Bruce Springsteen - Springsteen on Broadway (2018)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Growin' Up (Introduction) (2:04)
  2. Growin' Up (11:59)
  3. My Hometown (Introduction) (7:21)
  4. My Hometown (3:59)
  5. My Father's House (Introduction) (4:28)
  6. My Father's House (6:22)
  7. The Wish (Introduction) (6:09)
  8. The Wish (4:24)
  9. Thunder Road (Introduction) (3:19)
  10. Thunder Road (5:28)
  11. The Promised Land (Introduction) (11:34)
  12. The Promised Land (3:59)
  13. Born in the U.S.A. (Introduction) (8:02)
  14. Born in the U.S.A. (4:44)
  15. Tenth Avenue Freeze-Out (Introduction) (1:10)
  16. Tenth Avenue Freeze-Out (7:56)
  17. Tougher Than the Rest (Introduction) (1:25)
  18. Tougher Than the Rest (4:29)
  19. Brilliant Disguise (Introduction) (1:43)
  20. Brilliant Disguise (4:47)
  21. Long Time Comin' (Introduction) (3:08)
  22. Long Time Comin' (3:54)
  23. The Ghost of Tom Joad (Introduction) (3:27)
  24. The Ghost of Tom Joad (4:36)
  25. The Rising (4:33)
  26. Dancing in the Dark (Introduction) (2:47)
  27. Dancing in the Dark (4:10)
  28. Land of Hope and Dreams (3:57)
  29. Born to Run (Introduction) (7:35)
  30. Born to Run (5:08)
In deze review richt ik mij vooral op de muziek en de verhalen in de songs van deze Springsteen on Broadway en wat korte introducties hierop. Bruce Springsteen in het theater met alleen een gitaar of piano en eventueel een harmonica: werkt dat ook, werkt dat op cd? Het antwoord is wat mij betreft volmondig ja. Wat kan deze man mooi vertellen, indringend, treffend, met zijn prachtige stem.

Waarmee hij daarna al die mooie songs gaat zingen. Het bijzondere van dit optreden is ook dat een aantal nummers echt anders en soms zelfs beter klinken. Beste voorbeeld daarvan is Born in the USA. Dat verandert van een stadionnummer ineens in een prachtige fragiele song. Ook de akoestische versie van the Rising is heel anders en erg mooi.

Andere favoriete nummers van mij zijn: My Hometown, The Wish, The Promised Land, Tenth Avenue Freeze-Out met een prachtig gesproken eerbetoon aan the big man Clarence Clemons, Tougher Than the Rest (met zijn vrouw Patti Scialfa) & Born to Run. En dan doe ik daarmee eigenlijk onrecht aan de rest. Want dit is een zeer geslaagd en fraai document geworden.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Bruce Springsteen - Springsteen On Broadway - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Afgelopen weekend voor het laatst te zien op Broadway, nu gelukkig ook beschikbaar voor alle Springsteen fans

Springsteen On Broadway was tot dusver alleen te zien voor fans met een hoop geluk en een goed gevulde portemonnee, maar de theatershow van The Boss op het roemruchte Broadway is nu gelukkig voor iedereen te horen en te zien. Het is dankzij de bloemlezing uit Springsteen’s fraaie autobiografie Born To Run meer een theatershow dan een concert, maar als Springsteen grijpt naar de piano of naar een van zijn gitaren is kippenvel nooit ver weg. Het wordt nu echt tijd voor een nieuwe plaat van The Boss, maar ook dit tussendoortje mag er weer zijn.

Zondag 19 juni 2005 was een snikhete dag, die werd afgesloten in een plakkerig Ahoy, waar Bruce Springsteen een intiem soloconcert zou geven.

Ik had op voorhand geen hoge verwachtingen. Ik zag (en zie) Springsteen uiteindelijk toch het liefst met zijn E-Street Band en het beton van Ahoy leek me ook niet direct de meest geschikte setting voor een intiem optreden, maar op die warme zomeravond in 2005 zag ik een van de meest memorabele optredens van de Amerikaanse muzikant en misschien zelfs wel zijn beste.

Tijdens de Devils & Dust tour had Springsteen genoeg aan een rijtje gitaren, een banjo, een mondharmonica, een piano, een orgel en natuurlijk zijn stem. Ruim twee uur lang gaf Bruce Springsteen een bijzondere draai aan oud en nieuw werk en zat ik op het puntje van mijn kuipstoel.

