Indian Askin - Another Round (2019)

Label: GuaranĂ­

1. Intro (1:10)
  2. Another Round (3:05)
  3. On and On (3:33)
  4. Keep It to Myself (3:48)
  5. I Know How to Party (3:44)
  6. Beat74 (3:44)
  7. I Feel Something (4:00)
  8. Wheels (3:12)
  9. For You (3:42)
  10. Gimme a Sign (3:42)
  11. Separation (3:35)
  12. Behave (3:56)
  13. Mr. Nick (3:55)
avatar van E-Clect-Eddy
Eentje waar ik naar uitkijk en nog iets meer naar een bijbehorend optreden.

Drie van de vier singles staan op dit album (On and On / I Know How to Party / I Feel Something) terwijl de vierde single Beat24 waarschijnlijk bewerkt is tot Beat74?

avatar van E-Clect-Eddy
De volgende dubbel-single is uitgebracht: Keep It to Myself met begeleidende video en non-album track NBJ als de 'b-kant'.

Als ze dit release tempo aanhouden dan is het complete album online te vinden voor de officiële release over ruim 2 maanden.

avatar van peterjames777
Daar is dan de eindelijk de aankondiging. Inmiddels ook vier singles maar ook vier nummers onlangs uitgebracht die dit album blijkbaar niet haalden. Wel erg jammer dat Looks Good en Burning Blue niet op dit album staan want die zijn fantastisch.
Januari wordt een top maand met, naast deze, ook nieuwe van De Staat, Balthazar en Deerhunter

avatar van koosknook
Ben erg benieuwd naar dit schijfje. I Feel Something vind ik tot nu toe (van de vier singles) de beste.

avatar van ZOLTAR
Wat een vette hoes!

avatar van peterjames777
Op het eerste gehoor ietwat een teleurstelling. Lekker maar (nog) niet super. De b-sides van dit album, die als EP zijn uitgebracht, behoren tot de beste nummers, gek genoeg.

De 2 afsluitende tracks zijn wel van hele sterke kwaliteit. Verder kabbelt het me iets te veel voort, in vergelijking met het debuut. Maar misschien gaat 'ie nog groeien.

avatar van E-Clect-Eddy
Ook hier gemengde gevoelen bij de eerste beluistering... iets te veel grappig bedoelde gepraat en de intro wordt waarschijnlijk iets om vaak over te slaan.

En inderdaad een paar van die b-kantjes die nu op de EP staan zouden hier niet misstaan hebben.

avatar van demoman
Ik heb 'm nu een paar keer beluisterd. Op LP, voor de echte beleving. Een constant niveau van sterke, pakkende nummers. Wat een goede plaat! Binnenkort live, dat wordt wat.

avatar van koosknook
Ik had er eerlijk gezegd wat meer van verwacht. Een paar sterke nummers zitten er heus wel tussen, maar de vlakke productie (met onder meer flauwe 'praatgrapjes' zoals E-Clect-Eddy hier boven al vermelde) dragen niet echt bij dat je op je puntje van je stoel komt te zitten, wat ik bij het vorig album zeker wel had..
Misschien gaat deze plaat nog groeien, maar de eerste draaibeurten zijn toch wel teleurstellend te noemen.

avatar van blur8
Hoor helaas weinig "pakkends". Had echt gehoopt op een Next step, naar aanleiding van de altijd fijne live-optredens. Nu blijft het toch weer steken op Veelbelovend Zoekend en dat is voor je 2de album dus niet goed genoeg. Song writing op hoger niveau blijft rete moeilijk.
Positieve uitschieter: For You.

avatar van LittleBox
Uitstekende plaat en veel consistenter dan het ook al goede debuut. Maar weer eens live zien want dat zal nog weer meer indruk maken.

avatar van WoNa
Eerste indruk is inderdaad tegenvallend. Ik ga hier niet voor naar mijn platenwinkel rennen in ieder geval. Jammer, want ik had hier veel van verwacht. Misschien gaat het nog groeien, dus nog even geduld.

avatar van WoNa
Na mijn eerste indruk heb ik mijn mening zeker bijgesteld. Na een aantal luisterbeurten valt mij op hoe evenwichtig het album is, maar ook hoe de gekte van 'Sea Of Ethanol' is beteugeld zonder het unieke karakter van Indian Askin weg te nemen.

Dat karakteristieke begint natuurlijk met de stem van Chino Ayala. Geen koor dat hem ooit aan zal nemen. In die stem zit een deel gekte, een deel clownesk en een deel serieusheid op een unieke manier verpakt, wat het telkens intrigerend maakt om naar hem te luisteren.

Daaromheen zit een enorme dosis Frank Zappa. Zowel in de weirde elementen die in de muziek zit verweven, de manier van zingen, spoken word stukken, de (uitwerking van de) onderwerpen als de feel. Met name die van de eerste platen met de Mothers of Invention. Tegelijkertijd heeft Indian Askin een deel eigens wat leidt tot een goede mix van pop, rock en psychedelia. Het maakt ook Another Round tot een luister avontuur.

Live durft de band enorm te experimenteren binnen en buiten de structuur die op de plaat is vastgelegd. Tijdens het concert op het Haarlems Bevrijdingspop leek vrijwel iedere song slechts een excuus om een jam te beginnen, die zonder uitzondering spannend was. Zelfs op een grote grasvlakte. Ik ben dan ook benieuwd hoe het de nieuwe songs live vergaat.

Another Round is het waard om tijd in te investeren om zo de ware kracht te ontdekken.

