Barbra Streisand - Walls (2018)

Label: Columbia

1. What's on My Mind (5:16)
  2. Don't Lie to Me (3:57)
  3. Imagine / What a Wonderful World (5:20)
  4. Walls (3:54)
  5. Lady Liberty (3:52)
  6. What the World Needs Now (4:36)
  7. Better Angels (4:08)
  8. Love's Never Wrong (4:06)
  9. The Rain Will Fall (4:42)
  10. Take Care of This House (4:10)
  11. Happy Days Are Here Again (3:53)
avatar van blaauwtje
Barbra Streisand heeft na 13 jaren weer een album afgeleverd met overwegend nieuwe songs, sommige zelf geschreven, sommige met hulp van O.a Carole Bayer Sager of Desmond Child, sommige zijn covers,( What the world Needs now,Happy days are here again) een andere is een soort van medley (Imagine/what a wonderful world), feit is dat alle songs in het teken staan van haar ongerustheid over de verdeeldheid in Amerika.

In de pers lees ik overal dat ze een protestalbum heeft gemaakt, ik denk dat ze gewoon ongerust is over de politieke situatie in Amerika en dat wil delen en de jongere generatie een hart onder de riem wil steken. Als democraat in hart en nieren is het natuurlijk pijnlijk te zien wat er allemaal gebeurt, en misschien nog wel zorgelijker, wat er allemaal wordt uitgekraamd door de eerste man in de states. Qua muziek is er natuurlijk niets nieuw onder de zon(veel orkestwerk)wat haar stem betreft, ze wordt 77, dus ja de stem is aan slijtage onderhevig, maar persoonlijk vind ik het een genietbaar album, waar ik me ,wat de boodschap betreft ,wel in kan vinden.

avatar van Marco van Lochem
Ze is inmiddels 76 jaar jong (geboren 24 april 1942 in New York) en heeft een carrière achter de rug waar je U tegen moet zeggen. Zangeres, actrice in films of op het toneel, ze kan het allemaal. Met “WALLS” brengt Barbra Streisand haar 36e studio-album uit, als ik goed geteld heb. Haar eerste album verscheen in 1963 en was toepasselijk getiteld “THE BARBRA STREISAND ALBUM” en in 1968 was ze voor het eerst te bewonderen in een grote film, “FUNNY GIRL”. Voor deze rol won ze een Oscar en liet zien welke talenten ze allemaal heeft. Haar muzikale carrière was er eentje van ups & downs, omdat ze zich niet alleen op het zingen richtte. Het eerste album dat aan beiden zijden van de Atlantische oceaan een groot succes was, is natuurlijk “GUILTY”, dat in 1980 verscheen. Dit album maakte ze samen met Bee Gees zanger Barry Gibb en de single “WOMAN IN LOVE” werd ook in Nederland een nummer 1 hit. In totaal verkocht “GUILTY” meer dan 15 miljoen exemplaren en is daarmee haar grootste commerciële succes. In 2005 probeerden Streisand en Gibb het succes van dat album te evenaren met “GUILTY PLEASURES”, maar ondanks een mooi album, kwam het qua succes niet in de buurt van “GUILTY’. De vrouw die slechts sporadisch optreedt komt dit jaar met een nieuw album waarop een aantal klassiekers staan, maar ook nieuwe liedjes, waarbij Streisand aan 3 songs meeschreef. Het is een mooie, sfeervolle plaat geworden met een prachtige combi van John Lennons “IMAGINE” en Louis Armstrong zijn “WHAT A WONDERFUL WORLD” en het door Burt Bacharach en Hal David geschreven en door velen uitgevoerde “WHAT THE WORLD NEEDS NOW”. Het thema van de zojuist genoemde songs komt terug in het hoogtepunt van het album, “DON’T LIE TO ME”. Hierin gaat Streisand als een ware vrouwelijke Bob Dylan tekeer tegen Donald Trump en staat ze als het ware op de barricaden om duidelijk te maken dat het beleid van de president van Amerika volgens haar niet de juiste is. Dit geeft het album dat extra’s mee, waardoor het een voor de fans een “must have” is geworden en voor liefhebbers van zangeressen met een prachtige karakteristieke stem en “must listen” is. Prima album van de grand lady uit de Amerikaanse entertainment!