Avril Lavigne - Head Above Water (2019)

Canada
Label: BMG

1. Head Above Water (3:40)
  2. Birdie (3:35)
  3. I Fell in Love with the Devil (4:15)
  4. Tell Me It's Over (3:08)
  5. Dumb Blonde (3:34)

met Nicki Minaj

6. It Was in Me (3:43)
  7. Souvenir (2:57)
  8. Crush (3:33)
  9. Goddess (3:41)
  10. Bigger Wow (2:55)
  11. Love Me Insane (3:00)
  12. Warrior (3:45)
  13. Head Above Water * (3:40)

met Travis Clark

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Blijkbaar niet enkel haar head.

avatar van joko150
het lijkt er op dat dit een behoorlijk commercieel cash grab albumpje gaat worden

avatar van ZOLTAR
Beter houdt ze die gitaar boven water

avatar van Zeedeveel
Ik heb dit album zojuist eenmaal aangehoord om te kunnen concluderen dat Avril Lavignes transformatie van sk8er girl naar volwassen zangeres van contemporary christian music niet volledig geslaagd is. Hoewel de Canadese met haar Lyme-overwinning anthems 'Head Above water' en 'Warrior' een aardig overtuigende gooi deed, brengt ze met 'Dumb Blonde' haar eigen schip tot zinken. Deze collab met Nicki Minaj zou het in het eerste decennium na het millennium zeker goed gedaan hebben, maar nu zullen hooguit nostalgisten, die met weemoed terugdenken aan Lavignes 'Girfriend'-periode, dit wrakstuk kunnen waarderen. Een enkeling zal dat nummer zien als Avril Lavignes antwoord op het feminisme, maar daar vind ik haar teksten te simpel voor en daarmee kom ik direct bij een ander punt van kritiek m.b.t. Head Above Water. Tekstueel is Lavigne nooit een hoogvlieger geweest. Naast de vele herhalingen blijft ze bepaalde woorden - die je vaak in haar oeuvre terugziet - recyclen. Een goed voorbeeld hiervan is 'Goddess': "He thinks I'm sexy in my pajamas / The more I am a hot mess, the more he goes bananas" en "Stand up everybody / Get up, say it loud / We're bombshells raisin' hell now" in 'Dumb Blonde'.

Wat ook opvallend is, is dat Head Above Water sterk aanvangt met het titelnummer en twee andere rustige nummers ('Birdie' en 'I Fell in Love With The Devil') die allemaal van kwalitatiever betere aard zijn dan wat Lavigne vooral later op de cd laat horen. Het wordt al gauw zandhappen. Het radiovriendelijke 'Souvenir' en 'Bigger Wow' zijn namelijk erg inwisselbaar, in de zin dat veel andere zangeressen, waaronder Kelly Clarkson en Pink, ook deze nummers hadden kunnen zingen. Gek genoeg voelt de powerballad 'It was In Me' wel weer aan als een nummer dat op Avrils lijf geschreven lijkt te zijn door de pianomelodie. Hoe dan ook, veel nummers missen dus toch een eigen gezicht. Met Head Above Water heeft Avril Lavigne aangetoond nog steeds te behoren tot het 'het land der levenden', maar echt wakker geschud word je door deze langerspeler bestaande uit een aaneenschakeling van power ballads niet. Misschien volgende keer toch maar volledig overstappen naar het christelijk radiolandschap zodat succes gegarandeerd blijft.

avatar van Marco van Lochem
De Canadese zangeres Avril Lavigne is inmiddels 34 jaar jong en heeft al een hele carrière achter zich. De in Belleville Ontario geboren blonde zangeres scoorde in 2002 haar eerste grote hit, “COMPLICATED” bereikte de tweede plaats in de Nederlandse Top 40. De vier singles die daarop volgden bereikten allemaal de top 10 in de Top 40, daarna was het gedaan met het scoren van grote hits. In 2013 bereikte “HE’S NEVER GROWING UP” als laatste single de Top 40, de rest van de singles flopten. Van haar debuutalbum “LET GO” werden wereldwijd meer dan 20 miljoen exemplaren verkocht, opvolger “UNDER MY SKIN” was goed voor meer dan 10 miljoen en ook “THE BEST DAMN THING” (2007) en “GOODBYE LULLABY” (2011) waren million sellers. Ze was er als zangeres vroeg bij, 17 jaar toen haar debuutalbum verscheen, op 21 jarige leeftijd trouwde ze met Sum41 zanger Deryck Whibley, waar ze iets meer dan 3 jaar later weer van scheidde. In 2013 trouwde ze met Nickelback zanger Chad Kroeger, maar ook dat huwelijk hield niet stand. Iets meer dan 2 jaar later eindigde ook dat in een scheiding. In 2014 liep ze de ziekte van Lyme op, dat uiteindelijk in 2015 werd gediagnosticeerd. Dat was ook de reden dat ze relatief weinig nieuwe muziek heeft uitgebracht en het gevecht tegen de ziekte ligt ook aan de basis van album nummer #6, “HEAD ABOVE WATER”. Ze wil zich niet gewonnen geven en dat komt naar voren in het titelnummer. Verder komt ook haar liefdesverdriet terug in de teksten van de 12 songs en het klinkt allemaal zoals je mag verwachten van Avril Lavigne. Pop met hier en daar een vleugje rock, maar ook rap is aanwezig op het album, in een gastoptreden van Nicki Minaj. Leuk album van een zangeres die al 17 jaar lang zich in de muziekwereld begeeft en ondanks veel tegenslagen, erin geslaagd is terug te vechten en met een nieuw album opnieuw succes hoopt te krijgen.

RichardKoning
joko150 schreef:

Mwah, ..en toch klinkt dit niet eens beroerd. Maar verre van memorabel.

Ergens wel jammer. Vroeger was de muziek (en ook haarzelf) zoveel toffer