Soilwork - Verkligheten (2019)

Zweden
Label: Nuclear Blast

1. Verkligheten (1:44)
  2. Arrival (3:47)
  3. Bleeder Despoiler (3:36)
  4. Full Moon Shoals (4:46)
  5. The Nurturing Glance (5:24)
  6. When the Universe Spoke (5:22)
  7. Stålfågel (4:25)

met Alissa White-Gluz

8. The Wolves Are Back in Town (3:24)
  9. Witan (3:48)
  10. The Ageless Whisper (5:01)
  11. Needles and Kin (4:57)

met Tomi Joutsen

12. You Aquiver (4:03)

met Dave Sheldon

13. Summerburned and Winterblown *
  14. In This Master's Tale *
  15. The Undying Eye *
  16. Needles and Kin [Original Version] *
avatar van gigage
Stalfagal met Arch Enemy grunt chick is een alleraardigste melodieuze song met cleane zang, electronica en een gitaarsolo. Full moon shoals en Arrival lijken ook een tandje teruggeschroefd maar ik ben dan ook niet zo heel bekend met hun oeuvre. Er is in ieder geval een nieuwe drummer nu Dirk Verbeuren bij Megadeth aan de slag is gegaan.

avatar van gigage
Het is een erg leuk en toegankelijk album geworden. Misschien te? Ik vind het wel wat hebben

avatar van james_cameron
De gebruikelijke zweedse degelijkheid van deze altijd betrouwbare metalband. Iets meer ruimte voor melodie dit keer, wat zich vooral uit in makkelijk meezingbare refreintjes. Daar tegenover staat heel wat bruut geweld, wat een smakelijke en contrastrijke cocktail oplevert. Soilwork is één van die zeldzame bands die ruig beukwerk overtuigend kunnen combineren met meer melodieus werk, waardoor de boel mooi in balans blijft. Hoogtepunten zijn voor mij het opgefokte When The Universe Spoke en het aanstekelijke The Wolves Are Back In Town. Maar het hele album is fijn.

avatar van knoltor
Soilwork heeft de laatste jaren niet veel meer aan zijn sound veranderd. Ook op 'Verkligheten' (wat zoiets betekent als 'realiteit') klinkt de band zeer vertrouwd. Wellicht is er weer iets meer ruimte voor melodie en de loepzuivere cleane zang van nachtegaaltje Björn Strid, maar dat wil niet zeggen dat we niet blij hoeven te zijn met dit nieuwe album, want de kwaliteit van het gebodene is dusdanig dat er zeker sprake is van een waardevolle toevoeging aan het oeuvre van de band.
Het songmateriaal is absoluut sterk en het muzikantschap van de heren staat op geen enkele wijze ter discussie. Ook productioneel is er niets op af te dingen; het geheel is voorzien van een kraakheldere mix, waar ieder detail in te horen is. Liefhebbers kunnen weer blind toeslaan.
En nog één ding: ben ik de enige die het idee heeft dat het succes van Strids andere band, The Night Flight Orchestra, toch enigszins doorklinkt in dit album? Zo nu en dan bekruipt me tijdens mierzoete refreintjes een beetje dat gevoel...

avatar van namsaap
knoltor schreef:

Ben niet heel bekend met het vroege werk van Soilwork, maar ik had ook zeker de indruk dat hier de invloed van TNFO af en toe erg hoorbaar is. Geenszins storend overigens. Heerlijk album

avatar van AOVV
De Zweedse band Soilwork brengt al een slordige 20 jaar met enige regelmaat platen uit die eenzelfde soort geluid laten horen, maar ze zijn door de jaren heen hun eigen vakmanschap gaan opwaarderen tot meesterschap. De nieuwste worp Verkligheten is alweer een staaltje van hun kunnen, bovendien zo melodieus als de pest, zonder dat je er een akelig of irritant gevoel aan overhoudt.

De gastbijdragen zijn leuk, maar het gaat in essentie toch vooral om de band zelf, en de songs de ze ditmaal hebben gefabriceerd, natuurlijk. En die zijn wederom van niveau. Bleeder Despoiler, Full Moon Shoals, The Wolves Are Back in Town… allemaal erg aanstekelijk, zonder al te veel kracht in te boeten. Een kwaliteit, voorwaar!

Toch heb ik eigenlijk nog nooit een plaat van deze band gehoord die me echt van de sokken blaast. Het is altijd wel degelijk, en meestal nog wat meer dan dat, maar daar blijft het ook bij, met per album wel een song of drie à vier die het niveau nog wat opkrikken. Maar geenszins een straf om naar te luisteren!

3,5 sterren

avatar van berwt
knoltor schreef:

Je hebt gelijk. Al was dat ook al te horen op de vorige (The Ride Majestic). Ondanks dat er op deze platen ook wel keihard gebeukt wordt, contrasteert het toch met het vroegere repertoire dat, als ik me niet vergis, toch vasthield aan een “stoerder” imago. Zonder het te veroordelen, want ik vind beide Soilworks wel iets hebben.

avatar van vielip
Door het fantastische TNFO ben ik me toch maar eens wat bezig gaan houden met Soilwork. En dit album zorgt er niet voor dat ik daar mee ga stoppen. Prima album met aan de ene kant bruut geweld en aan de andere kant veel aandacht en ruimte voor melodie. Genoeg afwisseling ook om het hele album te blijven boeien. Productie klinkt ook prima!