Lambchop - This (Is What I Wanted to Tell You) (2019)

Roots
Label: City Slang

1. The New Isn't So You Anymore (5:18)
  2. Crosswords, or What This Says About You (6:46)
  3. Everything for You (3:55)
  4. The Lasting Last of You (6:08)
  5. The Air Is Heavy and I Should Be Listening to You (7:40)
  6. The December-ish You (6:19)
  7. This Is What I Wanted to Tell You (6:45)
  8. Flower (2:38)
avatar van coldwarkids

avatar van dix
dix
coldwarkids schreef:
Alweer?

avatar van Poles Apart
Word er zo onderhand krankjorem van. Vocoders, autotune... Ze zouden exclusief aan Cher verbonden moeten zijn.

Kijk er desalwelteplus naar uit, want het blijft Lambchop natuurlijk.

avatar van coldwarkids
Jaja nou weten we het wel..

avatar van Masimo
Enigszins off-topic: weet iemand of Lambchop live ook autotune/stemvervormer toepast?

avatar van Lura
coldwarkids schreef:

avatar van wexxel99
Wat een troep weer. Godver ik word zo chagrijnig van die Kurt.

avatar van tumkie
buiten de spuuglelijke hoes, autotune en vocoders op zoek naar een pluspunt op dit album

avatar van brt
brt
Wat jammer aan die vocoders en al die elektronica is, is dat het de liedjes zo eenvormig en vlak maakt. Dat warme organische geluid van hun eerdere albums zit daardoor wat verder verstopt. Het ís er nog wel, maar je moet er wat meer doorheen luisteren. Na 2 a 3 luisterbeurten vind ik dit album wel al wat beter te pruimen dan Flotus, maar het is wel doorbijten om tot de kern van de liedjes (en daarmee de teksten en emoties) door te dringen. Terwijl de man zo'n mooie stem heeft, zonde om die te verbergen.

avatar van Bartjeking
Ik ben helaas ook afgehaakt, ondanks toch wat goeie recensies hier en daar. Misschien later dit jaar nog eens proberen, maar ik hoor de beste man ook liever puur natuur.

avatar van frolunda
Ook totaal geen liefhebber van dit soort elektronische zanggeluid en van de overige muzikale invulling werd ik tevens niet echt enthousiast.Maar na een aantal draaibeurten vind ik hem sowieso iets sterker dan voorganger FLOTUS en ben ik er achter gekomen dat ik This (Is What I Wanted to Tell You) een stuk beter verteer als ik een kater heb (afgelopen weekend) of als ik ziek ben (zoals nu,beide staan overigens totaal los van elkaar).De nieuwe Lambchop zorgt dan voor een ontspannen gevoel en drukt de dagelijkse rampspoed wat naar de achtergrond.Vooral Crosswords, or What This Says About You en The Air Is Heavy and I Should Be Listening to You doen het wat dat betreft erg goed.
Niet dat ik deze combinatie van Roots/folk en elektronica nu direct goed vind maar ik begin This (Is What I Wanted to Tell You) toch steeds wat meer te waarderen en vind ook de speelduur precies goed.
Voorlopig dan maar drie sterren/ruim voldoende en af en toe eens op de draaitafel,maar niet te veel hoop ik.

avatar van Omsk
De hoes geeft ons wel de eerste foto van Kurt Wagner zonder pet, geloof ik.

Die blijft niet zitten in liggende houding.

avatar van dix
dix
En die bril wel?

Die wel.

avatar van Slowgaze
deric raven schreef:
Die blijft niet zitten in liggende houding.

Echt wel. Je achterhoofd drukt de pet grotendeels op z'n plek, waardoor die blijft zitten. Maar dat terzijde.

avatar van deek
Masimo schreef:

Ja, helaas wel, gisteren in Nijmegen wezen kijken cq luisteren, Doornroosje, gehele set tot aan de ‘pauze’ was met stemvervormer, waren ook alleen maar de nummers van z’n nieuwe plaat. Voor mij had dat niet gehoeven, houd er helemaal niet van, en voegt ook weinig toe, 1 nummer vind ik niet erg, maar na een nummer of 5 begint het te vervelen. na de pauze speelde die nog wat ouder werk, en zong die weer normaal, beviel mij een stuk beter..

