Rosie Carney - Bare (2019)

Folk / Pop
Label: Akira

1. What You've Been Looking For (3:10)
  2. Bare (3:54)
  3. Thousand (3:26)

met Lisa Hannigan

4. Winter (3:54)
  5. Humans (4:25)
  6. Awake Me (4:17)
  7. Zoey (3:20)
  8. Orchid (4:04)
  9. Your Love Is Holy (4:25)
  10. 7 (3:33)
  11. Bud (Rose) (3:20)
avatar van WoNa
"My orchid has died", zingt Rosie Carney ergens op Bare. Als dat haar ergste misdaad is tot op heden in haar 20 jarige leven, dan duidt dit op een stabiele jeugd en heel weinig last van teenage angst en andere zorgen. Natuurlijk, ik ken Ms. Carney niet en heb dus geen idee, maar dat is wel hoe Bare klinkt. Als een uitzonderlijk evenwichtig folk/singer-songwriter debuut. Een plaat vol met zachtmoedige luisterliedjes, die door de arrangementen een zekere diepgang meekrijgen. Het soort plaat dat het heel goed doet op de late avond wanneer het brein voorbereid moet worden op de komende slaap. Dit is overigens volkomen oprecht en zonder negatieve bijbedoelingen opgeschreven.

Bare laat Rosie Carney precies zo horen. Er is weinig overbodige opsmuk. Haar aangename stem en akoestische gitaar vormen de boventoon. Daar omheen zijn accenten gelegd, die haar sterker maken en juist niet afleiden. Nick Drake mag zeker, heel voorzichtig als referentie genoemd worden. Over een aantal jaren zou Bare een dergelijke status kunnen hebben, vergezeld van de opmerking dat ik Rosie Carney een lang en gelukkig leven toewens.

Bare is een plaat vol mooie luisterliedjes waar geen rottigheid inzit en toch weet te boeien van begin tot eind. Met één plaat heeft Carney zich al een heel bescheiden plaatsje in het singer-songwriter pantheon toegeëigend. Ik sluit niet uit dat dat plaatsje een stuk groter kan worden.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Rosie Carney - Bare - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Uiterst ingetogen singer-songwriter plaat vol gevoel, doorleving en zeggingskracht, die me dierbaarder en dierbaarder wordt

Rosie Carney is pas 21, maar heeft al de nodige ellende achter zich. Het is de voedingsbodem voor een aantal intieme songs vol melancholie, maar het zijn ook songs die vooruit kijken. Heel veel heeft Rosie Carney niet nodig voor het inkleuren van haar songs. Soms een piano, soms wat versiersels, maar meestal alleen een akoestische gitaar, die vervolgens gezelschap krijgt van haar bijzondere stem. Het is een stem die volwassener klinkt dan de 21 jaren die Rosie Carney inmiddels telt. Bare is een intieme en indringende plaat vol mooie, folky songs, die worden vertolkt met hart en ziel. En het is ook nog eens een eersteklas groeiplaat.

Bare, het debuut van de Britse singer-songwriter Rosie Carney, had ik al een paar maal beluisterd, voordat ik op zoek ging naar meer informatie over de persoon achter de plaat.

Bare klinkt als een licht melancholische maar verder redelijk zorgeloze plaat van een jonge twintiger, maar schijn bedriegt. De singer-songwriter uit het Britse Hampshire kreeg in haar jeugd te maken met pesten en zelfs met seksueel geweld en schreef haar eerste songs min of meer op therapeutische basis.

Op haar zestiende werd ze binnengehaald door een platenmaatschappij en gekoppeld aan songwriters van formaat. De jonge Rosie Carney kon de druk echter niet aan en maakte kennis met de harde kanten van de muziekwereld. Zonder ook maar een single te hebben uitgebracht werd het eerder nog zo vurig omarmde talent gedumpt door haar platenmaatschappij en zat er nog een extra kras op de ziel van Rosie Carney.

De jonge Britse singer-songwriter is inmiddels 21 en probeert het nog eens met haar debuut Bare. Bare is een uiterst ingetogen singer-songwriter plaat, die moet concurreren met stapels andere platen in het genre. Dat valt niet mee, maar het debuut van Rosie Carney heeft iets bijzonders. Iets heel bijzonders.

De instrumentatie op het debuut van de Britse singer-songwriter is uiterst sober. In de meeste songs moeten we het doen met de akoestische gitaar of de piano van Rosie Carney en natuurlijk met haar stem. Incidenteel worden nog wat strijkers en wat elektronica toegevoegd, maar uitbundig wordt het nooit.

Het stelt hoge eisen aan de zang op de plaat en die is werkelijk prachtig. Rosie Carney beschikt over een mooie stem, maar het is vooral een stem vol emotie. Hier en daar klinkt ze net zo melancholisch als bijvoorbeeld Birdy, maar de Britse muzikante verrast ook met prachtig heldere vocalen die raken aan die van grote folkzangeressen uit het verleden of met vocalen van een Kate Bush achtige schoonheid en intensiteit. Ook het duet met Lisa Hannigan is van grote schoonheid.

Ze is misschien pas 21, maar Rosie Carney slaagt er op Bare in om haar songs te voorzien van gevoel, doorleving en zeggingskracht. Het geeft de intieme songs op de plaat een bijzondere lading en het is een lading die ervoor zorgt dat Bare zich steeds nadrukkelijker opdringt en steeds mooier en indrukwekkender wordt.

