Winter - Into Darkness (1990)

Label: Future Shock

1. Oppression Freedom / Oppression [Reprise] (5:56)
  2. Servants of the Warsmen (4:23)
  3. Goden (8:18)
  4. Power and Might (2:43)
  5. Destiny (8:30)
  6. Eternal Frost (6:47)
  7. Into Darkness (9:25)
avatar van Mart
Zonder twijfel het traagste en meest donkere Doom Metal album dat ik ooit heb gehoord. Als je dacht dat Dopesmoker van Sleep al traag was, luister dan maar eens naar dit album. Trager dan dit kan gewoon niet. Hoewel het album zeer traag is, weet het mij toch goed te boeien van begin tot eind. Wat vooral opvalt aan dit album is de productie: de drums komen meer naar voren dan de gitaar en basgitaar. En hoewel ik meer een gitaarliefhebber ben, klinkt het best goed.

Het trage tempo geeft een zeer duistere sfeer. Dit is tevens het enige doom/death album dat ik kan erg kan waarderen. De grunt hierop is zelfs nog best goed verstaanbaar ook, waar ik erg verrast over was (in positieve zin, want normaal versta ik niks van grunten)! Dit is echter geen album wat je dagelijks op kan zetten. Daarvoor is het té donker. Desalniettemin geef ik 4 sterren.

avatar van Edwynn
Echt heel traag is het nou ook weer niet. In 1992 was dit wel behoorlijk ziek. Inmiddels is de doom van Winter qua extremiteit al lang ingehaald.

Desondanks is dit een leuke duik in de donkere uiteinden van de menselijke ziel. De nadruk ligt op de bas. De basriffs vormen het hoofdbestanddeel van de composities. Koud en kaal. Het doet in de verte wel wat denken aan Celtic Frost.

De rauwe apocalyptische sfeer zoals afgebeeld op de cover wordt geeft wel een goed beeld van het gevoel dat zich meester van je maakt bij het beluisteren.

Sietse
Vandaag de heruitgave op Southern Lord gekocht.
Wat fijn om deze eindelijk in bezit te hebben, want het bandje waar ik hem vroeger op had staan is al lang kwijt...

avatar van Edwynn
Staat de Eternal Frost ep daar ook bij op? Want die ontbreekt nog in mijn kast.

Southern Lord is wel het meest aangewezen label voor Winter. Zelf koester ik mijn originele Nuclear Blast exemplaar. Gekocht toen Winter hot was.

Sietse
Nee, die staat er niet op. Het is echt alleen dit album.
Toen Winter hot was (:p) had ik een cassette (of eigenlijk een tijd daarna) waar dit album op stond. Zo mid jaren 90, de andere zijde was voor Thergothon - Stream From The Heavens, die ik eigenlijk ook nog zoek...

avatar van we tigers
ik heb de heren live aan het werk gezien onlangs op Roadburn. Hard, diep, laag en log, maar erg gaaf. Ik kende het album niet, maar als het nu hoor verkies ik de live-ervaring. Dat komt natuurlijk doordat een Winter-optreden ook een aardig fysieke ervaring is...

Sietse
Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen...dat zal vrij heftig zijn geweest.
Ik ben vooral ook gewoon heel bij hiermee omdat ik het bandje vroeger best veel luisterde, tot dat deze op onverklaarbare wijze is verdwenen (en ik zelfs de naam van de artiesten was vergeten).

Sietse schreef:
Thergothon - Stream From The Heavens, die ik eigenlijk ook nog zoek...

Die heb ik dan weer alleen op tape. Door een oude buurjongen opgenomen die de LP had.
Heel ziek en dus gaaf.
Ik lees net dat die zelfs tot 2 keer toe op cd is uitgebracht.

Sietse
yep, klopt en die zijn beide vrij moeilijk te krijgen

avatar van essence
Door de heruitgave van Southern Lord hoorde ik deze voor het eerst.
Doffe lap doom die, afgaande op hedendaagse doomacts, best wel invloedrijk is geweest.
En voor een potje goede doom mag je me altijd wakker maken, en dat is deze plaat wel.

avatar van Von Helsing
Ik heb deze en die van Thergothon gewoon bij Bol besteld voor een redelijke prijs.

avatar van the crook
Edwynn schreef:

En tóch is dat niet de originele uitgave, want voordat Into Darkness uitkwam bij Nuclear Blast is hij al eens uitgebracht op LP door een vrij obscuur label waarvan de naam mij nu even ontschoten is.

avatar van Edwynn
Klopt. Future Shock. In 1990 al. Kwam ik onlangs ook achter. Niet in Europa in elk geval. Want ik kocht hem naar aanleiding van een Aardschok artikel.

avatar van wizard
Om maar met een positieve noot te beginnen: fijn dat er pioniers als Winter zijn, want de bands die door ze geinspirireerd zijn, hebben een aantal uitermate genietbare doomalbums gemaakt.
Dit Into Darkness bevalt me helaas maar matig. De afgelopen weken heb ik het regelmatig gehoord. Een paar keer had ik het gevoel dat het kwartje was gevallen. Als ik het album dan een dag later weer hoorde, kon ik er helaas weer net zo slecht doorheen komen als bij de meeste voorgaande luisterbeurten.
Mijn probleem met dit album is dat het, naar huidige maatstaven, nergens echt traag of bruut wordt. Voor een doomalbum is dat, of een flinke dosis melancholie, minstens nodig om mij te overtuigen. In combinatie met het gebrek aan echt memorabele of meeslepende gitaarlijnen, wordt Into Darkness een hele zit. Daarnaast ben ik niet bepaald onder de indruk van de grunt op deze plaat.
Ergens tussen de 25 en 35 minuten haak ik af, afhankelijk van mijn stemming. Voor een enkel nummer zou ik dit album best aan kunnen horen, maar drie kwartier is teveel.

avatar van the crook
wizard schreef:
Voor een doom album is dat, of een flinke dosis melancholie, minstens nodig om mij te overtuigen.

Winter lardeerde hun muziek juist met flink wat industrial i.p.v. melancholie, ik vond dat toentertijd wel een verademing tussen alle Paradise Lost's en My Dying Bride's waarmee we toen werden overspoeld.

Weet nog goed de eerste keer dat ik dit album hoorde! Origineel, donkerder en trager dan ik ooit eerder gehoord had. Geloof dat dit album destijds een 10 kreeg in de Aardschok van de legendarische Wim Baelus. Ik was het volstrekt met hem eens. Hij noemde het destijds de symfonie van de apocalyps, beter kun je het niet verwoorden. Servants of the warsmen heb ik ontelbaar vaak gedraaid en elke keer raakt het me weer. Nooit werd ellende zo goed vertaald in muziek. Jammer dat het bij dit album gebleven is. aan de andere kant, de cultstatus blijft zo behouden en dat verdiend dit album.