Inge van Calkar - Reset (2018)

Label: Deer and Forest

1. Animal (0:50)
  2. I Don't Mind (2:57)
  3. Imaginary (3:13)
  4. River (2:40)
  5. Just (3:03)
  6. Mental Movie Show (3:09)
  7. Trouble Maker (3:02)
  8. This Is When My Heart Stands Still (4:18)
  9. Hold You Hate You Love You Leave You (2:37)
Goede albumtitels zijn het halve werk en dat geldt zeker voor Reset, het tweede album van de Groningse singer-songwriter Inge van Calkar. Na haar deelname aan De Beste Singer-songwriters van Nederland vond er op eigen initiatief langzaam een transformatie plaats van haar vertrouwde liedjes met akoestische omlijsting naar een sound met elektrische injectie, die haar liedjes veel meer power geven. Vergeet dus haar oudere werk waarmee zij bij flink wat muziekliefhebbers voor het eerst bekend werd tijdens een optreden in DWDD en ook Inge’s bijdrage aan haar vroegere band ZaZa is niet meer herkenbaar. De albumtitel is hiermee dus verklaard.
In de songs op Reset, allen zelf door haar mede geschreven, gaat Van Calkar er met flinke kracht op los, echter zonder haar gave om puike liedjes te schrijven los te laten. De muziek klinkt wat meer gelaagd en donker dan voorheen, soms zelfs enigszins psychedelisch, maar dat doet geen afbreuk aan de algehele coherentie van het album. Integendeel, na diverse luisterbeurten vormde het voor mij juist een meerwaarde. Naast de reeds begin dit jaar verschenen single I Don’t Mind staan er nog acht andere songs op het album.
Het album opent met Animal, een intro dat snel overgaat in de reeds genoemde single I Don’t Mind en je belandt gelijk in de electrosfeer. De stem van Inge harmonieert in de daaropvolgende track Imaginary prachtig met de muziek en doet daarmee de titel van het nummer alle eer aan. Van de resterende nummers op het album springen er voor mij uit het ‘huppelend-rhytmische’ River waarvan de harmonie lekker lang blijft hangen, het U2-achtige Trouble Maker en als prijsnummer de prachtige ballad This Is When My Heart Stands Still. In de leuke afsluiter met de grappige titel Hold You Hate You Love You Leave You zingt Van Calkar echt de sterren uit de hemel, variërend tussen stevige rock en mooi klein gehouden tussenpassages.
Naast dik verdiende complimenten voor Inge van Calkar gaan de credits voor dit album ook uit naar twee jonge producers Freek van der Heide (co-writer van zes nummers) en Jeroen Sjoers, en hitproducer Peter Jordan uit Hannover. Het enige minpuntje dat ik feitelijk kan vaststellen en de cijferwaardering iets naar beneden drukt, is de ruim 25 minuten speelduur. Dat had wat mij betreft best iets langer mogen zijn op dit boeiende indie pop/rock-album.

Deze recensie is ook gepubliceerd op Muzikekwereld:
Inge van Calkar - Reset - muziekwereld.com