The Dandy Warhols - Why You So Crazy (2019)

Label: Dine Alone

1. Fred N Ginger (0:40)
  2. Terraform (3:18)
  3. Highlife (2:32)
  4. Be Alright (3:49)
  5. Thee Elegant Bum (2:28)
  6. Sins Are Forgiven (2:26)
  7. Next Thing I Know (4:38)
  8. Small Town Girls (2:38)
  9. To the Church (4:05)
  10. Motor City Steel (3:07)
  11. Forever (4:43)
  12. Ondine (6:22)
Ik volg de Dandy Warhols al sinds "Not If You Were The Last Junkie On Earth" uit 1996. Ik kocht toen het album "... Come Down" en herinner me de teleurstelling. Ik had meer tracks verwacht in de geest van die single en niet van die zweverige muziek ("Be-in", "Green", "I Love You", dat soort werk). Jaren later is mijn mening bijgedraaid en draai ik het album met plezier.

Fast forward naar 2019. De Dandy Warhols bestaan inmiddels 25 jaar en brengen "Why You So Crazy" uit. De single "Forever" moest ik even laten bezinken. Een vreemd nummer, een vage videoclip. Maar ergens had het ook wel iets. Iets typisch "Dandy's". Album meteen gekocht vrijdag. Maar ik weet het niet. Er zijn maar een paar nummers waarvan ik zeg: "Yes!". De rest is vaag. "Highlife"? Wat is dát?! Okee.. "Be Alright" vind ik dan weer erg goed. "Small Town Girls" is ook wel leuk. "Motor City Steel" doet me ergens denken aan "Real Wild Child" van Iggy Pop - de manier van zingen dan. Courtney Taylor-Taylor noemt het album "het beste album dat ze ooit hebben gemaakt". Echt?

Nu zit ik weer met datzelfde gevoel. Het gevoel van teleurstelling overheerst. Eens kijken wat de toekomst met mijn mening over dit album gaat doen...

avatar van Ponty Mython
Naar mijn gevoel iets beter dan het teleurstellende Distortland, maar nog steeds niet op hun 'oude' niveau. Een paar leuke nummers (Highlife, Small Town Girls, Motor City Steel en Forever), maar toch ook weer een paar middelmatige en nietszeggende nummers. Na de eerste luisterbeurt was alleen Highlife blijven hangen, welke een geslaagde parodie is op een country & western song. De rest, not so much.

avatar van E-Clect-Eddy
Gedompt, licht psychedelisch sfeertje op het album... gelukkig zijn veel nummers kort.

Single Be Alright heeft nog enige drive maar de rest nauwelijks. Een nummer als Next Thing I Know kan voor Shoegaze doorgaan. Kale minimalistisch beats in de intro van To The Church en de rest is wat trippy. The Dandy Warhols hebben misschien The Cure's Faith en Pornography gehoord en bedacht dat gaan wij ook doen... op onze manier.

Duidelijk een album waarop de band het donkere experiment zoekt en dus moeilijk om enthousiast over te worden. Er zitten geen pakkende teksten in en een single als Motor City Steel voelt wat kitscherig aan door de manier waarop het gezongen wordt met dit aangezette 'red neck/farmer Joe'-accent. Humor komt in vele smaken, maar het vaatje waar The Dandy Warhols nu uit tappen zal niet vele achterover slaan. Toch kan ik het niet ongeïnspireerd of slecht noemen.