David Gray - Gold in a Brass Age (2019)

Label: AWAL

1. The Sapling (3:26)
  2. Gold in a Brass Age (4:20)
  3. Furthering (4:32)
  4. Ridiculous Heart (4:00)
  5. It's Late (2:15)
  6. A Tight Ship (4:49)
  7. Watching the Waves (4:44)
  8. Hall of Mirrors (4:03)
  9. Hurricane Season (5:35)
  10. Mallory (4:45)
  11. If 8 Were 9 (3:40)
avatar van ohmusica
A Tight Ship is alvast een lekkere 2019 binnenkomer, meestal een goed teken als je het nog een keer wilt horen.

avatar van Lura
Het debuutalbum A Century Ends van de vijftigjarige Engelse singer-songwriter David Gray wist begin jaren negentig meteen mijn aandacht te trekken. Veelal waren hierop sobere folkliedjes als Shine te horen , die behoorlijk rauw werden gebracht.

Zijn doorbraak kwam in 1998 met zijn vierde album White Ladder, wat in Ierland het beste verkopende album ooit werd. Ook in Nederland werd het album zeer goed ontvangen. White Ladder staat nu nog steeds als een huis.

Gold in a Brass Age is inmiddels zijn elfde werkstuk. Je hoort dat in de loop der jaren de rauwheid en soberheid in zijn muziek een stuk minder is geworden. Zijn muziek is veel meer gelaagd geworden en is er een belangrijke plaats ingeruimd voor elektronica, helaas ook voor de auto-tune. Gelukkig is dat alleen in het nummer Furthering.

Gray begon al in 2016 te werken aan het album en werd de afgelopen jaren tussen tournees opgenomen. De relaxte opener The Sapling laat zowel tekstueel als muzikaal horen dat Gray goed in zijn vel zit. Sinds zijn vorige album Mutineers is Gray begonnen met zachter te zingen.

Gold in a Brass Age is een heerlijk sensueel, atmosferisch, experimenteel en veelal elektronisch album geworden, badend in soulvolle grooves, moderne R & B, blues en folk. Het album laat tevens horen dat Gray anno 2019 nog steeds een relevant artiest is, wat hij ook binnenkort live zal gaan bewijzen.

David Gray live:

30-04 UTRECHT: TivoliVredenburg, grote zaal
02-05 ANTWERPEN: De Roma

avatar van Zwaagje
Aan mijn eerste luisterbeurt bezig. Ik heb altijd wel een zwak gehad voor deze artiest. Prachtige stem, fijne liedjes, maar nooit echt de erkenning van het grote publiek. Wel een vaste schare fans. Ik ben benieuwd naar deze.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: David Gray - Gold In A Brass Age - dekrentenuitdepop.blogspot.com

David Gray - Gold In A Brass Age
David Gray is terug na een stilte van bijna vijf jaar en geeft zijn zo herkenbare geluid nog wat fraaie nieuwe impulsen

Ik ontdekte David Gray, zoals zoveel van ons, pas na de release van zijn vierde album White Ladder. Sindsdien heb ik een zwak voor zijn muziek. Het is een tijd stil geweest rond de Britse muzikant maar met Gold In A Brass Age is David Gray terug. Het geluid is nog altijd uit duizenden herkenbaar, maar op zijn nieuwe plaat geeft de Brit zijn songs ook een stevige soulinjectie en bovendien voegt hij meer dynamiek en verrassing toe aan zijn muziek. Het levert een album dat direct vermaakt, maar dat ook nog heel lang nieuwe en mooie dingen laat horen. Zomaar een van de betere albums van David Gray.

De Britse singer-songwriter David Gray timmerde al een aantal jaren aan de weg en had al drie niet in heel brede kring opgepikte albums op zijn naam staan, toen hij in 1998 doorbrak met het prachtige White Ladder.

White Ladder, dat opviel door de opvallende combinatie van soulvolle songs met speelse elektronica, maakte van David Gray een wereldster, al leek de Brit zichzelf niet heel comfortabel te voelen in deze rol.

De opvolger van White Ladder liet vervolgens lang op zicht wachten en stelde in commercieel opzicht teleur. Zelf heb ik echter altijd een zwak gehouden voor de platen van de Britse muzikant, die een aantal albums voortborduurde op het geluid van White Ladder om vervolgens de elektronica af te zweren en vervolgens toch weer te omarmen.

