The Revivalists - Take Good Care (2018)

Label: Loma Vista

1. Otherside of Paradise (3:57)
  2. All My Friends (3:38)
  3. Change (3:49)
  4. Got Love (3:56)
  5. Next to You (3:29)
  6. You Said It All (3:35)
  7. Oh No (2:53)
  8. You and I (4:43)
  9. Hate to Love You (3:34)
  10. Future (2:36)
  11. When I'm with You (3:24)
  12. Celebration (3:46)
  13. Some People Say (4:11)
  14. Shoot You Down (3:56)
avatar van Tempel
Lang naar uit gekeken en de eerste luistersessies vallen niet tegen, momenteel nummer 1 in mijn rotatielijst. Hopelijk wordt dit album snel opgepikt door de rest van de Musiceer leden dat verdienen de Revivalists... erg fijne sound...

avatar van Lambchop
Lekker album mooie instrumenten ook.

Er is een flink podium nodig om deze achtkoppige band uit New Orleans, Louisiana hun ruimte te geven. In Nederland heb je de Serious Talent op 3FM. Artiesten die extra geplugd worden op de radio, een schop krijgen in de juiste richting, met al vervolg A Minute Of Fame bij De Wereld Draait Door, en het met heel veel ploeteren de status van huisband daar toe geëigend krijgen. Muzikaal eens per maand zo genaamd de interviews aan elkaar breien met een intermezzo. The Revivalists zou zo’n kandidaat kunnen zijn. Zichzelf op allerlei fronten naar voren schuiven met het hitgevoelige, soulvolle All My Friends, net zo lang totdat het bij de luisteraar niet meer van het netvlies te branden is. De song bereikte met gemak de eerste plek van de Adult Alternative radio. Begrijpelijk dus dat deze single hier ook niet onopgemerkt bleef. Sterker nog, zelfs de rol van Alarmschijf kreeg toegekend en een aantal weken in de Top 40 mocht vertoeven. Een mooi krachtig statement achter latend.

Het vergelijkbare You Said It All is het tweede paard waarop gewed is, deze ligt in de lijn van die song. De echo van het zuchtmeisje als bonus ingegrepen.Toch komt dit niet zo maar uit de lucht vallen, er is absoluut geen sprake van beginners geluk. Take Good Care is het vierde album van de al in 2007 gevormde rockband, en met Wish I Knew You van Men Amongst Mountains wisten ze ook al bij de alternatieve lijsten flink wat indruk te maken. Ook daarmee haalden ze de eerste positie. Goed geluisterd naar wat nu het publiek aanspreekt, en hier een behoorlijke retro gedateerd Vinaigrette dressing sausje over gegooid. Best lekker, maar de smaak wordt bepaald door de toegevoegde ingrediënten. Een overvloed zorgt voor verbittering of wordt te zoet gevonden, te weinig geeft een flauw effect. En het moet ook niet te pittig worden.

De zang van David Shaw komt net wat te gemaakt over. Muzikaal kan het zich meten met Britse popbands die de nodige folk elementen in het geheel verstoppen. Hierdoor komt Otherside of Paradise over als een frisse douche, al remt de eentonige achtergrondzang het wel af. Maar goed, verder dik in orde. Het valt al snel op dat het vooral een feestje is, maar door de variatie ontbreekt ook wel een eigen identiteit. Door gebruik te maken van meerdere producers die tevens mede componisten zijn, wordt dit namelijk tegen gewerkt. Dave Cobb en Dave Bassett zitten in de singer-songwriter hoek, terwijl Andrew Dawson gewerkt heeft met grotere goed scorende namen. De geschiedenis heeft ons al geleerd dat een eenduidigheid veelal interessantere tracks oplevert. Waarom The Revivalists hier voor kiest is duidelijk. Je blijft de fans trouw maar richt je ook meer op de niet alternatieve markt.

Take Good Care is een retro jaren zeventig album, het opkomende (hard)rock geluid krijgt de soulvolle injectie uit die zelfde tijd. Dat dit tot gevolg heeft dat het prima minder gelikte tracks oplevert, met ruimte voor creativiteit, bewees voorheen The Black Crowes al. Die creativiteit is hier ingebracht door Cobb, Basset en Dawson, maar minder door The Revivalist zelf. Zoals een eeuw eerder bij blues artiesten gebeurde, de ziel is verkocht aan de duivel. Dat ze het zelf echter wel kunnen, bewijst het afwijkende maar sterk rockende Future. Alsof ze vanaf hier weer de touwtjes in eigen handen krijgen. Funky en ook vocaal een stuk rauwer, bluesy en beter gezongen.

The Revivalists - Take Good Care | Pop | Written in Music - writteninmusic.com