Oak - False Memory Archive (2018)

Noorwegen
Label: Karisma

1. We, the Drowned (5:23)
  2. Claire de Lune (7:16)
  3. False Memory Archive (4:47)
  4. Lost Causes (8:30)
  5. Intermezzo (1:42)
  6. The Lights (10:34)
  7. There Are the Stars We're Looking For (4:19)
  8. Transparent Eyes (4:59)
  9. Psalm 51 (7:25)
avatar van Marco van Lochem
Oak is een Noorse progressieve rock band, die in 2013 hun eerste album uitbracht. “LIGHTHOUSE” is een album dat in eerste instantie het niet zo goed deed, maar mede door Airbag en Björn Riis, landgenoten, kwam de band onder de aandacht van label Karisma Records en kreeg het in 2016 een nieuwe release. Dat was wel succesvol, terecht, want “LIGHTHOUSE” is een prachtig sferische plaat met kwaliteitsmuziek. “FALSE MEMORY ARCHIVE” is het tweede album en daarmee gaat de band een flinke stap verder. In bijna 55 minuten komen 9 prachtige songs aan je voorbij, die vol melancholiek, intensiteit en kwaliteit zitten. De stem van zanger Simen Valldal Johannessen is genot om naar te luisteren en met zijn klank draagt hij het hele album. Zijn stem is laag, maar klinkt warm en ook in het hoog blijft hij zuiver en indrukwekkend zingen. De songs variëren van 1.42 (“INTERMEZZO”) tot 10.33 (“THE LIGHTS”) en hebben elk een eigen identiteit. Mooie rustige momenten worden afgewisseld door heerlijke ritmes, die soms tegendraads zijn, dan weer meeslepend. De band laat een groei horen die op zichzelf indrukwekkend is en waarmee ze uit de schaduw van Airbag stappen. Die vergelijking werd bij het vorige album nog wel eens gemaakt, maar die gaat nu niet meer op. “FALSE MEMORY ARCHIVE” is een briljantje uit Noorwegen en deze Oak mag wat mij betreft nog lang blijven groeien!

avatar van Alicia
Alicia's tip van de week!