Distance, Light & Sky - Gold Coast (2018)

Nederland / Belgiƫ / Verenigde Staten
Label: Glitterhouse

1. The Lifer (4:56)
  2. In Circles (4:00)
  3. Look at My Feet (4:26)
  4. Slowed It to a Stop (4:21)
  5. Don't Go Dark on Me (3:40)
  6. Good Luck with That (3:44)
  7. Walking Downhill (4:33)
  8. Wandering (2:58)
  9. Throw in the Hat 1 (5:37)
avatar van Lura
Chantal Acda speelde eens in Spanje met Sleepingdog op dezelfde avond als de naar Slovenië uitgeweken Amerikaan Chris Eckman. Ondanks dat ze uit een verschillende muzikale hoek komen was er een klik en zijn ze elkaars carrière blijven volgen.

Chris heeft net als Eric Thielemans een enorme fascinatie voor Mali en dus introduceerde Chantal Chris aan haar partner Eric en dat betekende het ontstaan van het trio Distance, Light & Sky. Die interesse voor Mali komt tot uitdrukking in hun hoezen.

Afzonderlijk hebben de leden allen een enorme staat van dienst opgebouwd. Chris natuurlijk met The Walkabouts en Chantals soloalbums worden per album steeds mooier en Eric in de jazz. Toch overstijgt dit drietal dankzij de onderlinge chemie met DLS die oeuvres.

Wel opmerkelijk, omdat de muzikale achtergrond van de drie zo verschillend is. Chantal beschouwt DLS dan ook als een zielenproject. Ze vindt terecht dat dit trio de luisteraar veel te bieden heeft. Debuutalbum Casting Nets had mij dusdanig bij de lurven, dat het in 2014 mijn persoonlijke top 10 wist te halen.

Het vervolgalbum heet toepasselijk Gold Coast. Op deze goudkust zijn namelijk negen perfecte parels aangespoeld. De omstandigheden waarin het album ontstond was gelijkaardig aan het debuut. Opgenomen in Praag in een van de best uitgeruste analoge studio’s van Europa en wederom met de legendarische Phil Brown achter de knoppen.

Net als op het debuut is het raden wie wat heeft ingespeeld en wie wat heeft geschreven. De teksten zijn in ieder geval ofwel door Chris ofwel door Chantal geschreven. Men opereert duidelijk als een collectief en zo komt het repertoire ook over.

De liedjes zijn allen bijzonder toegankelijk en maken direct indruk en dat niet alleen door de zang van Chantal en Chris. Luister maar bijvoorbeeld eens naar het zeer inventieve drumwerk van Eric in In Circles.

Zo heeft ieder nummer wel iets opvallends. Zo is het pianospel in Slowed It to a Stop, eenvoudig, maar o zo doeltreffend en bezit het een ijzersterk refrein. Hetzelfde geldt voor het traag voortslepende gitaarspel in Look at my Feet, met kippenvel bezorgende zang van Chantal. Het enige nummer wat ik enigszins afwijkend vind is afsluiter Throw in the Hat.

Een favoriet kiezen is voor mij onmogelijk, dat zegt waarschijnlijk genoeg. Gold Coast is een beklijvend, toegankelijk en tijdloos album, dat schreeuwt om aandacht van een heel groot publiek.

Distance, Light & Sky - Slowed It To A Stop (Official Video) - YouTube

avatar van Broem
Dat leest lekker weg Lura en maakt het verlangen nog groter. LP staat in bestelling en vol ongeduld wacht ik af.

avatar van blur8
Paar jaar geleden naar Casting Nets geluisterd, maar werd toen niet echt gegrepen door de folksongs.
Veel kwaliteit in samen-zang en voorbeeldig gespeeld. Maar het raakte me niet op de manier zoals Lura het zo overtuigend beschrijft. De vraag komt dus op in hoeverre dit album daarin verandering kan brengen. of is de aanpak vergelijkbaar?

avatar van Lura
Ik denk als je de vrijgegeven video's mooi vindt, je het hele album mooi gaat vinden, blur8

avatar van WoNa
De eerste keer luisterend naar Gold Coast bekroop me het gevoel dat ik later kwijtraakte: sentiment. Sentiment naar The Walkabouts. ik nam het Chris Eckman kwalijk dat hij met dit fantastische materiaal niet naar zijn oude bandmakkers was gestapt om het door hen tot leven te laten wekken. Dit was de plaat om samen te maken.

