Jon Anderson - 3 Ships (1985)

Label: Elektra

1. Save All Your Love (1:23)
  2. Easier Said Than Done (4:14)
  3. 3 Ships (3:43)
  4. Forest of Fire (3:31)
  5. Ding Dong! Merrily on High (1:58)
  6. Save All Your Love [Reprise] (3:10)
  7. Holly and the Ivy (3:07)
  8. Day of Days (3:36)
  9. 2000 Years (0:57)
  10. Where Were You? (3:55)
  11. O Holy Night (4:16)
  12. How It Hits You (5:12)
  13. Jingle Bells (0:31)
avatar van musician
Vriendelijk verzoek Jon, om dit soort platen voortaan achterwege te laten.

Een eigen kerst cd met wel zeer bijzondere slappe nummers, we zouden je eigenlijk op een cursus Yes voor beginners (gratis) moeten doen. En dan geef ik je nog twee sterren, de rest van de stemmers waren nog minder mild.

avatar van musician
Ik heb vandaag nog eens aandachtig geluisterd en het oordeel enigszins bijgesteld.

Dat heeft o.a. te maken met het volgende. In de eerste plaats betreft het hier een werkstuk van Jon Anderson zelf, met eigen geschreven nummers (1 van Vangelis en 4 bewerkte traditionals). De muziek klinkt alleen akelig klinisch, de productie duidelijk jaren '80, maar toch is het ook Jon Anderson ten voeten uit.

Hij ziet natuurlijk de drie wijzen aan voor drie ruimteschepen enzovoorts, aan zijn onbeperkte proza, creatieve teksten/muziek schrijverij en zijn voorstellingsvermogen mankeert uiteraard niets.

In die zin rijkt de plaat dan nog wel tot drie sterren. Het is alleen jammer dat Anderson zo leunt op de instrumentatie/productie uit de jaren '80 en het album daarbij erg soft is. En het dus uiteindelijk toch de bedoeling was dat het een Kersthit werd.

Het thema had van mij wel mogen blijven staan maar Ik had liever een wat steviger album gehad en dan uitgebracht in juni. Nota bene de Yes gitarist van dat moment (Trevor Rabin) krijgt ook aanwezigheidscredits, die had daar toch nog een boeiende draai aan kunnen geven..

Laat ik voorop stellen dat ik geen liefhebber van Kerstmis en kerstplaten, maar als ik er dan toch één moet kiezen is het deze van Jon Anderson. Deze heeft nog kwaliteit, waar door anderen over getwist kan worden. Alles is in mijn ogen beter dan dat gekraak van Dylan. Jammer dat het kerstalbum van The Beatles nooit regulair is uitgebracht. Dat vind ik mijn persoonlijke pareltje, maar deze komt een beetje in de buurt.
Anyone Can Light A Candle (bonustrack op de 22 anniversary edition) is mijn favoriet! Without a doubt!