Het gebruik van autotune en vocoder vervlakt iemands vocale mogelijkheden. Ben je niet in bezit van een mooie stem, dan is dit een aanwinst. Eenvoudiger kan je jezelf dan verschuilen achter het apparaat. Hierdoor is het in principe voor iedereen mogelijk om zanger te worden. Heb je die kwaliteiten wel dan is het een vreemde keuze hiervan gebruik te maken. Mijn eerste reactie op de laatste plaat van Lambchop is die van verbazing en onbegrip. De angst voor een verbijsterende ontwikkeling werd bij Flotus al genoemd. Wat wil de frontman van Lambchop hier mee bereiken? De songs van This (Is What I Wanted to Tell You) gaan hieraan ten onder. Emoties van Kurt Wagner zijn totaal vervormd tot een kunstmatig geheel. Hopend dat dit beperkt zou zijn tot een enkele track, blijkt in de praktijk helaas anders uit te vallen. Toch vraagt het direct al om de nodige verdieping. Op een indringende manier wil je weten wat er in hem om gaat. Je moet er dus extra veel moeite voor doen om de plaat te plaatsen. De vraag is alleen, ben je bereid om hier de nodige energie in te stoppen? Als je keuze positief uitvalt dan hoor je iemand die gevangen zit in zijn gevoel.

The New Isn’t So You Anymore lijkt hierdoor nog meer te gaan over vervreemding van een persoon. Alsof Wagner zichzelf observeert door de ogen van iemand anders. Prostaatkanker heeft een aantal jaar geleden zijn leven op de kop gezet. Dat de behandeling hiervoor ook andere cellen aantast is feitelijk een juiste reactie, de vervlakking kan gesymboliseerd worden door een meer monotoon geluid. Deze intense gebeurtenis heeft waarschijnlijk zoveel impact gehad, dat hij hier totaal door is veranderd. Medicatie om het te bestrijden hebben een soortgelijk effect als drugs. De waarneming van de omgeving ondergaat hierdoor een verandering, waar weinig invloed op uit te oefenen is. Buiten dit feit bereikt hij de leeftijd van zestig, en misschien ervaart hij het als bewonderingswaardig dat hij dit gehaald heeft. Het blijft speculeren, zichzelf helemaal bloot geven doet de zanger hier niet. Genoeg beargumenteerd om het te beschouwen als een experimentele ontwikkeling, en met dit gegeven stap je er een heel stuk gemakkelijker in. Breekbaarheid komt nu intensiever binnen, en het is vooral de treurnis die hier in terug te horen is. Juist door de hedendaagse effecten komt zijn stem ouder en geleefder over. Het verlangen naar rust krijgt hierdoor meer een plek.

Doordat bijna elke track, en ook de titel eindigt met het woord you lijkt het ook een liefdesverklaring aan een beminde persoon. Elk klein stukje geluk moet worden omgezet tot iets grootst en tijdloos. De teksten blijven visueel en inlevend. Lambchop leert om op een andere manier naar de hedendaagse muzikale ontwikkeling van het geluid te kijken. Concluderend gezien een mooi gegeven, al neemt het niet de irritatie weg welke autotunes weten op te roepen. Er zijn betere methodes om gevoeligheid op de plaat vast te leggen. Overige instrumentatie is overwegend sfeer bepalend, en sober gehouden. Van mij mag hij in het vervolg weer meer de alternatieve country kant op. Zou hij dit live kaler ten gehore brengen, dan komt het een stuk intiemer over. Oprechtheid zou ook de bepalende factor kunnen zijn om dit juist niet te doen. Of wil hij gewoon niet zijn ziel geheel openbaar stellen. Jammer, want het niveau van Mr.M wordt al twee albums lang ruimschoots niet meer gehaald.

Lambchop - This (Is What I Wanted to Tell You) | Electronic | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van brt
brt
Deze komt toch wel opvallend vaak terug, ik blijf em regelmatig draaien. Het is even doorbijten met die vocoders, maar dan ontwaren zich wel de sterke songs.

Afsluiter Flower is zonder effecten op de zang gedaan en komt daarmee bij wijze van contrast extra intiem over. Ik verhoog em een halve ster.