Het sentiment naar het verleden verdween meer en meer op het moment dat de plaat zich over het verleden heen schoof en een eigen leven ging leiden. Op het moment dat ik me in de achtergrond ging verdiepen. Op het moment dat ik hoorde hoe prachtig deze plaat is opgenomen, de ruimtelijkheid van de mix en hoe goed de drie muzikanten tot hun recht komen op Gold Coast. Bovendien bleek er al een plaat gemaakt te zijn in het verleden, 'Casting Nets', die ik niet ken.

Het eerste dat mij opviel aan Gold Coast was de beauty and the beast zang tussen Eckman en Chantal Acda. De zand en gravel stem van de eerste afgezet tegen het engelachtige stemgeluid van de tweede. Ja, dan komen Chris & Carla associaties nu eenmaal snel aan bod. Dat is het verleden. In het heden blijken deze twee de perfectie samen te benaderen. Het tweede was het enorm heldere geluid, waarin de snare drum van Thielemans soms enorm goed uitkomt (ja, een Terri Moeller associatie). Waar het album echt open bloeide, was tijdens het hierboven al enkele malen genoemde 'Slowed It To A Stop'. Dit is van een enorme schoonheid. Van een alles om mij heen verdwijnende intentie, die er voor zorgt dat de wereld stopt en er nog maar één ding overblijft: de samensmelting van mijn brein met de muziek van Distance, Light & Sky.

Met die sleutel in de hand, veroverde het album mijn hart, ziel en brein en laat zich noteren voor de top 10 van 2018 en misschien wel van het hele decennium. (Noteer even mee, als terzijde, in de afgelopen twee weken: TMGS, The LVE en Cari Cari. Absolute top albums!) Het is nu heel makkelijk om niet meer aan The Walkabouts te denken als ik Gold Coast op zet. Dit niveau had de band in zijn laatste circa 15 jaar niet meer aangetikt. De wisselwerking tussen de drie leden van Distance, Light & Sky is zeldzaam goed en groots. Samen met de inbreng van producer Phil Brown levert dit een topwerk op.

Het bovenstaande is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

IsAllGoodMan
Iets minder saai dan de vorige.

avatar van Broem
Zeker zo goed als de vorige. Paar luisterbeurten erop zitten en voelt als een warm bad. Waardering voor de prachtige combi van stemmen en muzikale perfectie. Erg goed hoor.

avatar van Manfield
Prachtig hoor! Een warm bad vind ik een passende omschrijving...

avatar van blur8
Prachtig hoor! Wordt er echter niet warm of koud van. Krijg er meer een zwaarmoedig gevoel bij.
Die kille bries gaat gelukkig snel over als ik wat vrolijkers opzet. Blijkbaar niet aan mij besteed dus.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Distance, Light & Sky - Gold Coast - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Bijzondere samenwerking tussen drie topmuzikanten zorgt voor een wonderschone herfstsoundtrack

Ik ben een groot fan van The Walkabouts en heb de platen van Chantal Acda hoog zitten. De samenwerking tussen Chantal Acda, The Walkabouts voorman Chris Eckman en jazzmuzikant Eric Thielemans moet dan ook haast wel iets moois opleveren. Dat doet het ook, want Gold Coast van de gelegenheidsformatie Distance, Light & Sky is een wonderschone plaat vol stemmige klanken, fraaie accenten en prachtige stemmen, waarbij vooral die van Chantal Acda imponeert. Gold Coast klinkt als een nog niet gemaakte Walkabouts plaat, maar de warme stem van Chantal Acda en de avontuurlijke percussie van Eric Thielemans hebben absoluut meerwaarde. Laat die donkere dagen maar komen.

