Cocteau Twins - Treasure Hiding (2018)

Alternatieve titel: The Fontana Years

Label: Fontana

1. Know Who You Are at Every Age (3:38)
  2. Evangeline (4:29)
  3. Bluebeard (3:54)
  4. Theft, and Wandering Around Lost (4:30)
  5. Oil of Angels (4:37)
  11. Violaine (3:46)
  12. Serpentskirt (3:57)
  13. Tishbite (3:51)
  14. Half-Gifts (4:18)
  15. Calfskin Smack (4:58)
  16. Rilkean Heart (4:02)
  17. Ups (3:36)
  18. Eperdu (4:41)
  19. Treasure Hiding (4:53)
  20. Seekers Who Are Lovers (4:41)
  21. Mud and Dark (3:42)
  22. Summer-Blink (3:09)
  23. Winter Wonderland (2:50)
  24. Frosty the Snowman (2:55)
  25. Three Swept (3:36)
  26. Ice Pulse (3:45)
  27. Bluebeard [Acoustic Version] (3:08)
  28. Rilkean Heart (2:22)
  29. Golden-Vein (2:50)
  30. Pink Orange Red (4:31)
  31. Half-Gifts (4:14)
  32. Feet Like Fins (5:30)
  33. Seekers Who Are Lovers (5:41)
  34. Violaine (5:07)
  35. Cherry-Coloured Funk (5:47)
  36. Tishbite (3:13)
  37. Primitive Heart (4:07)
  38. Flock of Soul (3:36)
  39. Round (3:36)
  40. An Elan (4:38)
  41. Smile (4:26)
  42. Tranquil Eye (3:54)
  43. Circling Girl (3:33)
  44. Alice (4:29)
  45. Circling Girl [Volume Magazine Version] (3:36)
  46. Touch Upon Touch [Volume Magazine Version] (4:06)
  47. Serpentskirt (3:46)
  48. Golden-Vein (2:46)
  49. Half-Gifts (3:50)
  50. Seekers Who Are Lovers (4:22)
  51. Calfskin Smack (4:27)
  52. Fifty-Fifty Clown (3:15)
  53. Violaine (3:50)
avatar van Bill Evans
Verzamelaar met daarop in ieder geval de Twins' laatste twee albums, Four-Calendar Café en Milk & Kisses. Daarnaast nog twee cd's met EP's/singles, sessions & 'rarities', waaronder (een deel van) de BBC sessions.

Mooi boxje lijkt me, in ieder geval zijn geld al waard voor hun laatste twee fantastische albums.

avatar van Premonition
Hier staan gewoon de remasters van 2006 op. "Mastering approved by Robin Guthrie", wat houdt dat dan in?

avatar van Edwin
Geen idee, maar het is een mooi strak boxje geworden en het boekje bevat ook een aardig achtergrondverhaal over de levensloop van de Twins. Ik heb ze niet letterlijk naast elkaar gelegd, maar op de 2 volume versies na, verschilt de inhoud wat betreft het studiomateriaal niet van de L2V boxset. En de radiosessies zijn inderdaad overgenomen van die oude BBC-release.

avatar van Premonition
Voor mij dus een overbodige release, omdat ik de remasters van 2006 en ook de L2V-boxset al heb. Fontana probeert ook financieel mee te liften met de recente reissues van CT. En zoals altijd zien de artiesten zelf er bijna niets van terug....

avatar van Mjuman
Jullie hadden me wel even tuk met die L2V-babbels, totdat ik snapte dat jelui die lul d'rbij haalden

Ik heb ook de 2 lp RSD re-release van 't café; Milk and Kisses werd voor m'n neus weggesnaaid, maar daar bestaan aardig wat mispersingen van; dus als er een God bestaat (die ook onmiddellijk straft), dan …

Ik zou e.e.a. 'ns moeten vergelijken met wat hier op de plank staat. Weet wel dat Guthrie creatief heeft ingegrepen en bepaalde alternatieve versies (bijv van Bluebeard) op die bloemlezing/collectie heeft gezet omdat ie niet zo tevreden was over de oorspronkelijke ep/single. Daarmee werden de oorspronkelijke releases geen recht gedaan, helaas. Vrees dat met wat ik in huis heb ik niet hieraan hoef te beginnen - zou ik liever dat roodpaarse boxje nog eens (betaalbaar) aanschaffen.

avatar van Edwin
Premo en Mjuman hebben zonder meer gelijk. Als je de Lullabies set uit 2005 en de 2 laatste CT-albums op Fontana hebt, is de meerwaarde van deze nieuwe box vrijwel verwaarloosbaar. Maar als het om CT gaat, gaat de ratio spoorslags de deur uit. Ik moet en zal het product dan in mijn handen krijgen.

Edwin schreef:

Ik beken ook schuld!

avatar van Kronos
Ik heb Four-Calendar Café ooit gehad en die wilde ik terug. De rest is nieuw voor mij. Deze box gisteren in de Fnac gekocht voor een pak minder dan er op Discogs gevraagd wordt.

avatar van Kronos
Zonet een bestelling gedaan die mijn Cocteau Twins collectie zo ongeveer compleet moet maken. Ik ben blij met het commentaar van doorwinterde verzamelaars dat bij verschillende uitgaven te lezen staat. Dat helpt om door de bomen het bos te zien. Het klopt inderdaad dat deze box buiten de twee studio albums geen aanvulling biedt op Lullabies to Violaine.

Maar ik ontdekte zonet dat van de twee los verkrijgbare dubbel cd's van Lullabies to Violaine het eerste volume nog makkelijk verkrijgbaar is, integenstelling tot volume 2. En het zijn juist de nummers van die laatste die hier allemaal te vinden zijn. Van volume 1 staat er niks op.

Dus, wie net als ik deze box heeft en het complete Lullabies to Violaine nog mist hoeft alleen nog Volume 1 aan te schaffen.

Kronos schreef:

Klopt , Volume 1 is goed verkrijgbaar, nummer 2 veel moeilijker. Dat komt volgens mij door deze release. Fontana werkt hierin 4AD tegen, de rechtenkwestie van de nummers is een lastige juridische strijd, begreep ik ooit van Guthrie, die over de hoofden van de makers wordt gespeeld....