Phronesis - We Are All (2018)

Denemarken / Verenigd Koninkrijk
Jazz
Label: Edition

1. One for Us (9:02)
  2. Matrix for D.A. (7:05)
  3. The Edge (5:57)
  4. Emerald Horseshoe (5:30)
  5. Breathless (5:00)
  6. The Tree Did Not Die (8:19)
avatar van Mssr Renard
Dit is echt een magnifieke plaat.

De drie heren van Phronesis gaan hier helemaal los en mixen jazz, fusion, avantgarde en progressieve rock tot een mengelmoes.

De ritmes zijn onnavolgbaar en uiterst complex, terwijl intussen de pianist met schijnbaar gemak soleert over deze complexe structuren.
Intussen is er heel veel dynamiek, waarbij de drums veel gas terugneemt, op de contrabas te kunnen laten spreken.

Hier horen we echt drie muzikanten die flink van leer kunnen trekken en toch elkaar de ruimte geven om zich te laten horen.

De laatste song van deze plaat is de eerste song van de band (tot nu toe) waar een beetje wordt geexperimenteerd met electronica, waardoor de grenzen van de progressieve (jazz-)rock worden verkend.

Ik kan deze plaat echt van harte aanbevelen voor mensen die denken dat progressieve muziek niet meer wordt gemaakt en mensen die eens geen gitaar of synthesizers willen horen.

Jazzpuristen zullen dit misschien ook wel leuk vinden. Misschien vind iedereen het wel leuk. Wat mij betreft één van de beste platen die de afgelopen 10 jaar is gemaakt.

avatar van Mssr Renard
Deze weer opgezet, en dit is toch nog steeds één van de meest indrukwekkende platen die ik ken.

Dit is ook een plaat die met gemak nog jaren meegaat, omdat er ook zoveel verteld wordt in de muziek. Het samenspel en de dynamiek zijn echt subliem!

Ik vind de productie ook erg knap, omdat alles wat er gebeurt zo helder wordt weergegeven en nergens een brij wordt.

Dit moet ook wel de meest intense song zijn die ik in jaren heb gehoord:

avatar van ABDrums
Mssr Renard schreef:
Dit moet ook wel de meest intense song zijn die ik in jaren heb gehoord:

Getipt bij het album Three Friends van Gentle Giant om dit eens te gaan beluisteren. Conclusie: ik ben behoorlijk van mijn stoel / sokken geblazen. Ritmisch zit dit briljant in elkaar, er wordt moeiteloos geswitcht tussen verschillende harde / zachte stukken en de manier waarop spanning wordt opgebouwd, losgelaten en weer opgebouwd is geniaal. Nooit gedacht dat ik dit zó goed zou vinden, dus deze komt zeker op de luisterlijst.

Zeg Mssr Renard, is de versie die op het gewone album staat een beetje te vergelijken met deze live video, of is deze versie de albumversie?

ABDrums schreef:

De video's zijn allemaal geplaybackt zeg maar. Best knap, want het loopt wel heel erg synchroon.
Dus het maakt in feite voor de muziek niet zo veel uit, of je de video's bekijkt of het album gewoon streamt.

De video's maken het wel spectaculairder om te zien met hoeveel gemak de band speelt.
Er zijn ook wel gewoon live-video's van de band op het web, maar dit zijn zeg maar het equivalent van de muziekvideo.