Black Thought & Salaam Remi - Streams of Thought, Vol. 2 (2018)

Label: Human Resources

1. Fentanyl (1:57)
  2. Soundtrack to Confusion (3:11)
  3. Get Outlined (3:29)
  4. History Unfolds (1:21)
  5. How to Hold a Choppa (1:31)
  6. The New Grit (1:49)
  7. Long Liveth (2:38)
  8. Streets (3:15)

met Tish Hyman

9. Conception (4:14)

met Reek Ruffin

avatar van mh040
Vol. 1 was volledig geproduceerd door 9th Wonder; vol. 2 is volledig geproduceerd door Salaam Remi.

bennerd
Black Thought flikt het opnieuw. De beats van 9th Wonder knallen net wat harder, maar de voor mij onbekende Salaam Remi maakt hier ook een zeer sterke indruk. Thought zelf gaat soms weer he-le-maal los. Wat een mc!

avatar van Poles Apart
Waarom staat deze onder de verzamelaars? Is het niet een regulier album? Fijne hoes overigens.

Ik dacht een mixtape.

avatar van JayM
Volgens mij zijn zowel vol 1 & 2 EP's. Hoop dat ze deze nog eens bundelen op een fysieke release, want ze bevallen me erg goed.

avatar van MJ_DA_MAN
Dit is, uiteraard, een EP idd.
maar de voor mij onbekende Salaam Remi
Tuurlijk ken je hem wel!

avatar van Kos
Kos
Streets is het prijsnummer

avatar van ThingMan
Alleen Fentanyl tot nu toe even kunnen horen. Heerlijk nummer!

bennerd
Wie heeft de artiest aangepast? Dit is enkel aan Black Thought toegeschreven. Anders zou de andere EP Black Thought & 9th Wonder zijn.

avatar van JayM
bennerd schreef:
Anders zou de andere EP Black Thought & 9th Wonder zijn.

En dat zou ook onjuist zijn aangezien 9th Wonder niet alles daarvan heeft geproduceerd. Mee eens, dit zijn gewoon Black Thought-projecten

JayM schreef:

Oh

avatar van mh040
JayM schreef:
Volgens mij zijn zowel vol 1 & 2 EP's.
MJ_DA_MAN schreef:
Dit is, uiteraard, een EP idd
ik had ‘m ook toegevoegd als zijnde EP en met alleen Black Thought als artiest, maar blijkbaar dacht een moderator daar anders over

avatar van Silky & Smooth
Op Apple Music staan ook beide artiesten, dus ik neem aan dat dit klopt. Bij Vol.1 is dit overigens niet zo.

bennerd
Ik zie ook dat Rateyourmusic het ook aanneemt zoals het nu staat. Dat maakt argumenteren al moeilijker

avatar van zaaf
Maar beide EP's staan daar wel gerangschikt onder de artiest Black Thought. Dat zou pas een fraai compromis zijn.
Nu is deze niet eens te vinden bij deze artiest (BT), ook niet bij samenwerkingen...

avatar van Arrie
zaaf schreef:

Omdat Black Thought & Salaam Remi als solo-artiest staat ingevoerd. Heb een correctie ingestuurd, zodat ie wel bij de samenwerkingen komt te staan.

avatar van zaaf
Dat is een stap in de goede richting. Maar niet zo sjiek als bij RYM.

avatar van Arrie
zaaf schreef:
Dat is een stap in de goede richting. Maar niet zo sjiek als bij RYM.

Nee maar dan moet je bij Jordy klagen over de structuur van de site.

avatar van jordidj1
Wel een lekker plaatje tho

Arrie schreef:

Nee maar dan moet je bij Jordy klagen over de structuur van de site.
Goed idee.

Zeker lekker plaatje!

avatar van MJ_DA_MAN
bennerd schreef:
Ik. Staat zowel op iTunes als Spotify zo. Weinig discussie over imo. Of het mooi staat is een tweede, maar regels zijn regels. Dat het uiteindelijk toch niet als EP verder gaat is overigens begrijpelijk (nog steeds wel punt van discussie imo, maar toch); op iTunes staat bijv. de EP met 9th wel als EP, maar dit plaatje niet. Zolang de artiesten/label ook niet bevestigen dat het een EP is snap ik de keuze verzamelaar wel.

Enfin, terug naar het muzikale gedeelte: ik vond dit ook behoorlijk lekker klinken de eerste luisterbeurt!

avatar van Silky & Smooth
Black Thought kan weinig verkeerd doen. Als hij dan ook nog eens samenwerkt met twee topproducers in vorm dan is het helemaal goed. Toch heb ik meer met Vol.1 dan dit deel. Het is wederom ijzersterk, alleen minder explosief en dat vond ik erg tof aan het eerste deel.

avatar van Elohim
En weer is dit een openbaring dat er nog veel te veel goede muziek te ontdekken is.

Black Thought is, merk ik dus, gewoon een ijzersterke rapper. De instrumentaties hier zijn erg fijn en hebben een soort van lichter, gelikter boombap gevoel. Goed.

Salaam Remi doet het verrassend goed hier, aangezien de meeste andere producties die op de wikipedia pagina staan toch eerder (soms jazz-geïnspireerde) pop tracks zijn.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Net iets minder constant dan de vorige EP van Black Thought, maar weer echt de moeite waard. Outstanding tracks voor mij zijn Soundtrack to Confusion, Streets en Conception. Het midden van het album (tracks 4 t/m 7) haalt het gemiddelde jammer genoeg omlaag.

avatar van vinylbeleving
Vol 2 heeft Iets meer een blaxploitation feel, strak epeetje maar ik ben er iets minder door omver geblazen dan vol 1, die voor mij geen zwakke momenten kende.

avatar van Glaciers of Ice
Jammer dat deze buitencategorie MC nog altijd word onderschat door de menigte. Is bovendien regelmatig te horen op de extreem bekende Jimmy Fallon show.

Streams of Thought 2 samengevat: ongehoorde rijmschema's. Black Thought is een van de weinige artiesten van de oude garde die zijn niveau heeft weten vast te houden. Sterker nog ik durf te stellen dat hij veel (!) beter is dan dat hij in de 90s was en aan het begin van de 21e eeuw. Volume 2 klinkt meer als een geheel en zou ondanks de korte duur op de lange termijn kunnen groeien naar een 5*. De soundtrack-achtige productie van Salaam zit dik in orde. Ik kan niet wachten op Vol. 3.