Raven - Screaming Murder Death from Above (2019)

Alternatieve titel: Live in Aalborg

Rock / Metal
Label: SPV

1. Destroy All Monsters (5:18)
  2. Hell Patrol (4:31)
  3. All for One (3:22)
  4. Hung Drawn and Quartered (4:28)
  5. Rock Until You Drop (7:58)
  6. A.A.N.S.M.M.G.N. (3:59)
  7. Tank Treads (The Blood Runs Red) (4:36)
  8. Faster Than the Speed of Light (3:37)
  9. On and On (5:10)
  10. Break the Chain (7:10)
  11. Crash Bang Wallop (4:11)
avatar van Sir Spamalot
Raven werd opgericht in 1974 door de broers Gallagher, Mark op gitaar, John op bass en zang. Ik herhaal: Raven werd opgericht in 1974... en dit is hun derde livealbum in 45 jaren tijd. Ze blijven voor mij tamelijk uniek omwille van de ultra-energieke combinatie van Rock, Thrash Metal, Speed Metal en NWoBHM, waarop zij ook een invloed hebben gehad.

Het was een beetje opzoekwerk maar de opnames dateren van 27 november 2017 in de club Skråen i Nordkraft in Aalborg, Denemarken. Volgens hun eigen zeggen waren ze zelfs vooraf niet op de hoogte gebracht dat het optreden werd opgenomen. Buiten twee nummers van hun recentste album ExtermiNation uit 2015 alweer, namelijk Destroy All Monsters en Tank Treads, wordt opnieuw sterk gegrepen naar de jaren tachtig, waarin hun eerste drie albums fantastisch zijn. A.A.N.S.M.M.G.N. is een solospot voor Mark. In Break the Chain spelen ze ook stukken van It's a Long Way to the Top (AC/DC) en Symptom of the Universe (Black Sabbath).

Weinig verrassend dus? Neen qua setlist en uitvoering. En toch, misschien is dit het meest energieke livealbum van de drie en dat is gezien hun rijpere leeftijd toch wel een aangename verrassing. Ik heb best heel veel respect voor hun tomeloze inzet, de nog steeds krachtige stem van John die de hele hoge noten op zijn duizend gemakken haalt en de wervelende enerverende gitaarpartijen van Mark. Raven is hier op zijn best: kort en krachtig, rauw op je dak. Hier en daar een speelfoutje? Dit is live, dit leeft, dit hoort zo.

avatar van B.Robertson
Vroeger altijd een stel druktemakers gevonden en tegenwoordig is dat weinig anders, wat dat aangaat past die nieuwe drummer er perfect bij. Op het debuut en 'Wiped Out' liep men over van de inspiratie en 'All for One' was gewoon goed, waarna er wat 'uitglijders' kwamen, al is 'On and On' een afgezant van 'Stay Hard'. Ontworpen als moderne dubbelelpee met kantjes van circa 13-14 minuten en tevens op CD als luxe digipak, compleet met miniposter. Echter geen aanvullingen op de setlist of was dit het complete optreden? Het kan nog zo mooi vormgegeven zijn; geluidstechnisch komt het over als niet meer dan een soundboardopname. Die stukjes AC/DC en Black Sabbath hadden van mij niet gehoeven aangezien men genoeg eigen repertoire heeft en er gerust nog een recenter nummertje voor in de plaats had mogen staan.