende weken -ik ben nu eenmaal een volhouder- zal er nog een half sterretje verdwijnen. Helaas.

Mooie stem heeft die Eefje de Visser! Een aanrader, haar eigen muziek?

Verder, mooi album. In de lijn van Echo. De melancholische teksten, instrumentatie en dubbele stem met falsetto werken erg goed, maar het album balanceert tussen beklemmend en ontroerend en gemaakt en 'interessant willen doen'. Voorlopig nog niet genoeg beluisterd, maar het is wel weer mijn ding. Meekwelen met de tweede stem op Ademnood. Meezingen met "Dit zou toch echt niet mogen. Wat ons is overkomen. Het doet me toch iets. Om jou zo te zien..."

Het geluid van het moment, met Oscar en zijn wolfje. Sportpaleizen na Sportpaleizen. Je moet het ze toch geven.

avatar van goldendream
Timesplitter schreef:

Je zou ook de bedenking kunnen maken dat het beoordelingsvermogen in de 21ste eeuw wel heel diep gezakt is wegens gebrek aan kennis van veel, veel beter. Het vullen van megazalen staat trouwens niet garant voor kwaliteit, maar eerder voor het meehuilen met de wolven, wat de grote kritiekloze massa kenmerkt.

avatar van JoaMuse
Timesplitter schreef:
Mooie stem heeft die Eefje de Visser! Een aanrader, haar eigen muziek?
Ja. Toch als je van minimalistische muziek met elektronische arrangementen houdt en dat lijkt me wel met The XX en Amatorski in je top 10.

goldendream schreef:
het meehuilen met de wolven
I see what you did there .

goldendream schreef:

Goh, dat is weer gevaarlijk. Of iemand nu houdt van een nummer van Porcupine Tree van een kwartier, een Bowie nummer uit de jaren 70 of een nummer van Bazart, het zal mij een zorg zijn. De cavalerie van de goeie smaak mag voor mijn part chargeren, maar ik hou er niet van en ga me niet verantwoorden. Het is niet omdat mensen houden van bepaalde muziek, dat ze daarom niet kritisch zijn. De gustibus et coloribus, weet je wel.

Musicmeter is daar erg gevoelig voor, voor muzikaal elitarisme, heb ik al gemerkt. Ik geniet van Bazart, maar ook van andere dingen. Als jou dat frustreert is dat maar zo.

CHIEP (crew)
Het duet met Eefje is de twee single geworden. Behalve het refrein versta ik er niet veel van.

avatar van JoaMuse
Benieuwd wat dat gaat doen met de bekendheid van Eefje de Visser. Blof was tot voor kort niet echt bekend in Vlaanderen, maar verkoopt sinds Zoutelande met de Belgische Geike ineens grote zalen uit. Wie weet zit er voor Eefje ook wat in nu. Dan moet het nummer eerst een hit worden natuurlijk. Maar ik hoor in Onder Ons niet echt een hit (al had ik dat met Zoutelande ook niet meteen).

avatar van Slowgaze
JoaMuse schreef:

Arm Vlaanderen.

CHIEP (crew)
Tenzij er snel een nieuwe hit komt, gaat dat Blof-verhaal hier toch niet blijven duren, vermoed ik.
Maar goed: terug naar dit album.

avatar van Supersid

Kan ik me helemaal in vinden! Ik kan genieten van de pokkeherrie van Freejazz, metal, blues, en andere dingen die "meerwaardezoekend verantwoord zijn". Maar ik geniet ook van dit plaatje. Natuurlijk is dit een "lichte hap", maar bijwijlen is dat dik ok. Het is na het megasucces van Goud hip geworden om Bazart af te kraken, en dat blijkt ook uit de cijfers hier. Men doet maar, het is geen polemiek waardig, desondanks: dit plaatje is goed te doen.

avatar van esteban
Helaas. Absoluut niets tegen deze band, in tegendeel zelfs. Maar de tweede worp kan ik, in tegenstelling tot hun debuut, niet echt smaken. Tegen alle verwachtingen in. De (her)luisterbeurten, met de nodige tijd tussen, gebeurden op de duur zelfs met tegenzin. Een paar ietwat OK nummers, maar verder vooral veel vervelend gewauwel. Niet één song die blijft hangen.

avatar van harm1985
Weet iemand of Eefje ook heeft meegeschreven aan Onder Ons? De tekst doet wel Visseriaans aan. Vind dit echt een verslavend goed nummer, jammer dat het zo is weggestopt op een album van een ander, maar of het gaat passen op het nog uit te komen aanstaande album van Eefje is maar de vraag.

Tekst: Mathieu Terryn & Eefje de Visser
Muziek: Bazart