De ingetogen songs van Rosie Carney, die zich overigens lang niet allemaal wentelen in het ongeluk uit haar jeugd, zijn door de sobere instrumentatie en de emotievolle zang voorzien van een enorme urgentie. Dit is geen plaat die je moet laten voortkabbelen op de achtergrond, maar een plaat die je moet beleven en voelen. Vervolgens groeit Bare maar door. Tot grote hoogten. Erwin Zijleman

Normaal ben ik altijd goed in staat om zelf mooie muziek te ontdekken, maar de laatste tijd moet ik het van tips hebben blijkbaar, want Rosie Carney stond niet op mijn radar.

Dan kom ik hier en zie ik 'bekende namen' (wederom) hoog beoordelen. In mijn FB inbox kreeg ik de mededeling 'Als Agnes fan kan jij dit ook waarderen.'

Ja, ik heb Agnes Obel hoog staan, en dat heeft de tipgever ook. Ik snap de link wel: rustige, pure en vooral kwetsbare nummers. Daar houdt het vergelijk wat mij betreft mee op. Ik zoek het misschien wat meer in de kristalheldere zang.

Het klinkt allemaal zo lief en mooi, maar voor Rosie zelf is dat blijkbaar allerminst het geval. Het gebeurt wel vaker dat er uit ellende een hoop moois voortkomt op muzikaal gebied. Op Bare horen we dat zeer zeker terug.

Per nummer ging het volume telkens wat omhoog. Dat zegt wat over de intensiteit van Bare. Alle kwetsbaarheid ontvouwt zich meer en meer gedurende deze veertig minuten. Een kwetsbaarheid waar ik onmiddellijk verliefd op werd. Hoe mooi!

Een zware bevalling, is de eerste indruk die Bare van Rosie Carney oproept. De trots om moeder te zijn geworden van maar liefst elf nieuw geboren zuigelingen. En trots mag ze ook wezen. Ze heeft in haar puberteit op persoonlijk vlak de nodige obstakels overwonnen. Misschien wel daarom levert deze pas eenentwintigjarige singer-songwriter uit het Britse Hampshire een geloofwaardig volwassen debuut af. De basis krijg je vanuit thuis maar de ontwikkeling van het uiteindelijke zelf ontstaat veelal tussen de twaalf en twintig jaar. Bare heeft iets gevoeligs en puurs in zich. Fijn dat ze dit met ons wil delen. Wist een paar weken geleden de jonge zangeres Fenne Lily mij te raken, nu gebeurd iets soortgelijks met Rosie Carney.

Orchid springt er tekstueel gelijk sterk uit. Het zou een verbloeming kunnen zijn van de relatie met haar dementerende oma. Symbool staande aan het kwijt raken en stil afsterven als woorden niet meer binnen lijken te komen. Elke dag weer opnieuw het kontact proberen op te zoeken door middel met muziek. Een behoorlijk heftig zwaar nummer. Ook bij Thousand lijkt dit thema centraal te staan. Dan is daar opeens de ervaren Lisa Hannigan in een bemoederlijke rol. Prachtig, alsof ze Carney voorzichtig loslaat, en het nemen van haar eerste zelfstandige stappen. Ondersteunend op de achtergrond toekijkend. Alsof ze samen stil staan bij de steeds kwetsbaardere ouder en grootmoeder. Stilzwijgend naast elkaar toekijkend naar een persoon die steeds dieper in haar gesloten wereldje verzinkt. Omgeven door liefde van haar naasten, waarbij de zorg een onhoudbare situatie begint te worden. Krampachtig vast houden. Ook zo kan een familieband benoemd worden. De liefdesliedjes hebben ook te kampen met het nodige verdriet, maar zijn minder interessant. Tienertranen zijn al zo vaak geuit, dan val ik meer voor de lastig te verwoorden thuissituatie.

Carney houdt het graag klein, zo close mogelijk bij haarzelf. Minimaal begeleid, zodat haar stem de ruimte krijgt. Het overtuigende aan What You’ve Been Looking For zijn niet zozeer de lyrics, maar meer de jammerende, bijna huilerige woordloze zang tussendoor. Soms weet dat meer emoties op te roepen, en komt het binnen in je hart. Geen hysterische gejank vol met opgekropte woede. Vocaal zou je prima passen tussen de grootheden van de dreampop. De rust die ze hier uitstraalt is het gevolg van wat ze heeft mee gemaakt. Maar wel heeft het bij haar een plekje gekregen. Met volle overgave gunt ze ons een kijkje in haar openheid. Vaak met de gitaar in de rol van haar muzikale partner, soms mag de piano naast haar plaats nemen. De zuiverheid waarmee ze met gemak de hoogte in gaat bij titelsong Bare, toont haar sterkte. Veel artiesten weten dit absoluut niet te halen en dan wordt het getroffen diepgang genoemd. Eigenlijk een gebrek aan kwaliteit die ze wel kan oproepen. Met gemak, lijkt wel.

Rosie Carney zal Bare waarschijnlijk zien als een verslag van een proces tot het voltooien van volwassenwording. De mogelijkheid bestaat ook dat ze over twintig jaar terugblikt en concludeert dat het vooral een ode aan haar familie is.

Rosie Carney - Bare | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com