A Swarm of the Sun - The Woods (2019)

Zweden
Label: Version Studio

1. Blackout (13:18)
  2. The Woods (13:19)
  3. An Heir to the Throne (12:09)
avatar van Don Cappuccino
A Swarm of the Sun bedient zich van typerende songstructuren binnen de post-rock en post-metal. Drie nummers van 12/13 minuten die langzaamaan opbouwen naar een crescendo. Goed uitgevoerd met goed uitgewerkte composities, maar het is dodelijk saai om naar te luisteren. Ik heb het gevoel drie keer naar hetzelfde soort nummer geluisterd te hebben, maar dan met een iets andere invalshoek: Blackout is minimalistisch met melancholische cleane gitaren en strijkers, terwijl de andere twee tracks wat meer doom-invloeden hebben.

avatar van AOVV
Bij mij leeft hetzelfde gevoel als bij mijn voorganger bij dit album: saaiheid troef!

Het zal ongetwijfeld de intentie geweest zijn van deze band om van The Woods een spannende brok muziek te maken (het minimalisme waarover Don Cappuccino het heeft herken ik vooral in de albumhoes), maar dat is wat mij betreft jammer genoeg niet gelukt. Zeker als je dit vergelijkt met pak 'm beet F♯A♯∞ van Godspeed You Black Emperor (ik geef echter toe: niet echt een eerlijke vergelijking), steekt dit erg bleek af. Gelukkig duurt het plaatje niet al te lang.

Het is allemaal wel prima verder, maar de troefkaarten van dit genre zijn net intensiteit en spanning in de opbouw, en hoewel het compositorisch goed ineen zit, ontbreekt die intensiteit volledig. Ik word nergens weggeblazen door episch geweld, noch meegezogen in een vortex van emotie. Een zeer krappe voldoende dringt zich dus op voor dit album.

2,5 sterren