Avril Lavigne - Head Above Water (2019)

Canada
Label: BMG

1. Head Above Water (3:40)
  2. Birdie (3:35)
  3. I Fell in Love with the Devil (4:15)
  4. Tell Me It's Over (3:08)
  5. Dumb Blonde (3:34)

met Nicki Minaj

6. It Was in Me (3:43)
  7. Souvenir (2:57)
  8. Crush (3:33)
  9. Goddess (3:41)
  10. Bigger Wow (2:55)
  11. Love Me Insane (3:00)
  12. Warrior (3:45)
avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Blijkbaar niet enkel haar head.

avatar van joko150
het lijkt er op dat dit een behoorlijk commercieel cash grab albumpje gaat worden

avatar van ZOLTAR
Beter houdt ze die gitaar boven water

avatar van Zeedeveel
Ik heb dit album zojuist eenmaal aangehoord om te kunnen concluderen dat Avril Lavignes transformatie van sk8er girl naar volwassen zangeres van contemporary christian music niet volledig geslaagd is. Hoewel de Canadese met haar Lyme-overwinning anthems 'Head Above water' en 'Warrior' een aardig overtuigende gooi deed, brengt ze met 'Dumb Blonde' haar eigen schip tot zinken. Deze collab met Nicki Minaj zou het in het eerste decennium na het millennium zeker goed gedaan hebben, maar nu zullen hooguit nostalgisten, die met weemoed terugdenken aan Lavignes 'Girfriend'-periode, dit wrakstuk kunnen waarderen. Een enkeling zal dat nummer zien als Avril Lavignes antwoord op het feminisme, maar daar vind ik haar teksten te simpel voor en daarmee kom ik direct bij een ander punt van kritiek m.b.t. Head Above Water. Tekstueel is Lavigne nooit een hoogvlieger geweest. Naast de vele herhalingen blijft ze bepaalde woorden - die je vaak in haar oeuvre terugziet - recyclen. Een goed voorbeeld hiervan is 'Goddess': "He thinks I'm sexy in my pajamas / The more I am a hot mess, the more he goes bananas" en "Stand up everybody / Get up, say it loud / We're bombshells raisin' hell now" in 'Dumb Blonde'.

Wat ook opvallend is, is dat Head Above Water sterk aanvangt met het titelnummer en twee andere rustige nummers ('Birdie' en 'I Fell in Love With The Devil') die allemaal van kwalitatiever betere aard zijn dan wat Lavigne vooral later op de cd laat horen. Het wordt al gauw zandhappen. Het radiovriendelijke 'Souvenir' en 'Bigger Wow' zijn namelijk erg inwisselbaar, in de zin dat veel andere zangeressen, waaronder Kelly Clarkson en Pink, ook deze nummers hadden kunnen zingen. Gek genoeg voelt de powerballad 'It was In Me' wel weer aan als een nummer dat op Avrils lijf geschreven lijkt te zijn door de pianomelodie. Hoe dan ook, veel nummers missen dus toch een eigen gezicht. Met Head Above Water heeft Avril Lavigne aangetoond nog steeds te behoren tot het 'het land der levenden', maar echt wakker geschud word je door deze langerspeler bestaande uit een aaneenschakeling van power ballads niet. Misschien volgende keer toch maar volledig overstappen naar het christelijk radiolandschap zodat succes gegarandeerd blijft.