Metal Church - Damned If You Do (2018)

Label: Rat Pak

1. Damned If You Do (4:35)
  2. The Black Things (5:16)
  3. By the Numbers (4:35)
  4. Revolution Underway (5:25)
  5. Guillotine (4:47)
  6. Rot Away (3:26)
  7. Into the Fold (4:20)
  8. Monkey Finger (4:15)
  9. Out of Balance (4:25)
  10. The War Electric (4:09)

avatar van vielip
Toch wel weer benieuwd. Het vorige album vond ik best aardig en ben sowieso fan van de zang van Mike. Dus, laat maar komen!

avatar van vielip
Damned if I do vind ik tot nog toe een beetje een 'mwoah nummer' eerlijk gezegd. Out of balance daarentegen vind ik heerlijk!

Ik word hier weer helemaal blij van! Metal Church beste album na de Human Factor.

avatar van Kronos
Je hebt bands die een album uitbrengen waarvan na tien luisterbeurten nog altijd niets blijft hangen. Metal Church is niet zo'n band. Onverwacht snel voelen de nummers aan als oude vrienden en zit je uit volle borst mee te blèren. Prima plaatje, dit. Ook hun vorige, XI, was een schot in de roos. Hopelijk kunnen ze dit niveau nog lang aanhouden.

avatar van Edwynn
Het titelnummer dat werd vrijgegeven beviel me aanvankelijk niet zo. Maar er staat zeker mooi spul op. The Black Things bijvoorbeeld is erg gaaf. Het heeft een beetje het Badlandsgevoel. Maar het is zeker geen kopie. Dat geldt min of meer ook voor het meeslepende Revolution Underway.

Vooral Mike Howe is echt wel een klasbak. Krachtig en herkenbaar. Net als de rest van de Church. Leuk is ook hoe het geluid lekker naturel is gehouden. Geen poespas. Laat Metal Church maar schuiven.

avatar van namsaap
Aanvankelijk was ik ietwat teleurgesteld in het materiaal dat Metal Church ons voorschotelt op dit nieuwe album. Met name de eerste single, het titelnummer, deed mijn wenkbrauwen fronsen. Na een luisterbeurt heb ik het album dan ook even links laten liggen.

Nu ik het album weer luister moet ik toegeven dat er toch wel sterk materiaal op dit album staat. Het titelnummer doet me nog steeds niets, en ook nummers als Living By The Numbers en Mockey Finger zijn me te flauw, maar daar tegenover staan nummers als The Black Things, Rot Away en Into The Fold die toch wel erg sterk zijn. Waar ik ook erg van geniet is het geluid van de plaat, en dan met name het crunchy en transparante gitaargeluid.

Damned If You Do lijdt, net als voorganger XI, onder het wisselvallige niveau van de nummers. Vooralsnog ga ik naar 3,5 sterren voor deze plaat.

Uitstekend album van deze veteranen. Eindelijk weer eens lekker pakkende refreinen.
Het gitaar geluid is heerlijk. Mike Howe zingt de pannen van het dak.
Hier kunnen ze weer een tijdje mee vooruit!

avatar van gigage
Met een dynamisch bereik van slechts 4 db steekt het Metallica's Death Magnetic naar de kroon. Niet om aan te horen.