Het na een stilte van bijna vijf jaar verschenen Gold In A Brass Age laat weer het uit duizenden herkenbare David Gray geluid horen en het is een geluid dat mij uitstekend bevalt. Direct in de openingstrack combineert de Brit heerlijk soulvolle vocalen en invloeden uit de rhythm & blues met een subtiel laagje elektronica, waarmee David Gray terugkeert naar het geluid dat op White Ladder de zo herkenbare vorm kreeg.

Net als op White Ladder grossiert David Gray ook op zijn nieuwe plaat weer in lekker in het gehoor liggende popliedjes en het zijn popliedjes die ondanks het uit duizenden herkenbare geluid fris en eigentijds klinken.

Waar David Gray op White Ladder koos voor aanstekelijke en vaak hitgevoelige songs, graaft hij op Gold In A Brass Age flink wat dieper. Zeker wanneer het tempo wat lager ligt experimenteert de Brit met bijzondere ritmes en met repeterende klanken, die zijn songs een bezwerend karakter geven. Ook in de wat meer uptempo songs verrast Gold In A Brass Age met songs die aan de ene kant een bekend geluid laten horen, maar die aan de andere kant de fantasie flink prikkelen.

Op zijn nieuwe plaat klinkt David Gray bovendien nog wat soulvoller dan we van hem gewend zijn, wat hier en daar nog wat wordt versterkt door exotische klanken of een randje gospel.

Ik heb zelf zoals gezegd altijd een zwak gehouden voor de muziek van David Gray en ook zijn nieuwe album stelt me zeker niet teleur. Integendeel zelfs. Gold In A Brass Age verleidt niet zo makkelijk als White Ladder ooit deed, maar is na enige gewenning een hele interessante plaat en bovendien een plaat die stevig door groeit.

David Gray heeft de tijd genomen voor zijn nieuwe album en dat hoor je. De ene song is nog beter dan de andere en alle songs stralen een opvallend soort rust uit. Op hetzelfde moment steekt de instrumentatie steeds weer razendknap in elkaar en verrast de Brit met vocalen die alleen maar aan kracht en warmte hebben gewonnen.

Ik was David Gray wat uit het oog verloren na al die jaren stilte en als ik al een plaat had verwacht was hij zeker niet zo goed als het uitstekende Gold In A Brass Age, dat absoluut hoort bij zijn beste werk en het zo bekende David Gray geluid tal van nieuwe impulsen geeft. Erwin Zijleman

avatar van Zwaagje
Ik doe er een halfje bij. Mooie soulvolle plaat met elektronica fijn verweven in de muziek. En dan die stem.....

avatar van clayhill
Ik vind ‘m fantastisch ! Tickets besteld !

clayhill schreef:
Ik vind ‘m fantastisch ! Tickets besteld !

Helaas kan ik dan niet; vakantie; luxe probleem.
Dit album is voor mij verslavend en onweerstaanbaar. Wat een mooie mix van elektronische/sample sound, maar nergens goedkoop klinkend. Fijne sfeer op het album waar zijn stem perfect in uit komt. Ik doe er maar weer een halfje bij.

avatar van Zwaagje
Inmiddels binnen op cd. Geluidskwaliteit uitstekend. Mooi helder en lekkere bas accenten. Ik ben normaal gesproken niet zo van" de elektronica " , maar het is op dit album heel sfeervol gedaan; zelfs de stukjes stemvervorming storen niet.

avatar van clayhill
Ontzettend genoten van het concert in Utrecht !

avatar van vanwijk
Ik sluit me aan bij clayhill.
Het eerste deel, ik denk wel zeven nummers, bestond uit nummers van Gold in a Brass Age. En dat klonk meer dan goed.
Mooi om te zien hoeveel plezier hij had in het maken van zijn nieuwe muziek. En dan het bedankje na het laatste nummer, If 8 were 9!
Daarna veel mooi oud werk van oa White Ladder. Persoonlijk vond ik Birds Of The High Arctic en Snow in Vegas geweldig klinken. Mooie samenwerking met de band.
Als Springsteen liefhebber was het verrassend om een Nebraska track voorbij te horen komen. Ook dat klonk meer dan geloofwaardig.