Le Butcherettes - bi/MENTAL (2019)

Mexico

3. strong/ENOUGH (4:20)
  4. father/ELOHIM (2:19)
  5. little/MOUSE (3:11)
  6. in/THE END (3:46)
  7. nothing/BUT TROUBLE (3:49)
  8. la/SANDÍA (2:44)

met Mon Laferte

9. struggle/STRUGGLE (4:14)
  10. dressed/IN A MATTER OF SPEECH (4:31)
  11. mothers/HOLDS (3:46)

met Alice Bag

12. sand/MAN (3:41)
  13. /BREATH (3:25)
avatar van E-Clect-Eddy
Een nieuwe van Le Butcherettes de band rond 'leading lady' Teri Gender Bender, klinkt op het eerste gehoor weer iets toegankelijker dan zijn voorganger. Iets meer verfijnd en ook wel iets meer geproduceerd, maar met genoeg rauwheid die goed past bij een Post Punk act. Alhoewel dit officieel onder Alternative Rock valt (Punk Rock, Garage aldus Wikipedia) zijn hier weer licht Psychedelische invloeden te horen, al past psychopathisch misschien wel beter. Het spookt nog steeds in het hoofd van onze Mexicaanse leading lady, ook dat hoor je nog steeds in de teksten en in de manier waarop het gezongen wordt.

Op het vorige album Le Butcherettes - A Raw Youth (2015) werd ze op een tweetal nummers bijgestaan door Iggy Pop en John Frusciante. Ook ditmaal zijn er acts met klinkende namen uit de alternatieve scene die een bijdrage leveren. Hiervan spreekt het licht demonische nummer met inbreng van Alice Bag het meest aan.

in/THE END is licht zoetig en een beetje melancholisch gezongen, het minst intense nummer van deze act maar daarom niet minder.

Met afsluiter /BREATH lijkt ze afscheid te willen nemen van iets (een periode?), beginnend als een slaapliedje verandert het van energie en tempo om dan abrupt te eindigen.

De eerste beluistering valt goed.

Einde van de maand is ze weer in Amsterdam voor een optreden, nu in de Paradiso. Hopelijk is die indringende blik in Teri's ogen waarmee ze haar publiek aankijkt gebleven, hiermee werd haar optreden in de Melkweg Upstairs tot iets maakte dat je blijft herinneren. Naast een geweldige 'Rockshow' die niet onderdoet voor die van grotere acts en eerder aansluit bij Post Punk acts in intensiteit.