Frank Demian - Till the Oceans Flood (2018)

1 stem

Folk
Uitgebracht in eigen beheer

1. Heading Down the Highway (3:10)
  2. You're Beautiful (But You're Moving on Tonight) (3:47)
  3. Love Is in Your Touch (4:43)
  4. Curly Locks (2:53)
  5. Last Time I Saw Paris (4:14)
  6. Oh My Baby (4:09)
  7. Winds of Thor (5:51)
  8. It's Too Early (3:49)
  9. Disappear in Pink (3:09)
  10. I'm Not Going Down (2:50)
  11. Cannot Reach Your Heart (2:41)
Frank Demian is een Nederlandse singer-songwriter, die al zo’n twintig jaar actief is in de muziekwereld. Op zijn debuutalbum Late In The Morning (2015) hoorden we vooral liedjes met een sentimentele invloed, zoals het terugvinden van onbereikbare liefdes en heimwee.
Met Till The Oceans Flood tapt Demian uit een ander vaatje, waarbij hij nadrukkelijk in zijn teksten uitdraagt dat hij zijn geluk in de liefde heeft gevonden. Gelukkig is wel de melancholieke sfeer gebleven wat mij persoonlijk goed bevalt. De stijlwijziging in het repertoire uit zich gelijk al in de openingstrack Heading Down The Highway, een song met een hoog folk/countryrockgehalte. Dat Demian’s tweede album uiterst gevarieerd is merken we al in het tweede nummer You’re Beautiful (But You’re Moving Tonight), een song waarin ik de sound terug hoor van de Amerikaanse band Calexico.
Zoals ik al naar voren bracht is het album zeer gevarieerd. In de elf tracks wordt de luisteraar naast het betere songwriter-werk met een indiefolk sausje op aangename wijze getrakteerd op vrolijke reggae, country jaren-80 pop en doowop. Ook qua instrumentarium komt de luisteraar goed aan zijn trekken. Je hoort akoestische gitaar, helse kazoo, sax, mandoline en een excentriek Indiaas instrument. Songs op het album die wat mij betreft nog een beetje extra uitsteken boven het maaiveld zijn het vrolijke reggae-deuntje Curly Locks, de folksong Winds Of Thor, eveneens mooie folk in Last Time In Paris en de prachtige ballad I’m Not Going Down. Het album sluit af met het hilarische Cannot Reach Your Heart. Toch een kleine spaak in het wiel wat betreft de liefde?
Resumerend kan ik stellen dat de tweede plaat van Frank Demian zeer geslaagd is. Wat mij betreft is hij dan ook definitief toegetreden tot het nu al zo rijke gilde van singer-songwriters in Nederland.

Recensie ook geplaatst op Muziekwereld:
Frank Demian - Till the oceans flood - muziekwereld.com