Het bovenstaande is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van WoNa
Nog een nabrandertje. Iedere keer als ik de hoes van de LP zie, ben ik weer even verbaasd. Wat zie ik nou? Heel erg goed gedaan en een prachtige hoes. Een moderne versie van die Fransman met een kaalgeschoren hoofd waarop hij op de achterkant gezichtjes tekende. Zijn naam? Wie?

avatar van E-Clect-Eddy
WoNa je bedoelt toch niet "What's On a Man's Mind - Sigmund Freud" ook een optische illusie.

E-Clect-Eddy schreef:

Ha, ha, die heb ik lang niet gezien. Maar helaas, dit was (een onderdeel van een) kinderprogramma waar het korte verhaaltje zich afspeelde op het achterhoofd van de kale man. Ik dacht Mr. Hulot, maar dat blijkt een filmkarakter te zijn. Googlen gaf me enkel reclames voor kaalheidsoorzaken en -producten.

avatar van E-Clect-Eddy
Apart... een edit van For You is verschenen op Spotify maar is verder nog nergens te vinden, ook geen aankondiging van de band. Lijkt me dat iemand de release-datum verkeerd heeft ingevoerd.

avatar van TheWanderer
Teveel gebrabbel tijdens teveel liedjes doet deze plaat geen goed.

Indian Askin werd met Sea of Ethanol al gelijk in een toppositie geplaatst in het lijstje veelbelovende nieuwe bands. Als dan ook nog bekend is dat de leden aardig wat tijd in de Amsterdamse cafés doorbrengen, lijkt het lastig om met deze druk om te gaan. Hoeveel binnenlandse acts zijn wel niet ten onder gegaan doordat ze zich lieten voeden door de toereikende genotsmiddelen. Om eerlijk te zijn waren de verwachtingen na hun eerste plaat net zo beneveld als de uitstraling van frontman Chino Ayala. Juist het feit dat hij zichzelf niet zo serieus lijkt te nemen is waarschijnlijk zijn redding. De psychedelische sixties zijn er nog steeds, maar lang niet meer zo dominerend. Nog meer is het nachtleven en de opgepikte culturen van het hedendaagse straatbeeld aanwezig. Hierdoor heeft het iets van internationale allure in zich. Hiermee weten plaatsen als Brussel en Antwerpen zich al jaren te onderscheiden, blijkbaar is er nu iets soortgelijks gaande in Amsterdam. In Vlaanderen heerst meer dat kunstacademie gevoel, hier meer dat ordinaire rockende van uitgerangeerde muzikanten. Het eigenzinnige karakter plaatst ze tussen de gitaarbands die zich halverwege de jaren tachtig wisten te ontwikkelen. Vergeet niet dat er een mooie opbloeiende scene was, totdat België halverwege de jaren 90 alles overnam.

Blijkbaar hebben ze aan Dennis van Leeuwen een goede manager. Alle valkuilen waar Kane in dreigde te vallen, worden nu vakkundig zoveel mogelijk vermeden. Daar werden ze na hun tweede album in het alles opslurpende gat genaamd mediacircus gezogen, en verdween steeds meer het eigen karakter. Ego’s die boven zichzelf uit stijgen, en daardoor op het randje balanceren. Deze gevaarlijke eigenschap moet je ook wel hebben, wil je wat bereiken, maar is vaak ook risky. Ondanks de overvloed van drank is Indian Askin daar te nuchter voor. Het grote verschil met Sea Of Ethanol is een ruimere kijk op het gebeuren. De psychedelica blijft aanwezig, maar het is allemaal een stuk gelaagder en donkerder. Zo hoort een rockband hedendaags te klinken te klinken, alsof ze zojuist uit een smerige oefenruimte zijn geplukt. Niks gepolijst en over geproduceerd. Juist die puurheid is zo heerlijk.

Een forse stap vooruit met gelijk al meer noise invloeden in de dromerige opener Another Round. Maar pas daarna hoor je de grote stappen die genomen worden. De gitaar is smerig aanwezig en mag ongegeneerd grooven in het funky On and On, een track duidelijk gericht op onze Zuiderburen. Duister laat de bas van zich horen in Keep It to Myself. Dezelfde postpunk invloeden waar een Nirvana duidelijk naar terug greep, maar totaal eigen gemaakt. For You is zelfs nog meer retro New Wave. Cyberpunk zit verwerkt in het swingende een tikkeltje over the top I Know How to Party en het Plastic Bertrand achtige Wheels. Niet echt serieus te nemen, daarvoor is het te vrolijk. Lome country sijpelt er door in het onder invloed klinkende orkestrale Beat74. Een nummer als I Feel Something zou zich nog kunnen nestelen op het debuut, al heeft het wel een andere benadering door de kinky beat. Gimme A Sign pakt alles samen; psychedelica, dreampop, postpunk, zuigende bas en wah-wah gitaarspel. Seperation is een hedendaagse catchy club stamper. Lekker voor diep in de zaterdagnacht, als alle lichten en hersencellen gedoofd zijn. Behave gaat geleidelijk vanuit de psychedelica de hardere rockkant op. Nog eventjes zittend op kussens after party trippen met Mr. Nick op de achtergrond. Een waardige afsluiter. Another Round is de goede tweede plaat van Indian Askin. Het gepraat tussendoor had achterwege moeten blijven, niet echt een meerwaarde en wat flauw, dan zou het allemaal nog beter op zijn plek vallen.

Indian Askin – Another Round | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com