LAKSHMI - Siren (2018)

Electronic / Pop
Label: Sounds Haarlem Likes Vinyl

1. Blue Lights (3:20)
  2. Wars (4:00)
  3. When No One Sees Me (3:01)
  4. Falling Free (3:28)
  5. Crash & Burn (4:15)
  6. Feeling Like Forgetting (3:32)
  7. Waiting Till the Sun (0:54)
  8. Empty (4:30)
  9. Northern Sky (3:50)
  10. Ithaca (1:57)
  11. Nowhere to Go (4:14)
  12. Stronger (3:03)
  13. After Hours (3:45)
avatar van 123poetertjes
Lakshmi is wat mij betreft het grootste talent op NL-popgebied wat mij betreft, en heeft u ook een dappere stap ondernomen om haar liedjes naar het theater te brengen. Het komende halfjaar geeft ze een shitload aan shows door heel Nederland, en aangezien dat met één album op zak een lastige zaak zou worden brengt ze, amper een jaar na haar titelloze debuut, doodleuk een opvolger uit die wederom gewoon heel erg goed is. Het is onwijs knap dat ze dit in zo'n kort tijdsbestek heeft neergezet. Goed, een jaar is wat kort gebleken voor een koerswijziging, maar als je toch vasthoudt aanje huidige stijl, doe het dan ook goed en dat heeft LAKSHMI, in tegenstelling tot bijv. de nieuwste KΣRKJES, met verve gedaan.

Siren mag dan niet heel erg vernieuwend zijn ten opzichte van LAKSHMI, haar materiaal zelf is in elk geval divers genoeg om het langer dan één album uit te zingen met haar licht raspende, piepjong klinkende stemgeluid. Ook hier weten de nummers weer meerdere kanten van het popspectrum in te kleuren; Het wat herfstige Crash & Burn had zo op A Rush Of Blood kunnen staan, Wars heeft een mellow zomersfeertje en de TRRRRRRR-bassen op Empty hebben weer een heerlijk donkere Depechemodegeest rond zich zweven. Siren is dan ook een lekker dwarse plaat die de spanning van de fraaie hoes ook echt weet te vatten en tegelijk ook verdomd catchy is. De twee interludes, de één a capella en de ander met aanzwengelende violen, weten de sfeer helemaal af te maken en als het rustig nachtelijke After Hours gedaan is blijft er vooral een erg bevredigend gevoel over. Ze flikt het weer.

Siren is een plaat waar de nummers zowel in albumsferen als los tot hun recht komen. Het eerder genoemde Empty toont gelijkenissen met het formidabele The Lost Kult (Starry Eyed) van het debuut en is dan ook het sterkste nummer op de plaat, met Blue Lights (de Ahaa van dit album) daar vlak achter. Enige minpuntjes zijn de ietwat overbodige gastvocalen in Falling Free en het iets te oppervlakkige Feeling Like Forgetting. Ze moet haar F'en dus nog op orde krijgen maar goed, ze is nog jong.

Goed, ik ga binnenkort maar eens een datumpje prikken voor haar theatershow. Wie wil er mee?