Joe Jackson - Fool (2019)

Label: earMusic

1. Big Black Cloud (6:01)
  2. Fabulously Absolute (4:14)
  3. Dave (5:03)
  4. Strange Land (5:41)
  5. Friend Better (4:51)
  6. Fool (4:59)
  7. 32 Kisses (4:28)
  8. Alchemy (6:50)
avatar van E-Clect-Eddy
Een nieuw album van Joe en meteen een single uit Fabulously Absolute uptempo en klinkt zeer vertrouwd.

avatar van E-Clect-Eddy
Ook Strange Land is uitgebracht, ingetogen en met de piano centraal, doet denken aan de nummers van zijn vorige album.

Kom maar op met dat album... wordt weer genieten.

Het is een behoorlijk toegankelijk popalbum geworden.

avatar van WoNa
Dit klinkt heel fijn. De eerste mening ben ik aan het vormen. Wordt vervolgd.

avatar van dix
dix
Een pop-plaat in en prog-hoes?

avatar van WoNa
Joe Jackson is veel dingen, maar de Joe Jackson die ik graag hoor produceert voor de tweede maal op rij een top plaat. Nee, veel nieuwe dingen of muzikale inzichten vallen er niet te horen op Fool, maar de man is op dit album acht songs lang in topvorm. Laverend tussen zijn eerste twee albums en 'Night And Day' produceert hij nummers die kunnen wedijveren met de nummers die op die platen staan, zonder de impact die die platen hadden. Toen was het immers vernieuwend.

Bovenal was Jackson in 1978 een angry young man. De woede over het leven en de maatschappij knalde van zijn debuutplaat af. Van opkropping had de man geen last. De stiff upper lip in geen velden of wegen te bekennen. Vervolgens verraste hij de wereld met een jazz plaat en daarna met 'Night And Day' en 'Body And Soul'. Daarna werd het nooit meer zoals het was, voor mij althans.

Daar bracht 'Fast Forward' verandering in en nu 'Fool' opnieuw. De angry kant is natuurlijk geheel verdwenen. Joe Jackson is 64 en bedaagder. Dat is zeker te horen, maar tegelijkertijd weet hij muzikaal zo volledig de juiste snaren te raken. In de felle up tempo nummers zit de pit die de nummers nodig hebben, terwijl de ballades rijker zijn qua arrangement. Nee, de kwaliteit van 'Slow Song' zal voor mijn gevoel nooit meer gehaald worden, maar dat komt omdat het mijn eerste slow song was. Luisterend naar het slotnummer van Fool, 'Alchemy', merk ik echter dat Joe Jackson alles goed doet hier en een ballade van wereldklasse neer zet.

Muziek van Joe Jackson is op een zeer bepaalde manier direct herkenbaar. Er zit altijd die vlaag weemoed in. Altijd tref je iets heel serieus in de achtergrond aan. Zelfs bij 'Happy Ending', de jaren 80 single, weet je dat dat er niet in zit.

Wat mij bevalt aan Fool is dat het album muzikaal rijk is. Daarin brengt Jackson alles samen wat hij de afgelopen jaren vergaard heeft. Prachtige arrangementen, subtiliteit en felheid, schoonheid. Met nog een Steely Dan tip of the hat als toetje. Joe Jackson staat opnieuw op de top van zijn kunnen en die top ligt akelig hoog.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post opWoNoBloG.