Björn van der Doelen en de Huursoldaten - Eerwaarde Vader Zegen Mij Want Ik Heb Gezondigd (2018)

Rock / Country
Label: Modestus

1. Proloog - Eerwaarde Vader Zegen Mij Want Ik Heb Gezondigd (4:54)
  2. De Lust - Zoas Alleen een Vrouw da Kan (3:29)
  3. De Gulzigheid - Oew Tranen Uit 'T Verleden (4:05)
  4. De Jaloezie - Ieder Mens Heeft Recht op Z'n Geheimen (3:59)
  5. De Gemakzucht - Goei Mensen, Slechte Mensen (3:57)
  6. De IJdelheid - de Parel van Brabant (5:25)
  7. De Hebzucht - Ik Wil Jou Terug Zoas Ge Was (4:29)
  8. De Woede - Wie de Schoen Past II (4:48)
  9. Epiloog - It's Just a Ride (4:17)
avatar van Lura
Als je ouders je aangegeven hebben bij de burgerlijke stand als Wouterus Jacobus Antonius van der Doelen dan moet dat volgens mij wijzen op een katholieke achtergrond. Vroeger gingen volgelingen van dat geloof regelmatig te biecht.

Op zijn nieuwe album Eerwaarde Vader Zegen Mij Want Ik Heb Gezondigd doet Björn dit niet in de biechtstoel, maar publiekelijk. Alle zeven hoofdzonden komen voorbij : de lust, de gulzigheid, de jaloezie, de gemakzucht, de ijdelheid, de hebzucht en de woede.

Zoals altijd is hij openhartig en eerlijk en spaart hij vooral zichzelf niet en steekt hij weer regelmatig zijn hand in eigen boezem, zoals bijvoorbeeld in Oew Tranen Uit ’t Verleden. Hij betuigt spijt omdat hij vroeger weleens midden in de nacht alleen dronken thuis kwam zonder rekening te houden met een zwangere vrouw. Hij beseft dat hij toen erg egoïstisch was en anderen verdriet deed en dat hij nooit meer zo wil zijn.

Ook zijn heerlijke zelfspot ontbreekt niet in De Parel van Brabant, waarin hij trouwens terloops Ramses Shaffy citeert : “dus zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder”. De teksten voelen bij de fan, die ik ben, weer erg vertrouwd aan.

Dat geldt ook voor het muzikale gedeelte. Dat komt natuurlijk vooral doordat Björn veel met dezelfde muzikanten werkt en vanaf zijn debuut met Gabriël Peeters als uitstekende producer. Opener en titelnummer kent echter een verrassend element in de vorm van kunstfluiter Geert Chatrou. Je krijgt hierdoor het idee dat je in een spaghetti western terecht gekomen bent.

Ook afsluiter It’s Just a Ride is afwijkend mede doordat de muziek geschreven is door relatieve nieuwkomer Mirthe de Jonge. Björn wordt hier op bijzonder fraaie wijze begeleid door Mirthe op cello. Trouwe fans zullen weer dik tevreden zijn, schat ik in.

Het nieuwe album wordt morgen en overmorgen ten doop gehouden in La Sonnerie in Son en Breugel. Voor de voorstelling van aanstaande vrijdag zijn volgens mij nog wat kaartjes te verkrijgen. Maar Björn treedt vaak genoeg op , zoals bijvoorbeeld op 17 maart op de bijzondere locatie Herberg Tiengemeten, het kleinst bewoonde eiland van Nederland. Een ideale combinatie voor een mooie wandeling in de natuur en een muziekoptreden.

avatar van PUbu
Hier een link met interview van hem over deze plaat op nu.nl Interview van der Doelen nu.nl
Hopelijk werkt deze link?

avatar van GrafGantz
PUbu schreef:
Hier een link met interview van hem over deze plaat op nu.nl Oud-PSV'er Van der Doelen bezingt zeven zonden op vijfde studioalbum | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl" target="_blank">Interview van der Doelen nu.nl
Hopelijk werkt deze link?

Staat 2x https:// in de link, dus die werkt niet.

avatar van Bartjeking
Lura schreef:
De teksten voelen bij de fan, die ik ben, weer erg vertrouwd aan.

Absoluut! Brabicana; tekstueel, maar zeker ook muzikaal echt top. Ik denk dat Giel Beelen deze plaat vaak gaat draaien in ieder geval.

avatar van EttaJamesBrown
Ik moet direct denken aan: Meindert Talma & The Negroes - Nu Geloof Ik Wat Er in de Bijbel Staat (2006)

Zal moeten beluisteren of die raakvlakken er ook echt zijn.

Bartjeking schreef:

Giel Beelen draait dit soort muziek?

avatar van Joshua68
Het nummer Gemakzucht even beluisteren

Joshua68 schreef:
Het nummer Gemakzucht even beluisteren

Zojuist het tekstboekje geraadpleegd, als je in een adem genoemd wordt met Adolf Hitler, Jozef Stalin en Pol Pot, dan lijkt me dat niet prettig. Beelen heeft trouwens totaal geen respect voor artiesten, getuige de manier, waarop hij Tim Knol nog niet zo lang geleden behandelde in een uitzending.
Overigens schopte Björn ook al eens in een liedje tegen de schenen van de radiomakers van Radio 538.
Op veel airplay hoeft hij dus niet te rekenen in Hilversum.

avatar van Supersid
Meer dan de voorgangers een groeiplaat, maar uiteindelijk toch weer dik top! Edoch: zeker niet zijn beste, maar dat is meer op de rekening van de briljante andere platen te schrijven...

avatar van Frenz
Ik schoot wel spontaan in de lach toen ik zijn platenlabel zag: VAL ALLEMAAL MAAR KAPOT IK DOE HET ZELF WEL RECORDS

Maar goed, wat nummers geluisterd en toen verging het lachen me wel, met name van het tekstuele niveau (ik ben ook geen Brabo, dat al het zijn).

avatar van philtuper
Afgelopen vrijdag stond ie bij ons in de Jacobskapel in Venlo. Gratis en voor nop. Wa denkt de? 25 man en het was op. Een doodzonde als je weet wat voor een muziek de man maakt. Verdient meer aandacht, meer airplay, wat dan ook, maar Björn zal d'r zelf nie wakker van liggen. Ook voor 25 man gaf ie een top luisterkamerconcert. Solo, akoestisch, met een lach en een traan. Topper!

avatar van Lura
Goed nieuws voor de fans van van der Doelen. Vanaf nu is zijn nieuwe album "Na ons de zondvloed" reeds op cd bij hem te bestellen. Vinyl wordt waarschijnlijk september, net als de officiële releasedatum.