Metal Church - Damned If You Do (2018)

Label: Rat Pak

1. Damned If You Do (4:35)
  2. The Black Things (5:16)
  3. By the Numbers (4:35)
  4. Revolution Underway (5:25)
  5. Guillotine (4:47)
  6. Rot Away (3:26)
  7. Into the Fold (4:20)
  8. Monkey Finger (4:15)
  9. Out of Balance (4:25)
  10. The War Electric (4:09)

avatar van vielip
Toch wel weer benieuwd. Het vorige album vond ik best aardig en ben sowieso fan van de zang van Mike. Dus, laat maar komen!

avatar van vielip
Damned if I do vind ik tot nog toe een beetje een 'mwoah nummer' eerlijk gezegd. Out of balance daarentegen vind ik heerlijk!

Ik word hier weer helemaal blij van! Metal Church beste album na de Human Factor.

avatar van Kronos
Je hebt bands die een album uitbrengen waarvan na tien luisterbeurten nog altijd niets blijft hangen. Metal Church is niet zo'n band. Onverwacht snel voelen de nummers aan als oude vrienden en zit je uit volle borst mee te blèren. Prima plaatje, dit. Ook hun vorige, XI, was een schot in de roos. Hopelijk kunnen ze dit niveau nog lang aanhouden.

avatar van Edwynn
Het titelnummer dat werd vrijgegeven beviel me aanvankelijk niet zo. Maar er staat zeker mooi spul op. The Black Things bijvoorbeeld is erg gaaf. Het heeft een beetje het Badlandsgevoel. Maar het is zeker geen kopie. Dat geldt min of meer ook voor het meeslepende Revolution Underway.

Vooral Mike Howe is echt wel een klasbak. Krachtig en herkenbaar. Net als de rest van de Church. Leuk is ook hoe het geluid lekker naturel is gehouden. Geen poespas. Laat Metal Church maar schuiven.

avatar van namsaap
Aanvankelijk was ik ietwat teleurgesteld in het materiaal dat Metal Church ons voorschotelt op dit nieuwe album. Met name de eerste single, het titelnummer, deed mijn wenkbrauwen fronsen. Na een luisterbeurt heb ik het album dan ook even links laten liggen.

Nu ik het album weer luister moet ik toegeven dat er toch wel sterk materiaal op dit album staat. Het titelnummer doet me nog steeds niets, en ook nummers als Living By The Numbers en Mockey Finger zijn me te flauw, maar daar tegenover staan nummers als The Black Things, Rot Away en Into The Fold die toch wel erg sterk zijn. Waar ik ook erg van geniet is het geluid van de plaat, en dan met name het crunchy en transparante gitaargeluid.

Damned If You Do lijdt, net als voorganger XI, onder het wisselvallige niveau van de nummers. Vooralsnog ga ik naar 3,5 sterren voor deze plaat.

Uitstekend album van deze veteranen. Eindelijk weer eens lekker pakkende refreinen.
Het gitaar geluid is heerlijk. Mike Howe zingt de pannen van het dak.
Hier kunnen ze weer een tijdje mee vooruit!

avatar van gigage
Met een dynamisch bereik van slechts 4 db steekt het Metallica's Death Magnetic naar de kroon. Niet om aan te horen.

Op metalfan.nl werd het ook al genoemd, maar Ik hoor het niet zo, dat beperkte dynamisch bereik. Ik vind het geluid prima. En nog beter...wat een pakkende nummers met goede opbouw e.d.! Ik vind alle nummers minimaal behoorlijk goed, terwijl sommige echt krakers zijn. Voorlopig 4 punten maar 4,5 zit er ook wel in.

avatar van Kronos
Misschien is dit advies van toepassing: Koop de cd en een fatsoenlijke stereo. Album klinkt prima.

avatar van gigage
Kronos schreef:
Misschien is dit advies van toepassing: Koop de cd

Terecht punt. Ik haal mijn stem weg

en een fatsoenlijke stereo. Album klinkt prima.
Dat gaat wat ver voor een Metal Church album alleen.

gigage schreef:
Terecht punt.

Zonet het album nog eens beluisterd en de kritiek op het geluid is ook niet geheel onterecht. Wel om aan te horen wat mij betreft, maar het kan zoveel beter.

avatar van Rinus
Ik ben misschien een beetje bevooroordeeld, want fan van de band vanaf het eerste uur, hoewel ik altijd kritisch luister, maar weer een erg goed album van Kurt en de zijnen. De riffs staan als een huis, op die typische MC manier. Mike Howe zingt weer de sterren van de hemel en eigenlijk zijn alle nummers goed tot wel erg goed. MC grossiert al jaren in de intelligente soort van metal, waar ik zo van hou. Ook de nummers gaan na een paar keer weer oorwurmen en brul je het zo weer mee.

Ik vind het geluid en productie prima. De gitaren staan echt kamerbreed en de ritmesectie en zang staan erg goed in de mix. Maar ik denk, dat het afhangt van het medium waarvan je lustert. Ik heb het album op dubbelvinyl en er staat een zware stereo achter. Ook op mijn AKG hoofdtelefoon klinkt het album prima (en als er echt iets mis is met het klankbeeld, die verraad echt alles in het geluid). Al met al weer een mooie aanvulling op het toch al niet misselijke oeuvre van de band.