Na de grootse The River Tour, die Springsteen onder andere naar het Haagse Malieveld bracht, en het schrijven van de fraaie autobiografie Born To Run, besloot de Amerikaanse muzikant dat het tijd was voor iets nieuws. Hij boekte het kleine en wat aftandse Walter Kerr Theatre op Broadway voor acht weken en sleutelde een theatershow in elkaar.

Springsteen On Broadway werd een paar keer verlengd en afgelopen weekend stond The Boss voor de 236e (!) en laatste keer op de krakende planken van het kleine theater in Manhattan. 230.000 mensen telden een flink bedrag neer om een van de 975 stoelen van het Walter Kerr Theatre te mogen bezetten, maar voor de meeste Springsteen fans was Springsteen On Broadway helaas niet weggelegd. Daar kwam dit weekend gelukkig verandering in. Springsteen On Broadway staat inmiddels op Spotify en Apple Music, is verkrijgbaar op cd (de LP box-set volgt in januari) en bovendien is de hele set sinds gisteren te zien op Netflix.

Mede gezien de memorabele zomeravond in 2005 was ik erg benieuwd naar de theatershow van Springsteen. Springsteen On Broadway laat zich ten dele vergelijken met de tour die volgde op Devils & Dust. Ook in het Walter Kerr Theatre schotelt Springsteen de bezoekers uitgeklede en verrassend intieme versies van een aantal klassiekers uit zijn oeuvre voor en moeten we het doen met gitaren, piano, mondharmonica en de rauwe strot van Bruce Springsteen, waarbij kippenvel nooit ver weg is.

Er zijn echter ook verschillen. De Devils & Dust tour focuste op de muziek, liet een verassend gevarieerd geluid horen en pakte zowel oud als nieuw werk aan. Springsteen On Broadway focust misschien wel meer op de verhalen dan op de muziek, kiest voor een betrekkelijk sober en eenvormig geluid en focust op de klassiekers uit het rijke oeuvre van de Amerikaan.

Springsteen vertelt in het Walter Kerr Theatre op Broadway lange persoonlijke verhalen en onderbreekt meerdere keren zijn songs voor aanvullende anekdotes. Het zijn de mooie verhalen die ook centraal staan in Springsteen’s autobiografie en het zijn verhalen die op de planken van Broadway vol vuur en emotie worden verteld, hier en daar onderbroken door fraaie muziek.

Springsteen On Broadway is hierdoor meer een theatershow dan een concert. Niets mis mee natuurlijk, want Springsteen is een groot verteller. Het is wel zo dat de show op Netflix wat mij betreft beter tot zijn recht komt dan wanneer je je beperkt tot de audio. De live-albums die Springsteen destijds via zijn officiële site verkocht van de optredens van de Devils & Dust tour (voor een klein deel nog steeds verkrijgbaar via http://live.brucespringsteen.net/catalog.aspx) heb ik nog heel vaak beluisterd. Springsteen On Broadway zal ik vooral nog eens bekijken, want mooi is het zeker, maar niet zo mooi en bijzonder als op die warme zomeravond in 2005. Erwin Zijleman

avatar van Brunniepoo
Lang heb ik dit album onbeluisterd in de kast laten staan. Bang dat het toch tegen zou vallen. Inmiddels ben ik maar eens begonnen met de film en die trek ik toch niet al te best.

Springsteen heeft in zijn carrière ruimschoots bewezen een fantastisch verteller te zijn en juist dat vertellen lukt hem hier niet. De verhalen zijn te ingestudeerd, te gelikt en erg oprecht komt het allemaal niet op me over. Geen idee hoe ver Springsteen bij de opgenomen show al in de reeks zat, maar het lijkt me ook lastig om 236 keer het zelfde verhaal te vertellen alsof het de eerste keer is. En dan was het de eerste keer waarschijnlijk al helemaal stukgeoefend en geautocued...

Muzikaal is het verder ook niet echt mijn ding. Ook akoestisch kan Springsteen fantastisch zijn, maar de meeste van deze versies halen het mijns inziens toch niet bij de originelen of bij eerdere liveversies. Daarvoor wordt er m.i. toch te weinig meerwaarde gecreëerd en sommige versies zijn zelfs stomvervelend (Dancing in the Dark). Tougher than the rest en Brilliant Disguise als duet met Scialfa zijn dan wel weer prachtig.

Nee, Springsteen de spontane verteller is onovertroffen, de Springsteen tijdens deze shows is op zijn best onderhoudend.