De Amerikaanse band The Walkabouts maakte tussen 1987 en 2011 een stapel uitstekende platen, waaronder een aantal die me zeer dierbaar zijn (met Satisfied Mind uit 1993 en Ended Up A Stranger uit 2002 als mijn persoonlijke favorieten, maar ik kan er zo nog drie of vier noemen die ik echt niet had willen missen).

Chantal Acda timmert nog wat minder lang aan de weg, maar sinds ze me betoverde met haar bijzonder fraaie zang op twee platen van de Belgische band Isbells, volg ik ook haar muziek en was ik behoorlijk onder de indruk van haar laatste twee soloplaten (The Sparkle in Our Flaws uit 2015 en Bounce Back uit 2017).

Op Gold Coast van de gelegenheidsband Distance, Light & Sky bundelen Chantal Acda en The Walkabouts voorman Chris Eckman de krachten en krijgen ze gezelschap van de Belgische jazz en avant garde muzikant Eric Thielemans.

Gold Coast is de tweede plaat van Distance, Light & Sky, na het in 2014 verschenen Casting Nets, dat me destijds vreemd genoeg niet is opgevallen. Gold Coast valt me wel op, al is het maar omdat de sfeervolle songs prachtig kleuren bij de vallende blaadjes buiten.

Als groot liefhebber van de muziek van The Walkabouts klinkt Gold Coast van Distance, Light & Sky direct bekend. De plaat klinkt als The Walkabouts plaat die de band uit Seattle nog niet gemaakt heeft en het is een plaat die zeker niet had misstaan in het imposante oeuvre van de band. De instrumentatie en de donkere vocalen van Chris Eckman nemen me onmiddellijk mee terug naar de eerdere genoemde hoogtepunten uit het oeuvre van de Amerikaanse band, maar de tweede plaat van Distance, Light & Sky is meer dan een in potentie hele goede plaat van The Walkabouts.

De doorleefde zang van Chris Eckman staat immers vrijwel continu in de schaduw van de prachtige vocalen van Chantal Acda, die maar weer eens laat horen dat ze onder de beste zangeressen van het moment moet worden geschaard. Eric Thielemans kleurt de muziek van de gelegenheidsband verder in met subtiele maar avontuurlijke percussie. De Vlaamse jazzmuzikant deelt overigens met Chris Eckman een passie voor de muziek uit Mali, maar daar hoor ik op Gold Coast niet zo veel van terug. Vind ik ook niet erg.

Chantal Acda, Chris Eckman en Eric Thielemans hebben een uiterst ingetogen, stemmige en voornamelijk donker getinte plaat gemaakt. Het is een plaat met een betrekkelijk sobere instrumentatie, maar luister net met wat meer aandacht en je hoort de vele smaakvolle accenten. Het kleurt fraai bij de doorleefde strot van Chris Eckman en nog veel fraaier bij de mooie, warme en heldere vocalen van Chantal Acda, die in vrijwel alle songs garant staat voor kippenvel.

Er komen vast heel wat koude en donkere avonden aan, maar met deze prachtplaat uit de speakers is het aangenaam warm. Chris Eckman mag The Walkabouts van mij weer tot leven wekken, maar ook dit zijuitstapje smaakt naar veel en veel meer. Erwin Zijleman

avatar van Proton
Voor de zuiderlingen, live "try out" concert in cafe cafe te Hasselt (BE) donderdag 10-01-2019

avatar van koosknook
De combi van de vocale en de dominante drums vindt ik (meestal) niet mooi. Bij sommige, stuwende songs, zoals "Slowed it to a Stop" werkt het wel.

koosknook schreef:

Het werkt niet voor jou, voor mij wel, zoals altijd een kwestie van smaak. Maar je geeft in ieder geval aan wat je minder aan de muziek vindt, dat is in ieder geval beter dan een dooddoener als hierboven "Iets minder saai dan de vorige.".

avatar van koosknook
koosknook schreef:
De combi van de vocale en de dominante drums vind ik (meestal) niet mooi. Bij sommige, stuwende songs, zoals "Slowed it to a Stop" werkt het wel.