The KVB - Only Now Forever (2018)

Rock / Electronic
Label: Invada

1. Above Us (3:38)
  2. On My Skin (3:26)
  3. Only Now Forever (5:20)
  4. Afterglow (4:59)
  5. Violet Noon (4:28)
  6. Into Life (3:59)
  7. Live in Fiction (3:08)
  8. Tides (3:57)
  9. No Shelter (4:02)
  10. Cerulean (6:01)
Beetje een gekke naam; The KVB maar wel een van de betere hedendaagse bands aan wie ik mij de laatste dagen eens de oren te luisteren heb gelegd. Duidelijk beïnvloed door The Velvet Underground maar voornamelijk door Cocteau Twins. Een mengeling van electronics-shoegaze-psychedelic en postpunk. Een interessante band of beter gezegd duo en misschien wel door die rare naam nog wat onbekend is gebleven? Aan de muziek ligt het zeker niet. Ik heb dit album, de voorganger Of Desire en hun eerste album Always Then en vind ze eigenlijk alle drie even sterk. De overige twee staan nog op de verlanglijst. The KVB maakt luisteralbums dat wil zeggen dat er geen echte uitschieters of hits op staan maar dat vind ik er nu juist zo goed aan want de songs zijn over het geheel goed gemaakt. Sfeervolle melodieuze muziek van een band die het experiment niet schuwt en dat komt ook op dit album weer goed tot zijn recht.

Alicia. Misschien ook iets voor jou?

In vergelijking met hun debuutalbum hoor je hier een duidelijke progressie (het klinkt allemaal wat professioneler) hoewel het debuut wel origineler is. Ik heb recensies gelezen waar ze vergeleken worden met Cabaret Voltaire, dat hoor ik er niet in terug. Dit is toch wat toegankelijker.

Bedankt voor de tip!
The KVB gaat (weer) op de luisterlijst! Ik ben zelf geen liefhebber van Cabaret Voltaire, dus hopelijk is dit geen echt goede referentie.

Alicia schreef:

Is een slechte referentie, dit lijkt helemaal niet op Cabaret Voltaire. Dit album is meer een mix van dreampop-psychedelic en postpunk. Gezien jouw muzieksmaak denk ik dat je dit wel goed vindt.

avatar van Alicia
Qua zang vind ik The KVB nogal 'ingehouden' en dat maakt de muziek voor mij net een tikkeltje dromeriger dan mij lief is en misschien hoor ik daarom wel meer dreampop/ synthwave invloeden dan post-punk. Tegelijkertijd heeft The KVB ook wel haar dansbare momenten en zijn de liedjes mooi, melodieus en melancholisch.

Alicia schreef:

Dit album vind ik ook minder goed dan hun debuut (The KVB - Always Then (2012) - MusicMeter.nl) en de voorganger (The KVB - Of Desire (2016) - MusicMeter.nl). Het is psychedelische dromerige muziek en daar moet je van houden. De zang is altijd ingetogen, uitschieters blijven achterwege. Wat mij aan dit duo fascineert is dat ze een retro-sound weten te vertalen naar deze tijd. Zeker niet nieuw laat staan vernieuwend. Het zijn luisterplaten die je vaker moet draaien en dat zijn vaak de betere albums vind ik.

Scarlet schreef:

Meestal klopt dit ook wel, maar dus niet altijd.

Maar eer ik een plaat de kans geef om het te laten 'groeien' door het vaker te (willen)draaien - dat werkt helaas ook weleens averechts - moet er wel in de eerste instantie een of andere klik zijn. Die is er nu niet bij mij.