Beaten to Death - Agronomicon (2018)

Noorwegen
Uitgebracht in eigen beheer

1. Grind Korn (1:41)
  2. Dere Er Herved Oppløst (2:09)
  3. Catch Twentyfvck (1:49)
  4. Bjørnstjerne Ibsen (2:00)
  5. [Intro to the Next Song] (0:58)
  6. Agronomicon (1:50)
  7. Gå, Snuble, Bli Liggende (1:47)
  8. Extremely Run to the Hills (2:01)
  9. Boy George Michael Bolton (1:32)
  10. Havregubbens Dolk (1:56)
  11. Livet Tar, Og Livet Tar (1:58)
  12. Eternal Punished Septic (2:19)
avatar van Don Cappuccino
Het is weer voor de vierde keer feest met het eigenzinnige en Noorse Beaten to Death. Alsof Nasum met een indie- en post-rockgezelschap in een studio (of gevecht) is beland. Gitaristen die schijt hebben aan bakken distortion over de springerige riffs en prachtige stemmige melodieën strooien over de brute ritmesectie. Een zanger die allerlei geluiden uit zijn keel tovert en duidelijk daar hoorbaar plezier in heeft. Bakken humor in de hilarische songtitels. Volledig live opgenomen zoals altijd, waardoor er een hele levendige band uit je speakers komt. Beaten to Death klinkt als niemand anders, iets dat anno 2018 zeer moeilijk is. Dan klinkt het ook nog eens fantastisch! Voltreffer vier voor deze mannen.

avatar van Eddie
Mooi verhaal Don Cappuccino ik snap wat je bedoelt, maar ik hoor het alleen niet. Ik hoor juist alleen maar ongecontroleerde, matig gespeelde, simpele grindcore. De nummers zijn onderling moeilijk uit elkaar te houden, en in de blast stukken is alle strakheid er volledig uit en vervaagd het in een grote brei van lawaai. Dat zou je ook eigenzinnig kunnen noemen, maar ik kan er niet zoveel mee. Als ik zin heb in eigenzinnige extremiteiten dan prefereer ik liever een band als dillinger escape plan. Maar goed ieder zijn ding ?

avatar van Edwynn
Ongecontroleerd? Matig gespeeld? Zat jij toevallig naar de laatste Immortal te luisteren?

Beaten To Death delivers. Again. Vooral dat melodieuze werk is echt knettergek. Het onderscheidt de band van andere 'intelligente' grindcorebands. Het is een dollemansrit. Ja. Maar wel eentje die opgebouwd is uit vele lagen en mooi uitgewerkte details.

Ronkende melodische grind met een prominente rol voor plukken aan de bas. Aan het begin dacht ik even dat de band zonder gitarist door het leven gaat. Of toch...?
Standaard grind is dit zeker niet. En niet strak? Ik lees dat zo vaak onder recensies dat ik het bij voorbaat al niet serieus meer neem en gewoon ga luisteren. En dan blijkt het zoals nu ook nagenoeg een retestrakke bak herrie te zijn.
De nummers vloeien in elkaar over en doen er individueel weinig toe. Het is alsof je in een op hol geslagen golfslagbad ligt en slechts bij vlagen je hoofd boven water kan houden.
Dat drumgeluid is heerlijk met die droge snare. Tijd om hier meer van te gaan luisteren!

avatar van Edwynn
Ja die snare is fantastisch. Dat maakt het dat het ademt, dampt en zweet.

avatar van B.Robertson
Klinkt goed dit, mijn interesse is gewekt. Had dit vorig jaar al eens gehoord en laten liggen voor nu, op een moment dat er naar wat andere grindcore gezocht werd dan die typische beukplaten, die hun charmes uiteraard ook hebben. Mag mee met de bestelling. Noorwegen was sowieso weinig tot niet vertegenwoordigd in mijn collectie. Pakkende bandnaam en hier en daar leuke titels en die snare lijkt mij ook prettig te klinken. Voor de rest laat ik me gaarne verrassen.