TOY - Happy In The Hollow (2019)

Label: Tough Love

1. Sequence One (4:16)
  2. Mistake a Stranger (4:23)
  3. Energy (4:07)
  4. Last Warmth of the Day (4:59)
  5. The Willo (7:08)
  6. Jolt Awake (4:06)
  7. Mechanism (3:19)
  8. Strangulation Day (3:44)
  9. You Make Me Forget Myself (5:05)
  10. Charlie's House (2:29)
  11. Move Through the Dark (4:02)
avatar van E-Clect-Eddy
De singles Sequence One en You Make Me Forget Myself zijn lekker dromerig en een fijn retro-geluid wat ik ook wel associeer met Kurt Vile.

avatar van VladTheImpaler
Bij TOY heb ik steeds het gevoel dat elk nummer minimaal 6/7 minuten moet duren voordat het boeiend is. Alle pogingen tot kortere nummers pakken gewoon niet goed uit voor mijn gevoel. Dit geldt voor de nieuwe single Mechanism ook, terwijl als je het luistert vraag je je af waarom het nummer niet langer gerekt is, want daar lijkt het wel voor gemaakt. Ik ben dus vooral heel benieuwd naar The Willo.

avatar van E-Clect-Eddy
Ze zijn goed in het neerzetten van een donker sfeertje, iets wat mysterieus en licht trippy, Prog Rock en Psychedelic Rock invloeden.

Bovendien hebben ze iemand in de band die heel fijn gitaar kan spelen. tokkelspel zit, al dan niet subtiel, wel in elk nummer.

Verder associeer ik het ook met Jacco Gardner alleen dan is de orgel veel minder prominent, eerder subtiel.

Wat ik wel mis zijn pakkende teksten dan wel een paar 'hooks', maar muzikaal zit het goed in elkaar.

avatar van WesleyX16
The Willo is inderdaad een heel mooi nummer. En Sequence One en You Make Me Forget Myself ook. Maar de Last Warmth of the Day is heel dromerig. En in Energy zit heel veel power. Toch alles bij elkaar wel een heel lekker album. En ik denk dat hij nog kan groeien ook. Want deze droomplaat heeft ook wel zijn tijd nodig.

Als er nog twee van Energy-songs hadden gestaan, dan was hij nog beter geweest.