Katleen Scheir - Border Guards (2018)

Belgiƫ
Pop / Folk
Label: Starman

1. Back to My Isle (3:50)
  2. Border Guards (2:29)
  3. Here and Now (5:13)
  4. I Know Your Planet (3:48)
  5. Bump on My Road (3:33)
  6. The Green Road (4:44)
  7. Lullaby for Achilles (3:39)
  8. Gypsy (4:45)
  9. Narcissus (2:09)
  10. Out of the Comfort Zone (3:33)
  11. That's Where She Belongs (3:32)
  12. The Sun (2:45)
avatar van Lura
Al bijna drie kwart jaar, nog voor dat er één noot opgenomen was, keek ik uit naar het debuutalbum Border Guards van de Essense zangeres Katleen Scheir. Om maar met de deur in huis te vallen, het is het wachten meer dan waard geweest. De voortekenen waren natuurlijk buitengewoon goed, een zangeres met een warme, loepzuivere stem omringd door uitsluitend excellente muzikanten.

Het persbericht rept over sterke folky tekstnummers in de traditie van Joni Mitchell, Alela Diane en Beth Gibbons. Zo eenvoudig is Katleen en haar liedjes echter niet in een hokje te plaatsen, er klinken geregeld andere invloeden door, soms wat jazzy. Een keer zelfs enigszins bluesy door de schitterende, zeer indringende mondharmonicabijdrage in That's Where She Belongs van de bekende bluesmuzikant Fabrizio Poggi (dit jaar genomineerd voor een Grammy).

Bijzonder smaakvol zijn vijf van de twaalf liedjes gearrangeerd door de van oorsprong Amerikaanse, maar in België wonende trompettist Jon Birdsong. Een man met zowel een klassieke als jazzachtergrond en een imposante staat van dienst. Hij werkte onder anderen met dEUS en Beck, en schreef ook neoklassieke arrangementen voor Jan Swerts.

Opvallend zijn ook regelmatig de warme accordeonbijdragen van vast bandlid Martine de Kok. Overigens schreven al haar bandleden mee aan de arrangementen. Iedere song heeft wel iets wat het bijzonder maakt, zo is bijvoorbeeld de zang in Narcissus inventief. Op Youtube was al Out of the Comfort Zone vrijgegeven, wat al laat horen dat de muziek van Katleen niet doorsnee is.

Het album bevat een selectie van twaalf uiterst persoonlijke, emotionele maar vaak ook hoopvolle songs. Katleen Scheir vertelt in de songs haar persoonlijke verhaal: van opgroeien in een ontwricht gezin, volwassen worden met vallen en opstaan en het proces van een slepende ziekte waaraan haar moeder in 2016 overlijdt.

Overigens is Katleen met het folktrio The Golden Glows dit jaar artist in residence in de AB in Brussel. Vanavond zal het album ten doop gehouden worden in de Rataplan in Antwerpen. Mij heeft het persoonlijke Border Guards volledig weten te overtuigen, zo zelfs, dat het niet in mijn persoonlijke top tien van dit jaar zal ontbreken.