Accept - Symphonic Terror (2018)

Alternatieve titel: Live at Wacken 2017

Duitsland
Label: Nuclear Blast

1. Die by the Sword (5:31)
  2. Restless and Wild (4:31)
  3. Koolaid (5:05)
  4. Pandemic (6:00)
  5. Final Journey (5:18)
  6. Night on Bald Mountain (7:08)
  7. Scherzo (5:28)
  8. Romeo and Juliet (5:46)
  9. Pathétique (5:56)
  10. Double Cello Concerto in G Minor (3:40)
  11. Symphony No. 40 in G Minor (4:38)
  12. Princess of the Dawn (7:34)
  13. Stalingrad (6:21)
  14. Dark Side of My Heart (4:40)
  15. Breaker (4:30)
  16. Shadow Soldiers (6:00)
  17. Dying Breed (5:45)
  18. Fast as a Shark (4:51)
  19. Metal Heart (7:32)
  20. Teutonic Terror (5:43)
  21. Balls to the Wall (7:56)
avatar van gigage
Wolf Hofman, de gitarist van de band brengt ook wat klassieke muziek mee van zijn solo album. Wolf Hoffmann - Headbangers Symphony (2016)
En de laatste paar tracks zijn met orkest, wordt er geschreven. Nou, dat ik nog eens een nieuwe Accept zou luisteren is vrij verrassend, maar ik ben toch erg benieuwd. De komende twee uur ben ik dus wel even zoet.

avatar van Sir Spamalot
Laat ik Accept het best kennen van de eerste periode met Udo Dirkschneider en ik noem hun muziek soms gekscherend “Teutoonse Metal”, vanwege het sporadisch bombastisch karakter van hun muziek zoals een Metal Heart of een Balls to the Wall.

Spijts een aantal bedenkingen geef ik toch een mooi cijfer, want ondanks de goede bedoelingen ga ik nooit vergeten dat de muziek van Accept nooit symfonische elementen heeft gekend en dat hoor je, daar waar een Dimmu Borgir al jaren symfonische / orkestrale elementen kent die tot in de puntjes zijn uitgewerkt en ik ben dan nog geen Dimmu Borgir fan, zie hun Forces of the Northern Night uit 2017.

Het klinkt als een klok en zanger Mark Tornillo laat nog maar eens horen dat hij een meer dan waardige opvolger is van Udo, maar ik heb te weinig voeling als vroege fan met de eerste helft van het album en soms vind ik het orkest overbodig maar dat is zo persoonlijk natuurlijk.

Voor mij is dit als livealbum annex dvd / blu-ray pakket interessant genoeg als eenmalig project waar ik thuis in mijn knusse zetel het wel uithoud met een goeie Trappist, in de zaal of op het veld daarentegen zou ik me toch niet zo amuseren. En u raadt het al: in 2019 trekken ze op toer ter promotie met “The Orchestra of Death”, verder info: ACCEPT - announce „Symphonic Terror" shows! - Nuclear Blast - nuclearblast.de.

avatar van Edwynn
Dit is op zich wel leuk gedaan. Hoe afgezaagd ook. De eerste paar nummers zijn op en top Accept. En daarin is de klassieke tic van Hoffmann al niet ver weg. Morgenstimmung van Grieg domineert de solo van Final Journey waarna de band samen met een aangetreden orkest een aantal zeer bekende stukken bij de hoorns vat.

Zanger Tornillo keert terug als Princess Of The Dawn aanvangt. En dan begint de schoen wat te wringen. Want de orkesten die de bekende krakers gaan opleuken ervaar ikzelf al snel als te druk en te veel. Dat zagen we bij Metallica ook al de mist ingaan. Tegelijkertijd is het ook wel leuk om eens te horen hoe ze dat aanpakken.

avatar van Edwynn
Nog even ter aanvulling: ik werd gewezen op de solo-escapades van Wolf Hoffmann. Dat project lijkt toch wel de basis te zijn voor deze show. Ik spotte in de gauwigheid dat het arrangement van Night on The Bald Mountain komt van Headbanger's Symphony uit 2016.
Bottom line: nieuw is het allemaal niet. En het leukste zijn nog de klassieke evergreens in het metaljasje. Fast As A Shark met een meejengelend orkest is vooral vermoeiend.